Update

TA SECURITIES TAJA JAMIN IPO KGW GROUP

MHAB1990
Publish date: Mon, 12 Jun 2023, 10:15 PM

TA SECURITIES TAJA JAMIN IPO KGW GROUP

Penyenaraian Kumpulan melibatkan terbitan awam sebanyak 79.66 juta saham

KUALA LUMPUR, 12 Jun 2023KGW Group Berhad ("Kumpulan KGW" atau "Kumpulan"), penyedia perkhidmatan logistik yang mantap termasuk perkhidmatan pengangkutan laut, pengangkutan udara dan perkhidmatan penghantaran barang serta pergudangan dan pengedaran yang berkaitan dengan penjagaan kesihatan produk dan peranti, telah memeterai perjanjian taja jamin dengan TA Securities Holdings Berhad (“TA Securities”) hari ini untuk tawaran awam permulaan (“IPO”) Kumpulan yang akan datang di Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Berhad (“Bursa Securities”).

L-R: Ms. Cheok Hui Yen, Executive Director and Chief Operating Officer of KGW Group Berhad; Dato' Roger Wong, Managing Director of KGW Group Berhad; Mr. Tah Heong Beng, Executive Director, Operations of TA Securities Holdings Berhad; and Mr. Ku Mun Fong, Head of Corporate Finance of TA Securities Holdings Berhad

Berdasarkan pendedahan prospektus seperti yang diterbitkan di laman web Bursa Securities, pelaksanaan penyenaraian Kumpulan KGW melibatkan terbitan awam sebanyak 79.66 juta saham atau 16.5% daripada modal saham Kumpulan KGW yang diperbesarkan dan tawaran untuk jualan sebanyak 43.45 juta saham yang mewakili 9.0% daripada jumlah saham Kumpulan KGW yang diperbesarkan. modal saham pada harga IPO.


Saham IPO akan diperuntukkan seperti berikut:

Terbitan awam

Rakyat Malaysia

·         24.14 juta saham terbitan mewakili 5.0% daripada modal saham yang diperbesarkan untuk permohonan orang ramai Malaysia, di mana separuh daripadanya akan diketepikan untuk pelabur bumiputera.

Orang yang layak

·         9.66 juta saham terbitan mewakili 2.0% daripada modal saham yang diperbesarkan untuk permohonan oleh pengarah, pekerja dan individu yang layak yang telah menyumbang kepada kejayaan Kumpulan.

Penempatan persendirian kepada pelabur terpilih

·         7.24 juta saham terbitan mewakili 1.5% daripada modal saham yang diperbesarkan yang disediakan melalui penempatan persendirian kepada pelabur terpilih.

Penempatan persendirian kepada pelabur bumiputera yang diluluskan oleh Kementerian Perdagangan Pelaburan dan Industri (“MITI”)

·         38.62 juta saham terbitan mewakili 8.0% daripada modal saham yang diperbesarkan yang disediakan melalui penempatan persendirian kepada pelabur bumiputera yang diluluskan oleh MITI.

Tawaran untuk dijual

Penempatan persendirian kepada pelabur terpilih

·         21.73 juta saham tawaran mewakili 4.5% daripada modal saham yang diperbesarkan yang disediakan melalui penempatan persendirian kepada pelabur terpilih.

·         21.73 juta saham tawaran mewakili 4.5% daripada modal saham yang diperbesarkan yang disediakan melalui penempatan persendirian kepada pelabur bumiputera yang diluluskan oleh MITI.


TA Securities akan menaja jamin 24.14 juta saham terbitan yang disediakan kepada orang ramai Malaysia.

Pengarah Urusan Kumpulan KGW, Dato’ Roger Wong berkata, “Kami mempunyai rancangan untuk mempelbagaikan fokus dan perkhidmatan geografi kami dalam perniagaan perkhidmatan logistik kami dan IPO ini akan membantu kami mencapainya. Kami gembira untuk bekerjasama dengan TA Securities untuk mempercepatkan penyenaraian di Pasaran ACE. Rancangan masa depan kami termasuk mengembangkan perniagaan perkhidmatan logistik, mengembangkan perkhidmatan pergudangan dan pengedaran untuk produk dan peranti berkaitan penjagaan kesihatan dan, mencari peluang melalui penyediaan penyelesaian e-dagang yang disokong oleh perkhidmatan logistik kami."

Ketua Kewangan Korporat TA Securities, Encik Ku ​​Mun Fong berkata, “Kami tidak sabar-sabar untuk bekerjasama dengan Kumpulan KGW dalam pelaksanaan penyenaraiannya. Operasi Kumpulan adalah berdasarkan model aset ringan kerana kekuatannya terletak pada membantu pelanggan dalam mengurus dan merancang jadual penghantaran kargo mereka di seluruh dunia yang disokong oleh rangkaian pembekal yang kukuh. Kumpulan KGW mempunyai rekod prestasi sepanjang tahun 2005 dengan pasukan yang berpengalaman.”

Sebagai penyedia perkhidmatan logistik aset ringan yang menawarkan pengalaman dan kepakaran, Kumpulan telah mencapai pendapatan RM195.42 juta pada TK2021 berbanding RM63.53 juta pada TK 2020 dengan margin keuntungan kasar masing-masing sebanyak 16.88% dan 14.19%.

Kumpulan KGW memperoleh kelulusan Bursa Securities untuk penyenaraian pada 13 April 2023.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment