Update

Kumpulan Magma Bersedia Untuk Tahap Permulaan Baharu Berikutan Penarikan Balik Daripada Prosiding Undang-Undang

MHAB1990
Publish date: Wed, 10 Jan 2024, 12:49 PM

Kumpulan Magma Bersedia Untuk Tahap Permulaan Baharu Berikutan Penarikan Balik Daripada Prosiding Undang-Undang

Syarikat Mengharapkan Peluang Pembangunan Perniagaan Baharu Berikutan Keputusan Mahkamah


KUALA LUMPUR, 10 JANUARI 2024 Magma Group Berhad ("Magma" atau "Syarikat"), sebuah kumpulan pegangan pelaburan dinamik, hari ini mengumumkan perkembangan penting dalam prosiding undang-undang Syarikat yang sedang berjalan.

Semasa Pengurusan Kes yang diadakan pada 9 Januari 2024, Mahkamah memberikan kebenaran kepada Public Bank Berhad (“Plaintif”) untuk menarik balik Saman terhadap Defendan, termasuk Astaka Mekar Sdn Bhd, anak syarikat milik penuh Magma. Penarikan balik ini dilaksanakan dengan kebebasan untuk memfailkan semula dan tanpa sebarang perintah mengenai kos, menandakan detik penting bagi Syarikat.

Saman itu, pada asalnya difailkan oleh Public Bank Berhad terhadap anak syarikat Magma Group Berhad dan pihak bersekutu, berpunca daripada pertikaian mengenai penyelesaian jumlah tertunggak di bawah pelbagai Kemudahan Pinjaman Berjangka dan Kemudahan Overdraf. Plaintif telah meminta bayaran balik yang banyak, termasuk faedah terakru, daripada Defendan di bawah kemudahan ini.

Dalam keadaan positif, Mahkamah telah membenarkan penarikan balik saman, menandakan satu langkah yang penuh harapan untuk Magma Group Berhad. Ia menawarkan jalan kepada Syarikat untuk menyusun semula fokus dan strateginya untuk peluang masa depan, tanpa terikat daripada kekangan pertarungan undang-undang yang berlarutan ini.


Dato' Sri Thomas Liang Chee Fong, Pengarah Urusan Magma


Pengarah Urusan Magma Group Bhd, Dato' Sri Thomas Liang Chee Fong, menyatakan pandangannya mengenai perkembangan ini: "Keputusan ini menandakan detik penting untuk Magma Group Berhad. Ia membolehkan kami memulakan semula, meninggalkan cabaran yang kami hadapi dalam arena perundangan. Tumpuan kami kini beralih kepada memanfaatkan peluang baharu dan mengukuhkan komitmen kami terhadap pertumbuhan perniagaan yang mampan. Kami optimistik tentang masa depan dan bersedia untuk meneroka jalan baharu yang sejajar dengan objektif strategik kami."

Magma kekal teguh dalam komitmen Syarikat untuk menegakkan tadbir urus korporat yang kukuh dan amalan perniagaan yang beretika. Syarikat percaya bahawa bab baharu ini akan membolehkannya mengukuhkan kedudukan pasarannya dan memberikan nilai yang lebih besar kepada pemegang saham dan pemegang kepentingannya.

Syarikat akan terus menyediakan maklumat terkini mengenai perkembangan selanjutnya dalam masa terdekat.

Pada 10 Januari 2024, 12:30 P.M., harga saham Magma ialah RM0.270, mewakili modal pasaran sebanyak RM255.2 juta.

Related Stocks
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment