Update

Samaiden Bangunkan Projek Biogas di Kemboja

MHAB1990
Publish date: Wed, 03 May 2023, 10:25 AM

Samaiden Bangunkan Projek Biogas di Kemboja

Kajian kebolehlaksanaan akan dijalankan, termasuk pemenuhan prinsip ESG sebagai komitmen terhadap pembangunan tenaga bersih

PETALING JAYA, 02 MEI 2023 – Samaiden Group Berhad ("Samaiden"), pakar tenaga boleh diperbaharui (“RE”) yang terlibat terutamanya dalam kejuruteraan, pemerolehan, pembinaan dan pentauliahan (“EPCC”) sistem fotovoltaik solar (“PV”) dan loji janakuasa hari ini mengumumkan bahawa anak syarikat milik penuh tidak langsungnya, Samaiden Energy (Cambodia) Co., Ltd. (“Samaiden Energy”), telah menandatangani Memorandum Persefahaman (“MoU”) dengan Mong Sotheary Trading Co., Ltd. (“MST”), Management Venture Asia (Cambodia) Ltd. (“MVA”) dan Panna Energy Sdn. Bhd. (“PANNA”) untuk pembangunan projek biogas di Kampong Seila, wilayah Preah Sihanouk, Kemboja.


MoU itu menyediakan rangka kerja untuk usaha sama kajian kebolehlaksanaan dengan pihak ketiga mengenai pelbagai aspek projek biogas, termasuk faedah ekonomi dan kesan sampingan yang lain.


MST yang berpangkalan di Phnom Penh akan menyediakan tanah untuk projek itu serta memudahkan kelulusan, dokumentasi dan pembinaan projek. Peranan MVA adalah untuk menyediakan perundingan dan sokongan perniagaan untuk projek itu manakala Panna bertanggungjawab untuk bantuan kewangan dan komersial untuk menjalankan penyelidikan, pemudahan pembangunan projek dan pengurusan projek yang berterusan.


Peranan Samaiden Cambodia adalah untuk menyediakan skop kerja EPCC, nasihat mengenai kajian kebolehlaksanaan dan memudahkan prinsip alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) projek sebagai sebahagian daripada komitmen Kemboja ke arah pembangunan projek tenaga bersih.

Pengarah Eksekutif Samaiden Cambodia, Encik Fong Yeng Foon

Pengarah Eksekutif Samaiden Cambodia, Encik Fong Yeng Foon berkata, “Samaiden, yang mempunyai rekod prestasi dalam projek TBB yang merangkumi sistem PV solar dan loji kuasa yang dilaksanakan pada model EPCC, serta menawarkan operasi dan penyelenggaraan serta perkhidmatan perundingan alam sekitar, berdiri bersedia dengan kepakaran kami untuk membantu dalam projek kebolehlaksanaan.”


"Perubahan iklim adalah fakta kehidupan, tidak ada satu hari pun kita tidak membaca atau menonton berita tentang kemarau, kebakaran hutan, banjir dan perubahan cuaca drastik yang lain. Kemboja memerlukan lebih banyak pelaburan hijau dan berdaya tahan dalam infrastruktur berdaya tahan rendah karbon dan iklim untuk memastikan kebolehsesuaian kesan daripada perubahan iklim.”


"Lebih penting lagi, memandangkan sumbangan sektor pertanian kepada pelepasan gas rumah hijau, usaha dalam bidang ini akan datang daripada mengurangkan pengeluaran beras dan ternakan intensif metana dan menggalakkan penggunaan biogas dalam pengurusan ternakan, baja organik dan teknologi baja dalam."


Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment