Update

Propel Global Tutup TK2024 Dengan Pertumbuhan Hasil Kukuh 56.82 Peratus kepada RM176.0 Juta

MHAB1990
Publish date: Fri, 30 Aug 2024, 12:01 PM

Propel Global Tutup TK2024 Dengan Pertumbuhan Hasil Kukuh 56.82 Peratus kepada RM176.0 Juta

Kewangan Kumpulan yang Berkembang dan Lembaran Imbangan Kukuh Terus Menyokong Rancangan Pengembangan Masa Depan

KUALA LUMPUR, 29 OGOS 2024 PROPEL GLOBAL BERHAD ("Propel Global" atau "Kumpulan"), penyedia perkhidmatan minyak dan gas (“O&G”), hari ini mengumumkan keputusan kewangannya bagi suku keempat tahun fiskal 2024 (“S4 TK2024”). Bagi tahun kewangan penuh berakhir 30 Jun 2024 (“TK2024”), PGB mencatatkan hasil sebanyak RM176.0 juta, mencerminkan peningkatan yang ketara sebanyak 56.82% daripada RM112.3 juta pada TK2023.

Pertumbuhan hasil didorong terutamanya oleh segmen Perkhidmatan Teknikal (“TS”) yang disokong oleh projek pembinaan utama di Chuping, Perlis bersama beberapa projek pembinaan lain. Tambahan pula, segmen Minyak & Gas (“O&G”) juga menyaksikan pendapatannya meningkat kepada RM81.5 juta daripada RM49.7 juta pada TK2023, disokong oleh Kejuruteraan, Pemerolehan, Pembinaan & Pentauliahan (“EPCC”) dan Pemanasan Marin yang berterusan, Projek Pengudaraan, dan Penyaman Udara (“HVAC”).

Sejajar dengan itu, keuntungan kasar meningkat daripada RM28.4 juta pada TK2023 kepada RM32.4 juta pada TK2024. Walau bagaimanapun, keuntungan keseluruhan dipengaruhi oleh perbelanjaan pentadbiran yang lebih tinggi seperti caj profesional dan kos kakitangan yang termasuk pembayaran berasaskan saham/geran saham, dan bayaran bonus insentif untuk pengekalan kakitangan dan untuk menarik bakat baharu. Perbelanjaan yang meningkat ini adalah ketara pada TK2024 manakala Propel Global sedang bersedia untuk fasa pertumbuhan seterusnya pada TK2025.

Bagi suku semasa, Kumpulan mencatatkan hasil sebanyak RM47.5 juta, meningkat daripada RM43.5 juta pada suku yang sama tahun sebelumnya (“S4 TK2023”). Propel Global mencapai keuntungan sebelum cukai ("PBT") sebanyak RM7.6 juta untuk S4 TK2024, peningkatan ketara sebanyak 139.57% daripada RM3.2 juta pada S4 TK2023. Peningkatan ini disebabkan terutamanya oleh pembalikan kerugian rosot nilai pada penghutang, menunjukkan keupayaan kukuh kami dalam kutipan serta hasil kukuh dan sumbangan PBT oleh segmen TS.

Dalam segmen O&G, perolehan berjumlah RM13.9 juta dengan PBT RM3.5 juta, berbanding RM16.2 juta dalam hasil dan RM2.3 juta dalam PBT pada Q4 TK2023. Pengurangan dalam hasil terutamanya disebabkan oleh ketiadaan caruman daripada anak syarikat yang dilupuskan. Walau bagaimanapun, keuntungan segmen bertambah baik, didorong oleh pembalikan kerugian rosot nilai yang dinyatakan di atas.

Segmen TS melaporkan hasil sebanyak RM31.5 juta dan PBT sebanyak RM8.0 juta, meningkat daripada pendapatan RM27.3 juta dan PBT melonjak dengan ketara daripada RM4.3 juta pada S4 TK2023. PBT yang ditambah baik itu disumbangkan terutamanya oleh projek pembinaan kilang elektronik di Chuping, Perlis, serta penyiapan beberapa projek pembinaan lain pada suku semasa.

Segmen Teknologi Maklumat dan Komunikasi (“ICT”) yang baru ditubuhkan menyumbang RM2.1 juta hasil dan RM0.8 juta dalam PBT, mencerminkan usaha kepelbagaian berterusan Kumpulan dan pengembangan strategik ke pasaran baharu.

Terutamanya, Kumpulan mengekalkan kedudukan tunai yang kukuh, dengan tunai dan setara tunai berjumlah RM18.5 juta pada 30 Jun 2024. Kedudukan kewangan yang kukuh ini terus menyokong kapasiti Propel Global untuk membiayai sendiri projek-projeknya yang akan datang, memastikan fleksibiliti kewangan dan kesediaan untuk pertumbuhan masa hadapan. Selepas itu, dengan kestabilan kewangan Propel Global yang kukuh, Kumpulan tidak sabar-sabar untuk mengambil bahagian dalam projek yang lebih besar.

Pengarah Eksekutif / Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Propel Global Angeline Lee mengulas, “Keputusan TK2024 kami menekankan daya tahan dan kebolehsuaian model perniagaan kami. Peningkatan dalam hasil kami dan kestabilan dalam keuntungan, mencerminkan fokus strategik dan kecekapan operasi kami. Semasa kami bergerak ke hadapan, kami terus komited untuk memanfaatkan kekuatan kami dan mengejar peluang yang akan memacu pertumbuhan yang mampan dan meningkatkan nilai untuk pemegang kepentingan kami.

Beliau menambah, "Kedudukan tunai kami yang kukuh bukan sahaja membolehkan kami memenuhi kewajipan kewangan kami dengan yakin tetapi juga meletakkan kami dengan baik untuk memanfaatkan peluang yang muncul. Kami berdedikasi untuk meneruskan trajektori pertumbuhan kami dengan melaksanakan projek kami dengan cekap dan meneroka usaha niaga baharu.”


Pengarah Eksekutif / Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Propel Global Angeline Lee


Memandang ke hadapan, Propel Global berada pada kedudukan yang baik untuk memanfaatkan portfolio terpelbagainya dan kedudukan tunai yang kukuh untuk memacu pertumbuhan selanjutnya. Kumpulan menjangkakan peluang berterusan dalam sektor O&G, disokong oleh rancangan perbelanjaan modal yang besar Petronas. Dalam sektor pembinaan, projek infrastruktur yang disokong kerajaan dijangka mengekalkan momentum, menyediakan saluran kerja yang mantap. Walaupun mengambil kira potensi turun naik pasaran dan ketidaktentuan ekonomi, Kumpulan tetap komited terhadap pelaburan strategik dan kecekapan operasi, bertujuan untuk meningkatkan keuntungan dan nilai pemegang saham pada tahun akan datang.

Related Stocks
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment