Update

SCIB Serah Dua Sekolah Daif Susulan Pembangunan Semula

MHAB1990
Publish date: Thu, 07 Sep 2023, 10:54 PM

SCIB Serah Dua Sekolah Daif Susulan Pembangunan Semula

Kumpulan telah dianugerahkan projek RM13.28 juta pada Oktober 2021 sebagai sebahagian daripada peruntukan RM1 bilion untuk sekolah luar bandar

KUCHING (7 SEPTEMBER 2023) – Pakar kejuruteraan awam Sarawak Consolidated Industries Berhad  ("SCIB" atau "Syarikat", Bursa: SCIB, 9237) dengan sukacitanya mengumumkan bahawa anak syarikat milik penuh Kumpulan, SCIB Industrialized Building System Sdn. Bhd. Ltd. (“SCIBIBS”), baru-baru ini telah menyerahkan dua sekolah yang terletak di Kanowit dekat Sibu berikutan pembangunan semula mereka di bawah Pakej 13 daripada fasa kedua Projek Pembangunan Semula Sekolah Daif bernilai RM1 bilion.

SCIBIBS telah dianugerahkan projek Kejuruteraan, Perolehan, Pembinaan dan Suruhanjaya (“EPCC”) bernilai RM13.28 juta oleh Jabatan Kerja Raya Sarawak pada Oktober 2021.

Pengarah Urusan SCIB, Ku Chong Hong

Pengarah Urusan SCIB, Encik Ku ​​Chong Hong (“Encik Ku”) berkata, “Pelajar kini akan mempunyai persekitaran yang lebih selamat dan kondusif untuk belajar berikutan pembangunan semula kedua-dua sekolah itu. Kami juga berharap para pelajar akan mempunyai persekitaran yang lebih selesa untuk meneruskan aktiviti akademik dan kokurikulum mereka. Kita pastinya berharap pembangunan semula kedua-dua sekolah itu akan membantu meringankan cabaran anak-anak ini untuk mendapatkan pendidikan yang baik.

“Syarikat akan terus mencari projek bersaiz kecil hingga sederhana di mana kami boleh memanfaatkan kepakaran EPCC cabang pembinaan kami yang disokong oleh kehadiran kami sebagai pengeluar konkrit pratuang dan IBS terkemuka di Malaysia Timur. Rekod prestasi kami dalam infrastruktur luar bandar merangkumi jalan raya, sekolah dan klinik, dan kami sedang giat meneruskan projek di Malaysia Timur di mana RM920 juta telah diperuntukkan untuk sekolah usang di Sarawak dan Sabah. 5 bilion, masing-masing di bawah Belanjawan 2023 yang dibentangkan semula.”

“Sebagai sebahagian daripada tanggungjawab sosial korporat kami, kami telah menyumbangkan sumbangan wang tunai kepada SK Nanga Pedai dan SK Nanga Jagoi, menunjukkan komitmen kami untuk menyokong pendidikan dalam masyarakat. Selain itu, kami telah menyumbangkan beberapa komputer dan pencetak kepada sekolah-sekolah, bertujuan untuk memperkukuh program pendidikan mereka dan menyediakan pengalaman pembelajaran yang diperkaya untuk para pelajar.”

SCIBIBS juga baru-baru ini dianugerahkan dua projek sekolah, subkontrak EPCC untuk pembinaan Sekolah Kebangsaan Tambay di Kota Samarahan dan pembinaan semula sekolah Daif di SK Kujang Mawang, Tebedu, Serian.

 

Pada akhir 4QFY2023, buku pesanan SCIB berada pada nilai kontrak terkumpul sebanyak RM275 juta.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment