Update

GLOBETRONICS PASTIKAN OPERASI BERJALAN LANCAR SELEPAS PERUBAHAN PEMEGANG SAHAM

MHAB1990
Publish date: Tue, 19 Dec 2023, 06:28 PM

GLOBETRONICS PASTIKAN OPERASI BERJALAN LANCAR SELEPAS PERUBAHAN PEMEGANG SAHAM

Komitmen terhadap Kecemerlangan Operasi dan Prestasi Konsisten Tidak Diubah oleh Perubahan Pemegang Saham


SHAH ALAM, 19 DECEMBER 2023Globetronics Technology Bhd  ("GTB"  atau "Kumpulan"), pemain yang mapan dalam Industri Perhimpunan dan Ujian Semikonduktor Sumber Luar (“OSAT”) dan semikonduktor, hari ini meyakinkan pihak berkepentingan bahawa perubahan baru-baru ini dalam struktur pemegang saham tidak akan memberi kesan kepada dedikasi Kumpulan terhadap kesinambungan operasi dan nilai pemegang saham.

Menurut pengumuman oleh Eco Asia Capital Advisory Sdn Bhd, yang mewakili APB Resources Bhd (“APB”) untuk cadangan pengambilalihan kepentingan besar dalam GTB, Kumpulan amat mengalu-alukan transaksi strategik ini yang melibatkan kepentingan ekuiti 10.4% dalam GTB.

Ini termasuk pemindahan 46.3 juta saham daripada General Produce Agency Sdn. Berhad dan 23.7 juta saham daripada Ng Kweng Chong Holdings Sendirian Berhad.

Wakil Globetronics Technology Bhd, mengalu-alukan pemegang saham baharu, dengan menyatakan, "Ketika kami menerima lembaran baharu ini dalam perjalanan korporat kami, operasi kami kekal teguh. Perubahan dalam pemegang saham utama dijangka tidak akan memberi kesan yang ketara kepada aktiviti harian kami. Kami memberi tumpuan kepada mengukuhkan platform perniagaan sedia ada kami sambil mempelbagaikan pangkalan pelanggan kami secara strategik kepada bidang pertumbuhan baharu yang menarik seperti peranti automotif, perubatan dan kuasa dalam menyampaikan pertumbuhan yang sihat dan prestasi yang konsisten dengan rakan kongsi strategik baharu kami.

Sebagai pemain utama dalam sektor OSAT dan semikonduktor, GTB berada pada kedudukan yang baik dalam pasaran E&E Malaysia yang sedang berkembang. Selaras dengan ini, GTB sedang giat meneroka bidang yang berpotensi dalam pembungkusan lanjutan untuk menambat asas perniagaan Kumpulan. Komited terhadap pertumbuhan dan kepelbagaian, Kumpulan terlibat dalam reka bentuk dan pembangunan produk baharu bersama pelanggan, bertujuan untuk meningkatkan hasil dan meningkatkan rantaian nilai.

Pendekatan ini adalah sebahagian daripada strategi GTB untuk mengurangkan risiko dan mengekalkan pertumbuhan perniagaan. Laporan IMR mencadangkan eksport E&E dari Malaysia mencecah RM629.10 bilion pada 2023 dan berkembang pada CAGR sebanyak 7.9%, berpotensi mencecah RM867.83 bilion menjelang 2027. Unjuran pertumbuhan ini menyerlahkan potensi ketara Kumpulan untuk pengembangan dan nilai pemegang saham yang dipertingkatkan.

Sebagai kesimpulan, GTB kekal komited untuk mempertahankan kecemerlangan operasi dan meningkatkan nilai pemegang saham. Kumpulan yakin untuk berjaya mengemudi pasaran yang sedang berkembang dengan daya tahan dan pandangan jauh strategik, memastikan kejayaan dan pertumbuhan berterusan dalam industri yang bertenaga.

Related Stocks
Market Buzz
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment