Update

KUCINGKO BERHAD TERIMA LAMPU HIJAU BURSA SECURITIES UNTUK PENYENARAIAN PASARAN ACE

MHAB1990
Publish date: Tue, 30 Apr 2024, 12:12 PM

KUCINGKO BERHAD TERIMA LAMPU HIJAU BURSA SECURITIES UNTUK PENYENARAIAN PASARAN ACE

Kucingko Berhad Lakar Pertumbuhan untuk Penyenaraian Pasaran ACE, Meningkatkan Kehadiran Pasaran


KUALA LUMPUR, 30 APRIL 2024Kucingko Berhad (“Kucingko” atau “Kumpulan”), penyedia perkhidmatan pengeluaran animasi 2D yang mapan, sangat teruja untuk mengumumkan penampilan pertama Kumpulan yang akan datang di Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Berhad (“Bursa Securities”). IPO penting ini bersedia untuk mengeluarkan kira-kira 200 juta saham biasa, merangkumi 40.0% daripada jumlah saham terbitan yang diperbesarkan, di mana bahagian yang sama sebanyak 100 juta saham setiap satu tersedia di bawah terbitan awam dan tawaran untuk dijual.


From L-R: Mr. See Chin Joo, Executive Director of Kucingko Berhad, Mr. Ooi Kok Hong, Executive Director of Kucingko Berhad


Berakar umbi di Malaysia, Kucingko, melalui anak syarikat milik penuh Kumpulan Inspidea Sdn. Bhd. (“Inspidea”), berbangga dengan penghasilan animasi 2Dnya termasuk siri animasi dan filem pendek animasi, menyelesaikan 59 projek bernilai RM63.22 juta secara keseluruhannya sepanjang tahun kewangan berakhir 31 Disember 2020, 2021, 2022, dan 6 bulan tempoh kewangan berakhir pada 30 Jun 2023, dengan lebih 4,617 minit kandungan yang memikat penonton di seluruh dunia.

Animasi ini, yang dihasilkan melalui imej 2D yang dilukis secara digital, bukan sahaja melangkaui sempadan geografi tetapi juga bergema dengan mendalam dengan pelbagai budaya, Kumpulan memperoleh hampir 100 peratus hasil daripada menyediakan perkhidmatan pengeluaran animasi, terutamanya di pasaran antarabangsa, termasuk Amerika Utara, Eropah , dan Asia Pasifik. Kumpulan ini menekankan kecekapannya dalam teknik animasi, dan pemahaman mendalam tentang pemilik atau pengeluar kandungan, menjadikan Kucingko nama yang berkembang pesat dalam industri animasi 2D.

Encik See Chin Joo, Pengarah Eksekutif Kucingko Berhad, menyatakan keterujaannya mengenai IPO itu, dengan menyatakan, "Mendapatkelulusan IPO kami di Pasaran ACE adalah satu peristiwa penting, kerana ini akan menjadi studio pengeluaran animasi pertama yang disenaraikan di Bursa . Dengan menetapkan keutamaan, kami berharap dapat memberi inspirasi kepada syarikat sedia Bursa lain dalam industri kreatif untuk mengikutinya.

Ini menandakan permulaan lembaran baharu yang menarik bagi kami, kerana kami kini bersedia untuk memanfaatkan potensi pasaran modal untuk menyemarakkan rancangan pengembangan kami yang bercita-cita tinggi, di dalam Malaysia dan di peringkat antarabangsa. Dengan hasil daripada IPO, kami merancang untuk meningkatkan kapasiti pengeluaran kami, memperdalam rangkaian perniagaan kami di Amerika Syarikat (AS) dan untuk memperkukuh kepimpinan pasaran kami, sekali gus meningkatkan nilai pemegang saham. Secara khusus, sebahagian besar daripada hasil akan diperuntukkan untuk meningkatkan kapasiti pengeluaran kami dengan menubuhkan pejabat cawangan di Sabah dan Sarawak. Kami yakin dapat memanfaatkan kumpulan bakat baharu dari kedua-dua negeri tersebut untuk melengkapkan pejabat Kelana Jaya kami sekarang dengan 260 artis”.

Beliau menambah “Peluasan ini bukan hanya mengenai kapasiti; ia adalah mengenai memperdalam hubungan perniagaan kami dengan pelanggan sedia ada kami, dan mengembangkan rangkaian pelanggan di AS, Disebabkan keperluan ini, sebahagian daripada hasil akan digunakan secara strategik untuk menubuhkan pejabat jualan dan pemasaran di AS, membolehkan kami lebih dekat dengan pasaran terbesar kami dan memudahkan pengurusan dan penglibatan pelanggan yang lebih baik. Akhir sekali, bahagian hasil yang selebihnya akan diperuntukkan untuk keperluan modal kerja kami.”

Kenanga Investment Bank Berhad ialah Penasihat Utama, Penaja, Penaja Jamin dan Ejen Penempatan untuk Kucingko Berhad.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment