Update

Hasil Magma naik 42.29% kepada RM6.988 Juta untuk S2 TK2024

MHAB1990
Publish date: Sat, 31 Aug 2024, 11:28 AM

Hasil Magma naik 42.29% kepada RM6.988 Juta untuk S2 TK2024

Syarikat Teruskan Momentum Positif dalam Segmen Hotel, Fokus pada Pertumbuhan Mampan

KUALA LUMPUR, 30 OGOS 2024 Magma Group Berhad  ("Magma" atau "Syarikat"), sebuah kumpulan pegangan hospitaliti dan pelaburan yang dinamik, hari ini mengumumkan keputusan kewangannya untuk suku kedua tahun fiskal 2024 ("S2 TK2024"). Syarikat melaporkan hasil sebanyak RM6.988 juta untuk S2 TK2024, mencerminkan peningkatan sebanyak 42.29% daripada RM4.911 juta pada suku yang sama tahun lepas (“S2 TK2023”). Pertumbuhan ini didorong terutamanya oleh peningkatan prestasi dalam segmen Operasi Hotel, terutamanya dengan kemasukan WOLO Kuala Lumpur ke dalam portfolio Syarikat.


Dato' Sri Thomas Liang Chee Fong, Pengarah Urusan Kumpulan Magma Group Berhad


Pada S2 TK2024, segmen Operasi Hotel Syarikat menjana pendapatan sebanyak RM6.345 juta, peningkatan ketara daripada RM2.544 juta pada suku yang sama tahun sebelumnya. Segmen Pengurusan Hotel turut menyumbang hasil sebanyak RM0.643 juta.

Bersempena dengan pertumbuhan hasil, Magma melaporkan Kerugian Selepas Cukai (“LAT”) sebanyak RM1.819 juta, peningkatan ketara daripada LAT sebanyak RM3.024 juta pada S2 TK2023. Pengurangan kerugian sebahagian besarnya disumbangkan oleh sumbangan hasil yang lebih kukuh bagi segmen Operasi dan Pengurusan Hotel Syarikat, dan strategi pengurusan kos yang berkesan.

Suku ke suku, pendapatan suku semasa Magma sebanyak RM6.988 juta menunjukkan sedikit peningkatan berbanding RM6.922 juta yang dicatatkan pada suku pertama TK2024 ("S1 TK2024"). Peningkatan ini menyerlahkan prestasi jualan Syarikat yang stabil disokong oleh kehadiran pasaran dan aktiviti jualan yang konsisten. LAT mengecil kepada RM1.819 juta pada S2 TK2024, berbanding LAT yang besar sebanyak RM4.268 juta pada S1 TK2024, terutamanya disebabkan oleh pelarasan yuran yang ditanggung untuk projek Cherating pada S1 TK2024 dan pengukuran semula liabiliti pajakan dalam semasa. suku.

Sebagai tambahan kepada fokus operasinya, Magma juga sedang menjalankan usaha penjanaan dana yang ketara melalui penerbitan Nota Boleh Tukar Boleh Tebus (“RCN”). Inisiatif ini, bertujuan untuk mengumpul sehingga RM100.0 juta, akan meningkatkan kedudukan kewangan Syarikat, membolehkannya membayar balik pinjaman bank sedia ada, melabur dalam membaik pulih dan menaik taraf kemudahan hotelnya, dan menyokong keperluan modal kerja. Langkah strategik ini mencerminkan komitmen Magma untuk mengukuhkan kunci kira-kiranya dan memacu pertumbuhan yang mampan merentas segmen perniagaan terasnya.

Dato' Sri Thomas Liang Chee Fong, Pengarah Urusan Kumpulan Magma Group Berhad mengulas, "Keputusan suku kedua kami mencerminkan kemajuan positif yang kami lakukan, terutamanya dalam operasi hotel kami. Kami percaya bahawa peningkatan keyakinan pengguna, permintaan terpendam untuk perjalanan dan model perniagaan yang adaptif akan memacu perkembangan positif untuk industri dalam jangka masa terdekat, dan kami kekal fokus untuk meningkatkan penawaran kami untuk memanfaatkan lagi pasaran pelancongan yang semakin pulih. Kami komited untuk mengekalkan momentum ini dan terus meningkatkan prestasi kewangan kami pada masa akan datang suku."

Memandangkan Magma Group Berhad melihat ke hadapan, Syarikat kekal fokus pada operasi terasnya dalam sektor hospitaliti, memanfaatkan kekuatan hotel utamanya, termasuk Hotel Impiana KLCC, Impiana Hotel Ipoh, Impiana Hotel Senai, dan WOLO Kuala Lumpur. Syarikat komited untuk meningkatkan kadar penghunian dan Kadar Bilik Purata (“ARR”), dengan memanfaatkan jangkaan peningkatan dalam ketibaan pelancong dan melaksanakan inisiatif strategik yang berterusan. Usaha ini bertujuan untuk memacu pertumbuhan yang mampan dan memberikan nilai jangka panjang kepada para pemegang saham.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment