KLSE AKAN DATANG

Pasaran Tempatan KLCI

BursaCafe
Publish date: Sun, 27 Dec 2020, 11:02 PM
Kemas kini Index di Malaysia pada minggu hadapan
Pandangan saya mengenai pasaran saham dalam 2-3 bulan akan datang seperti berikut:
 
1. United Kingdom dan Kesatuan Eropah telah mencapai perjanjian Brexit. Mereka akan menandatangani perjanjian perdagangan bebas untuk produk dan kawasan tertentu. Inggeris juga telah mengekalkan struktur nasional yang lengkap untuk meminimumkan kesan Brexit.
 
2. Biden akan memegang jawatan sebagai Presiden Amerika Syarikat yang ke-46 pada 20 bulan depan. Demokrat tidak akan segera mengubah dasar yang telah dilaksanakan oleh Trump. Jika tidak, ia secara langsung akan mempengaruhi keyakinan pasaran dan pasaran saham akan bergolak. Biden akan menunggu sehingga wabak covic terkawal sebelum membuat perubahan yang lebih positif.
 
3. Lulus Belanjawan Malaysia menunjukkan bahawa pemerintah Tintin terus mendapat suara terbanyak. Ini telah mengukuhkan kepercayaan para pelabur, sehingga pasaran saham Malaysia kembali pulih dengan kuat.
 
4. Pemerintah memulakan semula projek infrastruktur untuk merangsang ekonomi, dan stok pembinaan meningkat. Sebaliknya, projek-projek infrastruktur mendorong permintaan besi. Oleh kerana kilang keluli menghentikan pengeluaran selama tempoh MCO, bekalan besi kekurangan bekalan dan harga keluli meningkat tajam, sehingga stok keluli juga mengalami lonjakan. Walau bagaimanapun, peningkatan dalam pembinaan dan keluli ini hampir berakhir, mungking harga saham terlah melonjat tinggi.
 
5. Tidak kira sama ada pneumonia covic akan hilang sepenuhnya, gaya hidup baru secara beransur-ansur menjadi kebiasaan.Oleh itu, stok teknologi dan stok yang berkaitan dengan Internet akan terus menguasai pasaran saham. Ekonomi lama perlahan-lahan akan pulih di tengah radang paru-paru, termasuk penerbangan dan pelancongan yang terhad, tetapi ia tidak akan kembali ke tahap sebelumnya dalam jangka masa panjang. Setiap orang mesti bersedia secara mental untuk melihat bahawa syarikat seperti penerbangan, pelancongan, hiburan, kereta, bank, dan harta tanah bangkrut, bergabung, atau diperoleh, dan harga saham industri ini akan berubah-ubah.
 
6. Persaingan antara minyak dan tenaga baru semakin sengit, tetapi teknologi untuk menggunakan tenaga baru belum matang dan popular, sehingga masih ada ruang untuk harga minyak naik. Banyak syarikat minyak sederhana dan besar perlahan-lahan beralih ke sektor tenaga baru, sehingga harga saham beberapa syarikat minyak akan naik.
pada masa hadapan anda bole melihat semakin banyak syrakit dalam pasaran akan melabur kedalam tenaga hijau (Green Energy) seperti YINSON telah aktif melabur dalam bahagian Solar dalam negara India.
 
Pada Q1 2021 masih lagi penuh harapan dalam saham dan kenaikan yang akan berlaku pada syarikat yang menpunyai kekuatan oleh sebab itu Analisis Asas (Fundamental Analysis) adalah amat penting sekali bagi pelabur.
 
 
Penafian: Catatan ini bukan cadangan untuk membeli atau menjual.
 

Kalau anda ingin medapat kemaskini yang paling terkini, sila Like dan FOLLOW facebook kami : 

FACEBOOK : Bursa Cafe

https://www.facebook.com/Bursa-Cafe-101834805155366

 

More articles on KLSE AKAN DATANG
KLCI Terkini 01.02.2021

Created by BursaCafe | Feb 01, 2021

KLCI Terkini

Created by BursaCafe | Dec 21, 2020

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment