Update

Portfolio Hektar REIT Mengekalkan Trend Penambahbaikan

MHAB1990
Publish date: Thu, 25 May 2023, 06:14 PM

KEPUTUSAN HEKTAR REIT 1Q/FY2023

PORTFOLIO HEKTAR REIT MENGEKALKAN TREND PENAMBAHBAIKAN

KADAR PENGHAYATAN MENINGKAT KEPADA 83.8% DENGAN PEMULIHAN SEWA POSITIF


·       Hasil dicatatkan sebanyak RM28.9 juta dan Pendapatan Harta Bersih sebanyak RM15.2 juta

·       Margin NPI yang teguh sebanyak 52% menunjukkan prestasi kewangan yang sihat

·       Nisbah gear diturunkan kepada 44.3% disebabkan oleh strategi kewangan yang berkesan

·       Peningkatan dalam kadar penghunian portfolio kepada 83.8%

·       Pengembalian sewa yang positif


Kuala Lumpur (25 Mei 2023) Hektar Asset Management Sdn. Bhd., Pengurus Hektar Real Estate Investment Trust (“Hektar REIT”), hari ini mengumumkan bahawa bagi suku pertama berakhir 31 Mac 2023 (“Q1 2023”), Hektar REIT mencatatkan hasil sebanyak RM28.9 juta dan Pendapatan Harta Tanah Bersih (“NPI”) bagi suku dalam tinjauan berjumlah RM15.2 juta di belakang kos utiliti yang lebih tinggi didorong oleh kenaikan tarif elektrik disebabkan pelarasan mekanisme Ketidakseimbangan Kos Laluan (“ICPT”), dan peningkatan dalam gaji minimum. Pendapatan Bersih Realisasi untuk Q1 2023 berjumlah RM9.2 juta disebabkan oleh kos kewangan yang lebih tinggi sejajar dengan kenaikan Kadar Polisi Semalaman (“OPR”) yang dilaksanakan oleh Bank Negara Malaysia.

Hektar REIT merekodkan Margin NPI yang teguh sebanyak 52%, menunjukkan prestasi kewangan yang sihat sepanjang Aset Di Bawah Pengurusan (“AUM”). Nisbah Gearing telah ditambah baik kepada 44.3% disebabkan oleh pengurusan kewangan yang berhemat.

Prestasi portfolio Hektar REIT menunjukkan peningkatan yang ketara dan penghunian portfolio bertambah baik kepada 83.8%. Kadar penghunian Mahkota Parade & Wetex Parade meningkat dengan pesat, mencatatkan lebih 90% dan Kulim Central merekodkan hampir 96%. Pihak Pengurusan juga berbesar hati untuk melaporkan pengembalian sewa yang positif untuk suku ini dengan 78 penyewaan baharu atau diperbaharui terdiri daripada 14.0% daripada jumlah Kawasan Sewa Bersih (“NLA”), bersamaan dengan 287,298 kaki persegi. Walaupun persekitaran runcit yang mencabar, Pengurusan kekal agresif dalam meningkatkan penghunian dengan menumpukan pada mengekalkan penyewa utama, menyemak strategi pusat beli-belah semasa dan bekerjasama dengan peruncit inovatif dan kreatif yang dijangka membawa impak yang diingini kepada pusat beli-belah.

Semua pusat beli-belah di bawah portfolio mengalami aliran menaik dalam trafik pengunjung, menunjukkan tanda-tanda positif kembalinya keyakinan pembeli di pusat beli-belah Hektar. Jumlah bilangan pengunjung keseluruhan untuk Q1 2023 meningkat kepada 5.6 juta, lonjakan besar sebanyak 33% berbanding suku yang sama pada tahun sebelumnya. Pihak Pengurusan sentiasa berusaha untuk mempergiatkan acara & aktiviti pemasaran dan acara berkaitan Tanggungjawab Sosial Korporat untuk memberi khidmat kepada masyarakat di kawasan tempat pusat beli-belah kami beroperasi.

Ketua Pegawai Eksekutif Hektar Asset Management Sdn Bhd En. Johari Shukri Bin Jamil

Ketua Pegawai Eksekutif Hektar Asset Management Sdn. Bhd. En. Johari Shukri bin Jamil berkata: “Aktiviti peruncitan kekal kukuh pada suku ini berikutan perayaan. Pusat beli-belah Hektar REIT mempunyai kedudukan yang baik sebagai pusat beli-belah kejiranan & komuniti. Di sinilah tumpuan dan niche kami, justeru; kami sentiasa menyasarkan untuk menambah baik penyewaan campuran dan penghunian keseluruhan di pusat membeli-belah. Untuk tahun ini, kami merancang untuk latihan Subang Parade's Repositioning. Kami percaya bahawa pencampuran semula penyewaan dengan membawa masuk penyewa baharu akan melengkapkan tawaran sedia ada dan juga akan dapat menyamai jangkaan pelanggan setia kami.

Tumpuan kami adalah pada inisiatif yang akan memberi manfaat kepada pusat beli-belah dan peruncit kami dalam jangka masa panjang melalui pelaksanaan strategi tertumpu yang akan membawa peningkatan dalam jumlah pengunjung dan menggalakkan perbelanjaan pelanggan yang lebih tinggi, menghasilkan kitaran menaik yang positif berterusan dan pulangan yang mampan kepada Pemegang Unit kami. Kami akan terus mengeluarkan AUM kami untuk meningkatkan hasil dan NPI. Penghunian portfolio keseluruhan kami yang komited pada masa ini ialah 85.4% dan akan direalisasikan pada suku berikutnya tahun ini. Kami sedang dalam perbincangan dengan penyewa terkemuka & terkenal untuk menambah baik keseluruhan campuran penghunian & penyewaan kami.”

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment