Update

BETAMEK PERLUAS ASAS PELANGGAN DENGAN PEROLEHAN SANSHIN, MENINGKATKAN LAGI KEPELBAGAIAN PRODUK

MHAB1990
Publish date: Mon, 01 Apr 2024, 01:15 PM

BETAMEK PERLUAS ASAS PELANGGAN DENGAN PEROLEHAN SANSHIN, MENINGKATKAN LAGI KEPELBAGAIAN PRODUK

Pemerolehan Sanshin untuk Memperkukuh Kepimpinan Teknologi Betamek dalam Arena Elektronik Automotif


TOKYO, 1 APRIL 2024 Betamek Berhad ("Betamek" atau "Syarikat"), pemain terkemuka dalam perkhidmatan pembuatan elektronik ("EMS") untuk industri automotif, dengan sukacitanya mengumumkan pengembangan operasinya yang ketara melalui pemerolehan Sanshin (Malaysia) Sdn. Bhd. (“Sanshin”), pemain yang mapan dalam sektor pembuatan elektronik automotif.


Dari L-R: En Kazuhiro Yoshida, Timbalan Pengurus Eksekutif, Luar Negara OUTSOURCING Inc, En Yuya Ono, Pegawai Eksekutif OUTSOURCING Inc, En. Mirzan Bin Mahathir, Pengarah Urusan Betamek Berhad, dan En. Muhammad Fauzi Bin Abd Ghani, Pengarah Eksekutif Betamek Berhad.


Betamek pada 29 Mac 2024, dalam satu langkah penting yang ditandatangani di Jepun, memeterai perjanjian pembelian saham dengan OUTSOURCING Inc. sebuah syarikat tersenarai awam di Bursa Saham Tokyo yang mempunyai permodalan pasaran sebanyak JPY220.4 bilion yang bersamaan dengan kira-kira RM6 .86 bilion pada 29 Mac 2024. Perjanjian itu memperoleh 100 % kepentingan ekuiti dalam Sanshin untuk Betamek, dengan pertimbangan tunai ditetapkan pada RM13.4 juta.

Pemerolehan ini dinilai pada gandaan harga kepada pendapatan sebanyak 10 kali, berdasarkan keuntungan teraudit selepas cukai sebanyak RM1.3 juta untuk Sanshin, mencerminkan kedua-dua nilai strategik dan kesihatan kewangan entiti yang diambil alih.

Sanshin, ditubuhkan sebagai TWD Sanshin (Malaysia) Sdn. Bhd. pada tahun 1985 dan kemudiannya dinamakan semula, terkenal dengan kepakarannya dalam pembuatan audio kereta, dan komponen elektronik lain, yang melayani pasaran di Malaysia, Jepun, Hong Kong, dan Thailand.

Pengambilalihan ini akan meletakkan Sanshin sebagai anak syarikat milik penuh Betamek, meluaskan pangkalan pelanggan Betamek dengan ketara dan mengukuhkan lagi kehadiran pasarannya. Pelanggan yang diperluaskan, ditambah dengan pelbagai tawaran produk yang lebih luas, memperkukuh kelebihan daya saing dan kedudukan industri Betamek.

Encik Muhammad Fauzi Bin Abd Ghani, Pengarah Eksekutif Betamek mengulas mengenai pengambilalihan itu, "Pengambilalihan ini adalah bukti visi strategik Betamek untuk memimpin dan berinovasi dalam industri elektronik automotif. Dengan mengintegrasikan kepakaran dan kehadiran pasaran Sanshin dengan kami sendiri, kami menetapkan penanda aras baharu untuk kecemerlangan dan memacu ke hadapan evolusi elektronik automotif di tengah-tengah pasaran yang berkembang maju, seperti yang dibuktikan oleh Jumlah Volume Industri (TIV) Malaysia yang mengagumkan. Dengan TIV mencecah 799,731 unit pada 2023 dan ramalan berdaya tahan sebanyak 740,000 unit untuk 2024 walaupun ekonomi global cabaran, potensi untuk pertumbuhan dan inovasi dalam elektronik automotif tidak pernah lebih mengujakan.”

Beliau menambah: "Kami teruja dengan sinergi yang akan dibuka oleh kejayaan ini untuk kedua-dua syarikat, dan kami komited untuk memanfaatkan peluang baharu ini untuk menyampaikan nilai yang dipertingkatkan kepada pelanggan dan pihak berkepentingan kami, seterusnya mengukuhkan kedudukan kami dalam pasaran automotif yang teguh."

Ketika Betamek Berhad memuktamadkan pemerolehan strategik Sanshin, Syarikat kini berada di ambang fasa transformatif. Pemerolehan ini bukan sekadar penggabungan keupayaan tetapi gabungan visi yang mendorong Betamek ke arah masa depan di mana sempadan inovasi elektronik automotif terus diperluas.

Dengan rangkaian produk Sanshin yang pelbagai dan pasaran yang mantap di Jepun, Hong Kong, Thailand dan seterusnya, Betamek bersedia untuk meluaskan ufuknya, menawarkan portfolio yang diperkaya kepada pelanggan yang lebih luas. Berdasarkan momentum ini, Perjanjian Usahasama dan Pemegang Saham baru-baru ini yang ditandatangani dengan Shenzen Zhonghong Technology Co., Ltd. pada 6 Mac 2024 menunjukkan lagi pendekatan berfikiran hadapan Betamek. Kerjasama ini, bertujuan untuk memajukan Sistem Bantuan Pemandu Termaju (“ADAS”) dan penyelesaian kokpit pintar, menggariskan fokus strategik pada pasaran ASEAN.

Memanfaatkan kekuatan pelengkap kedua-dua syarikat, perkongsian ini bersedia untuk meningkatkan tawaran Betamek dalam penyelesaian elektronik dan teknologi yang inovatif, memenuhi keperluan yang semakin berkembang bagi kenderaan elektrik dan sektor automotif di seluruh Malaysia dan Asia Tenggara.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment