Update

Hektar REIT Perkenal Strategi Kepelbagaian Baharu: Merintis Melangkaui Peruncitan

MHAB1990
Publish date: Tue, 12 Sep 2023, 03:04 PM

Hektar REIT Perkenal Strategi Kepelbagaian Baharu: Merintis Melangkaui Peruncitan

·       MTrustee Berhad, Pemegang Amanah Hektar REIT menandatangani Perjanjian Jual Beli Bersyarat

·       Rekod Akademik Cemerlang Kolej Yayasaan Saad Melaka Kukuhkan Aset Campuran Hektar REIT

·       Menggabungkan Peruncitan dan Pendidikan dengan Langkah Membentuk Pemimpin Masa Depan

·       Kekal Fokus dan Komited untuk Mengekalkan Piawaian ESG Tinggi


Kuala Lumpur (12 SEPTEMBER 2023) Hektar Asset Management Sdn. Bhd., Pengurus Hektar Real Estate Investment Trust (“Hektar REIT”), hari ini mengumumkan pengambilalihan Kolej Yayasan Saad Melaka (KYSM), sebuah sekolah swasta berprestij di Melaka, Malaysia, dengan pertimbangan pembelian RM150 juta.

Kolej Yayasan Saad Melaka (KYSM) terletak di Ayer Keroh, Melaka. Sekolah berasrama penuh swasta ini merupakan institusi bersama yang memenuhi keperluan tingkatan 1 hingga 5 dengan lingkungan umur 13 hingga 17 tahun. KYSM mempunyai rekod prestasi yang mantap dan disenaraikan di antara tiga sekolah terbaik untuk keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (“SPM”) terbaik. Alumni mereka telah lulus daripada universiti terkemuka Liga IVY dan bekerja merentasi jawatan terkenal dan terkemuka di seluruh GLC, GLIC, MNC dan sektor swasta & kerajaan.

MTrustee Berhad, Pemegang Amanah Hektar REIT, telah menandatangani perjanjian jual beli bersyarat untuk memperoleh hartanah daripada KYS College Sdn Bhd (“KYSC”). Pemerolehan akan dipenuhi melalui pembayaran tunai melalui gabungan hasil daripada Cadangan Penempatan, dana yang dijana secara dalaman dan pinjaman. Langkah itu akan membolehkan Pengurus mengekalkan nisbah gearan yang sihat sambil mengekalkan rizab tunai yang mencukupi untuk mengharungi halangan operasi. Pemerolehan itu datang dengan aliran pendapatan jangka sederhana hingga panjang yang mampan melalui perjanjian pajakan Quadruple-Net 30 tahun yang menggabungkan peningkatan terjamin setiap tahun dengan pengendali berpengalaman sedia ada. Pengambilalihan ini akan menyaksikan purata hasil tahunan sebanyak 7.9% sepanjang tempoh pajakan. Latihan dijangka selesai pada penghujung separuh tahun pertama.

Aset Di Bawah Pengurusan Hektar REIT (“AUM”) terdiri daripada enam pusat beli-belah dan satu hotel di seluruh Semenanjung Malaysia. Komitmen berterusan untuk meningkatkan keuntungan dan daya tahan kewangan telah memuncak dengan prestasi yang memberangsangkan dalam keputusan terkini.

Keputusan ini menekankan kekuatan strategi Hektar REIT dan potensi pertumbuhan yang mampan, mengukuhkan kedudukannya sebagai pemain terkemuka dalam sektor runcit.

Hektar REIT telah secara aktif meneroka kemungkinan kepelbagaian, terutamanya selepas wabak. Keputusan untuk mempelbagaikan sejajar dengan strategi menyeluruh Hektar REIT untuk meneroka saluran pelaburan baharu melangkaui portfolio hartanah tertumpu runcitnya. Pemerolehan baharu itu akan meningkatkan saiz Aset Di Bawah Pengurusan (“AUM”) Hektar REIT dalam nilai sebanyak 12.44% daripada RM1,206.1 juta kepada RM1,356.1 juta.

Ketua Pegawai Eksekutif Hektar Asset Management Sdn Bhd Johari Shukri Bin Jamil


Ketua Pegawai Eksekutif Hektar Asset Management Sdn. Bhd. En. Johari Shukri bin Jamil berkata: “Kami sangat teruja untuk mengumumkan pemerolehan aset pendidikan yang dihormati ini, Kolej Yayasaan Saad Melaka (“KYSM”). Langkah strategik ini menggariskan komitmen kami untuk meningkatkan landskap pendidikan dan menjana nilai yang mampan untuk Uniholder kami. Semasa kami menyepadukan aset ini ke dalam portfolio kami, kami menjangkakan sinergi yang harmoni yang akan melonjakkan kecemerlangan pendidikan dan nilai pemegang kepentingan ke tahap yang lebih tinggi. Sambil kami meluaskan jangkauan kami melangkaui hartanah runcit, kami menerima sektor pendidikan, yang mempunyai nilai kekal dan kesan masyarakat. Menyedari kepentingan faktor ESG (Persekitaran, Sosial dan Tadbir Urus) yang semakin meningkat, kami melihat peralihan ini sebagai peluang untuk memperkukuh komitmen kami terhadap kemampanan. Dengan warisan terbilang KYSM dan standard pendidikan yang tinggi, kami melihat sinergi yang luar biasa dengan nilai teras kami. Ia menang-menang, membuka jalan bagi daya tahan kewangan dan impak komuniti yang bermakna."

Berdasarkan penyelidikan dalaman dan maklumat yang diterbitkan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia, sektor pendidikan swasta K-12 telah menggabungkan aset bernilai RM6 bilion, yang akan memberikan peluang selanjutnya kepada Hektar REIT untuk dipertimbangkan pada masa hadapan.

Terdapat sebilangan terhad institusi menengah swasta yang menawarkan kurikulum kebangsaan dan asrama penuh, mewujudkan kelebihan dalam senario permintaan-bekalan. Tinjauan Pendidikan Swasta Malaysia adalah menarik dan Saiz Pasaran Sekolah Rendah dijangka berkembang pada CAGR sebanyak ~7%, diikuti oleh sekolah menengah pada 6.5% dan lain-lain pada 6%. Saiz pasaran dijangka mencecah RM20 bilion menjelang 2026.sedang dijalankan untuk meningkatkan lagi penghunian keseluruhan kami. Di Hektar REIT, kami bukan hanya memikirkan keuntungan kami – kami juga memikirkan tentang anak-anak kami dan generasi masa depan mereka. Dedikasi kami kepada inisiatif ESG datang dari tempat yang sangat peribadi – keinginan untuk menyerahkan dunia yang lebih baik daripada dunia yang kami warisi. Kami mahu pusat membeli-belah kami menjadi tempat perniagaan berkembang maju, tetapi juga di mana masyarakat berasa bangga, dan di mana setiap langkah yang kami ambil adalah satu langkah ke hadapan untuk planet ini.”

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment