Update

Minetech Resources Berhad Rekod Prestasi Kukuh S1 TK2024

MHAB1990
Publish date: Tue, 29 Aug 2023, 06:16 PM

Minetech Resources Berhad Rekod Prestasi Kukuh S1 TK2024

Hasil Meningkat pada S1 TK2024 hasil sumbangan kukuh daripada Kejuruteraan Awam dan Produk Bitumen

KUALA LUMPUR, 29 OGOS 2023 Minetech Resources Berhad ("Minetech" atau "Syarikat"), pakar kejuruteraan awam dan pengeluar produk bitumen, hari ini mengumumkan bahawa Syarikat melaporkan peningkatan 9.5% dalam hasil kepada RM26.4 juta untuk yang pertama suku berakhir 30 Jun 2023 (“S1 TK2024”) berbanding dengan hasil sebanyak RM24.1 juta pada S1 TK2023.

Pada suku ini, Syarikat mencapai pertumbuhan dan keuntungan yang ketara di seluruh bahagian perniagaan utamanya. Hasil Kejuruteraan Awam mencecah RM17.5 juta, dan Produk Bitumin mencatatkan RM7.6 juta, kedua-duanya menyumbang keuntungan operasi masing-masing RM0.6 juta dan RM1.1 juta. Pertumbuhan dalam segmen ini menunjukkan keberkesanan keputusan strategik yang dibuat oleh Minetech, meletakkan Syarikat dengan baik untuk baki tahun fiskal.

Operasi Syarikat kekal kukuh dengan segmen Kejuruteraan Awam mendapat manfaat daripada hasil lebih tinggi yang dicatatkan oleh Lombong Emas Selinsing sebanyak RM12.9 juta dan kerja-kerja infrastruktur di Emerald 9, Cheras. Hasil Produk Bitumin meningkat disebabkan oleh peningkatan dalam jualan Coating Enamel ke pasaran tempatan, dan peningkatan pendapatan operasi terutamanya disebabkan oleh peningkatan dalam kecekapan pengeluaran.

Matt Chin, Pengarah Eksekutif Minetech, berkata, “Perniagaan kejuruteraan awam dan produk bitumen terus menjadi tonggak kekuatan kami. Peningkatan jumlah kerja di Lombong Emas Selinsing, serta peningkatan dalam jualan enamel salutan, menyumbang kepada pertumbuhan hasil yang ketara ini. Strategi fokus kami dan pelaksanaan tanpa henti sedang menuai hasil yang diharapkan, dan kami teruja dengan kemungkinan yang akan datang.”

Langkah proaktif dan kebolehsuaian Kumpulan dalam menghadapi cabaran membawa kepada perolehan projek bernilai RM56.5 juta, termasuk inisiatif penting negara seperti Laluan Bulatan MRT, yang mencerminkan peranan penting Minetech dalam pembangunan infrastruktur negara.

Kumpulan semalam telah mengadakan Mesyuarat Agung Tahunan ke-21 (“AGM) dan Mesyuarat Agung Luar Biasa (“EGM), di mana semua resolusi semasa AGM dan EGM telah diluluskan sebulat suara. Ini termasuk Cadangan Variasi penting bagi Penggunaan Hasil yang timbul daripada Terbitan Hak Saham Keutamaan Boleh Tukar Tidak Boleh Tebus dan Penempatan Persendirian, menandakan satu langkah penting dalam perjalanan pertumbuhan dan inovasi berterusan Minetech.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment