Update

Coklat Benns yang diiktiraf di peringkat antarabangsa Melancarkan Perisa Coklat Tunggal Asal Malaysia

MHAB1990
Publish date: Fri, 09 Jun 2023, 06:29 PM

KUALA LUMPUR, 8 JUN 2023 – Benns Chocolate Factory Sdn Bhd (“Benns Chocolate”), pembuat coklat artisan premium Malaysia,  melancarkan barisan coklat sumber tunggal baharu yang membangkitkan serta meraikan biji koko berperisa Malaysia selain menggalakkan kemampanan dan etika berkebun.

Dilancarkan di Kilang Coklat Benns, kilang dan kafe coklat berkonsep terbuka pertama di Asia, Benns ialah generasi kedua produk coklat artisanl yang premium, diperoleh daripada ladang estet tunggal Malaysia dan buatan sendiri sepenuhnya dengan tumpuan kepada pemakanan sihat, rasa dan tekstur yang unggul.

Coklat premium dengan harga kompetitif, boleh diakses oleh semua penggemar coklat, Benns meraikan keaslian koko Malaysia kerana semua biji koko diperolehi dalam negara dan menghasilkan perisa asal Malaysia paling premium.

From L-R: Mike Penafort, Director of Benns, YBrs. Dr. Ramle Hj Kasin, Director General of Malaysian Cocoa Board, Datuk Matbali Musah, Chairman of Malaysian Cocoa Board, YB. Datuk Hajah Siti Aminah binti Aching, Deputy Minister of Plantation and Commodities Malaysia, YBrs. Mr Wilfred Ng, Managing Director of Benns Chocolate Factory Sdn. Bhd., Mr Ng Tuck Ming, Chairman of Benns, Mr. Cheah Chee Fong, Setiausaha Bahagian Industry Coco & Lada (KPK) Kementerian Peladangan Komoditi


Hadir pada majlis pelancaran tersebut ialah YB Datuk Hajah Siti Aminah binti Aching, Timbalan Menteri Perladangan dan Komoditi Malaysia dan YBrs. Datuk Ramle Kasin, Ketua Pengarah Lembaga Koko Malaysia. Lembaga Koko Malaysia bekerjasama dengan Benns Chocolate untuk menyokong petani koko tempatan sambil menggalak dan membantu mereka dalam meningkatkan kualiti biji koko domestik.

Wilfred Ng, Pengarah Urusan Benns Chocolate berkata, "Pelancaran Coklat Bens Tunggal Asal Malaysia hari ini adalah sambutan yang sungguh-sungguh, penghormatan yang tulus kepada keaslian luar biasa koko tempatan kami, dan penerokaan indah rasa tersendiri."

Beliau menambah, “Coklat Benns berganding bahu dengan Lembaga Koko Malaysia dalam simfoni kerjasama yang harmoni, memperkukuh asas industri koko kita yang mulia. Bersama-sama kami adalah arkitek rantaian yang tidak terputus, yang menyokong petani koko dan menghasilkan masa depan yang mampan untuk industri itu.”

Benns mengamalkan penglibatan langsung dengan petani koko untuk memastikan mereka menerima imbuhan yang adil atas usaha gigih mereka. Syarikat juga berusaha untuk meningkatkan kehidupan mereka yang mengabdikan diri untuk menanam biji koko yang sempurna, berkongsi kisah ketabahan mereka, dan memberi inspirasi kepada revolusi dalam cara pengguna menikmati dan menghargai coklat.

Mengenai biji koko ke bar

Coklat Bean-to-Bar, atau lebih dikenali sebagai coklat kraf, kini merupakan salah satu trend makanan terkemuka di seluruh dunia yang menyaksikan populariti makanan alternatif organik dan lebih sihat termasuk coklat. Sama seperti kopi istimewa, coklat artisan ini boleh dihasilkan daripada rasa unik dan biji koko berkualiti tinggi yang ditanam dalam cuaca tropika di Amerika Latin, Afrika dan Asia. Dianggap secara meluas sebagai standard tertinggi dalam industri coklat, biji coklat ke-bar tunggal asalmelibatkan proses pembuatan coklat menggunakan biji koko yang diperoleh daripada ladang yang ditetapkan. Ia juga memerlukan beberapa langkah penting dan rawatan yang teliti dalam proses pengeluarannya, bermula dari penanaman koko dan teknik pengurusan ladang sehingga pengeluaran untuk mendapatkan rasa terbaik daripada produk siap.

Di Benns, setiap produk coklat dibuat menggunakan biji koko dari ladang ladang tunggal. Rasa buah-buahan, pedas dan bunga coklat adalah unik dengan asal usulnya dan masing-masing berkongsi cerita mereka sendiri. Ini dikenali sebagai Terroir atau "Flavour of the land", konsep yang ada di mana-mana dalam dunia wain.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment