Update

Samaiden Menubuhkan Program Sukuk Wakalah Kelestarian Pelbagai Mata Wang RM1.5 bilion

MHAB1990
Publish date: Fri, 19 Jul 2024, 12:06 AM

Samaiden Menubuhkan Program Sukuk Wakalah Kelestarian Pelbagai Mata Wang RM1.5 bilion

Inisiatif Kewangan Strategik untuk Menyokong Pertumbuhan dan Kemampanan


PETALING JAYA, 18 JULAI 2024 Samaiden Group Berhad ("Samaiden"), pakar tenaga boleh diperbaharui (“RE”) yang terlibat terutamanya dalam kejuruteraan, pemerolehan, pembinaan dan pentauliahan (“EPCC”), bersama-sama dengan pelaburan aset solar photovoltaic ( Sistem “PV”) dan loji tenaga boleh diperbaharui lain, mewujudkan Program Islamic Medium Term Notes (IMTN) pelbagai mata wang RM1 bilion dan Program Islamic Commercial Papers (ICP) pelbagai mata wang RM500 juta di bawah prinsip Syariah Wakalah bi al-Istithmar (“Program”).


Samaiden


Program ini akan membolehkan Samaiden mengeluarkan nota dan kertas Islam berkadar dan tidak bertaraf, dengan pilihan untuk mereka terjamin atau tidak bercagar, dengan atau tanpa penjamin kewangan. Instrumen kewangan ini akan menyokong perbelanjaan modal Kumpulan, modal kerja, tujuan korporat am, pelaburan projek, pemerolehan aset, dan pembiayaan semula pembiayaan patuh Syariah sedia ada dan akan datang, dan membiayai semua yuran dan perbelanjaan yang berkaitan dengan program.

Program IMTN akan mempunyai tempoh 30 tahun, manakala Program ICP akan mempunyai tempoh 7 tahun dari tarikh terbitan pertama masing-masing. Program ini akan mematuhi Rangka Kerja Sukuk Kemampanan Samaiden, yang telah dinilai and diberi penarafan Kewangan Mampan Emas oleh RAM Sustainability Sdn Bhd.

Pengarah Urusan Pengarah Urusan Kumpulan Samaiden, Ir. Chow Pui Hee mengulas, “Program ini memberikan kami fleksibiliti kewangan yang diperlukan untuk menyokong projek kami dan sejajar dengan komitmen kami terhadap kemampanan dan prinsip Syariah. Selain itu, kami menawarkan peluang menarik untuk pelabur Islam untuk mengambil bahagian dalam pelaburan yang mampan dan sejajar dengan etika. Lembaga Pengarah percaya bahawa inisiatif ini adalah demi kepentingan terbaik Syarikat.”


Ir. Chow Pui Hee, Group MD of Samaiden


Hong Leong Investment Bank Berhad ialah Penasihat Utama, Penyusun Utama, Pengurus Utama dan Ejen Kemudahan untuk Program.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment