Update

Samaiden Tandatangani Perjanjian Pembelian Tenaga dengan Peneraju Minuman Global Yakult

MHAB1990
Publish date: Sat, 08 Jul 2023, 05:28 PM

Samaiden Tandatangani Perjanjian Pembelian Tenaga dengan Peneraju Minuman Global Yakult

Perjanjian 20 tahun itu mengukuhkan komitmen Samaiden dan Yakult terhadap kemampanan, bertujuan mengurangkan pelepasan karbon dan menggalakkan penyelesaian tenaga boleh diperbaharui.


PETALING JAYA, 07 JULAI 2023 – Samaiden Group Berhad ("Samaiden"), pakar tenaga boleh diperbaharui terkemuka, hari ini mengumumkan bahawa Samaiden Capital Management Sdn Bhd ("Samaiden Capital"), anak syarikat milik penuh Samaiden, telah berjaya memperoleh Perjanjian Pembelian Tenaga ("PPA") selama 20 tahun dengan Yakult Malaysia Sdn Bhd (“Yakult”), sebuah syarikat minuman yang diiktiraf di peringkat global. PPA menyokong komitmen bersama kedua-dua syarikat untuk menerima kelestarian dan menggalakkan amalan tenaga bersih.

Daripada Kiri-Kanan: Saksi, Encik Takahiro Kimoto, Pengarah Urusan Chudenko Malaysia, Ir. Chow Pui Hee, Pengarah Urusan Kumpulan Samaiden, Encik Hiroki Yanase Pengarah Urusan Yakult Malaysia dan Saksi, Encik Minoru Arai, Pengarah Yakult Malaysia.


Di bawah terma perjanjian itu, Samaiden bersedia membekalkan Yakult dengan tenaga boleh diperbaharui yang dijana daripada kemudahan solar yang terletak di dua lokasi strategik - Seremban, dengan kapasiti 496.26 kilowatt peak (“kWp”), dan Glenmarie, dengan kapasiti 212.22kWp. Kapasiti gabungan yang signifikan ini berpotensi untuk menangani sebahagian besar keperluan tenaga Yakult dengan tenaga solar yang bersih, menekankan komitmen kedua-dua entiti terhadap amalan lestari.

PPA selama 20 tahun antara Samaiden dan Yakult berfungsi sebagai bukti dedikasi jangka panjang mereka terhadap tenaga solar dan komitmen yang lebih luas terhadap pengawasan alam sekitar. Sepanjang tempoh perjanjian, Samaiden, sebagai pelabur, akan bertanggungjawab untuk pemasangan, operasi, dan penyelenggaraan sistem tenaga solar di tapak yang ditetapkan, dengan itu memastikan bekalan tenaga boleh diperbaharui yang konsisten dan boleh dipercayai.

Kesan dari perkongsian ini terhadap jejak karbon Yakult, perlu diperhatikan bahawa peralihan ke arah tenaga solar boleh diperbaharui akan mengurangkan pelepasan karbon syarikat dengan ketara. Dengan memilih tenaga solar yang bersih, Yakult mengambil langkah proaktif ke arah mengurangkan kesan alam sekitar, mengesahkan kedudukannya sebagai warga korporat yang bertanggungjawab khusus untuk kelestarian.

Yakult, yang terkenal dalam industri minuman di seluruh dunia, secara konsisten memperjuangkan kelestarian dan berusaha untuk meminimumkan jejak karbonnya. Perkongsian dengan Samaiden ini menandakan satu lagi langkah penting ke arah objektif alam sekitar, kerana Yakult terus mengutamakan sumber tenaga boleh diperbaharui.


Pengarah Urusan Kumpulan Yakult, Encik Hiroki Yanase, mengulas mengenai perkongsian itu, "Dengan senario global yang berubah-ubah, PPA dengan Samaiden ini adalah langkah strategik ke arah komitmen kami untuk memerangi perubahan iklim dan kemampanan. Kami teruja untuk melihat bagaimana perkongsian ini akan melanjutkan inisiatif hijau kami dan menyokong misi kami untuk menyediakan minuman sihat sambil menjaga alam sekitar kami."


Pengarah Urusan Kumpulan Samaiden, Ir. Chow Pui Hee melahirkan rasa gembiranya terhadap PPA yang terjamin, berkata, "Kerjasama membolehkan kami menyumbang secara signifikan kepada inisiatif kelestarian Yakult sambil memajukan misi kami untuk mempromosikan penyelesaian tenaga bersih. Kami yakin bahawa kepakaran kami dalam tenaga boleh diperbaharui akan membawa kepada hasil yang ketara dan positif untuk Yakult."


Dengan menggunakan kecekapan Samaiden dalam penjanaan tenaga solar, Yakult berdiri untuk mengurangkan pergantungannya dengan ketara kepada bahan api fosil dan mengurangkan pelepasan karbonnya sebanyak 705.96 tan setahun. Perkongsian ini menggambarkan komitmen tidak berbelah bahagi kedua-dua organisasi untuk memupuk masa depan yang lebih hijau dan lebih mampan.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment