Update

Kumpulan EPB Terima Kelulusan Bursa Securities Untuk Penyenaraian Pasaran ACE

MHAB1990
Publish date: Mon, 27 May 2024, 04:32 PM

Kumpulan EPB Terima Kelulusan Bursa Securities Untuk Penyenaraian Pasaran ACE

Fasa Baru untuk EPB Group Berhad, Bersedia Memanfaatkan Peluang Pertumbuhan Melalui Penyenaraian IPO


KUALA LUMPUR, 27 MEI 2024 EPB Group Berhad (“EPB”) dan kumpulan syarikatnya (“Kumpulan”), penyedia penyelesaian mesin pemprosesan dan pembungkusan sehenti yang mantap, dengan sukacitanya telah menerima kelulusan daripada Bursa Malaysia Securities Berhad (“Bursa Securities”) untuk disenaraikan di Pasaran ACE Bursa Securities. Proses penyenaraian itu, ditetapkan untuk menawarkan sejumlah 111,570,000 saham IPO, mewakili kira-kira 29.99% daripada modal saham terbitan yang diperbesarkan selepas penyenaraian 372,000,002 saham biasa, dalam tawaran awam permulaan (“IPO”) Kumpulan yang akan datang.

Kumpulan yang memulakan operasinya sejak 1992, menawarkan penyelesaian yang komprehensif dalam reka bentuk, penyesuaian, fabrikasi, penyepaduan dan automasi barisan pengeluaran, di samping perdagangan dan pembuatan bahan pembungkusan fleksibel serta perdagangan sarung selulosa, memenuhi keperluan pelbagai keperluan industri makanan.

Menurut pendedahan prospektus EPB untuk IPO, pelaksanaan penyenaraian melibatkan terbitan awam 71,570,000 saham biasa baharu, atau 19.24% daripada modal saham terbitan yang diperbesarkan semasa penyenaraian dengan tawaran untuk jualan sebanyak 40,000,000 saham biasa, atau 10.75% daripada terbitan yang diperbesarkan. modal saham semasa penyenaraian.

Saham IPO akan ditawarkan menerusi berikut: -

1.     Terbitan Awam 71,570,000 saham biasa baharu, mewakili 19.24% daripada modal saham terbitan yang diperbesarkan semasa penyenaraian: -

a.     19,570,000 saham biasa baharu, atau 5.26% daripada modal saham terbitan yang diperbesarkan semasa penyenaraian akan disediakan untuk permohonan oleh orang awam Malaysia melalui pengundian, di mana 50% daripada peruntukan ini mewakili 9,785,000 saham biasa baharu akan disediakan kepada pelabur awam Bumiputera;

b.     21,196,000 saham biasa baharu, atau 5.70% daripada modal saham terbitan yang diperbesarkan semasa penyenaraian akan dikhaskan untuk permohonan oleh pengarah yang layak, pengurusan kanan utama yang layak, pekerja yang layak dan rakan perniagaan (termasuk mana-mana orang lain yang telah menyumbang kepada kejayaan Kumpulan ); dan

c.     30,804,000 saham biasa baharu, atau 8.28% daripada modal saham terbitan yang diperbesarkan semasa penyenaraian akan disediakan untuk permohonan oleh Pelabur Bumiputera yang diluluskan oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (“MITI”) melalui penempatan persendirian.

2.     Tawaran untuk Jualan 40,000,000 saham biasa (“Saham Tawaran”), mewakili 10.75% daripada modal saham terbitan yang diperbesarkan semasa penyenaraian: -

a.     15,696,000 Saham Tawaran, atau 4.22% daripada modal saham terbitan yang diperbesarkan semasa penyenaraian akan disediakan kepada pelabur Bumiputera yang diluluskan oleh MITI; dan

b.       24,304,000 Saham Tawaran, atau 6.53% daripada modal saham terbitan yang diperbesarkan semasa penyenaraian, akan disediakan kepada pelabur terpilih.


Encik Yeoh Chee Min, Pengarah Urusan EPB Group Berhad


Encik Yeoh Chee Min, Pengarah Urusan EPB Group Berhad berkata, "Kami amat menghargai pengesahan daripada Bursa Securities untuk IPO kami di Pasaran ACE. Peristiwa penting ini menandakan satu peristiwa penting bagi perjalanan Kumpulan kami yang akan meningkatkan keterlihatan kami dan membolehkan kami untuk mengembangkan jejak kami di Pulau Pinang IPO berfungsi sebagai pintu masuk ke pasaran modal, memberikan kami sumber yang diperlukan untuk memacu fasa pertumbuhan dan inovasi kami yang seterusnya, terutamanya dalam bidang integrasi robotik dalam penyelesaian mesin pemprosesan dan pembungkusan makanan. kini disediakan kepada pelanggan kami."

Encik Yeoh seterusnya menghuraikan strategi pertumbuhan Kumpulan, "Modal yang dikumpul melalui IPO ini akan memainkan peranan penting dalam merealisasikan rancangan pengembangan kami, termasuk pembesaran kilang sedia ada kami. Pengembangan ini bukan hanya mengenai skala operasi kami; ia mengenai meletakkan kedudukan kami secara strategik. Kumpulan untuk menangkap peluang baru muncul dalam pasaran, dengan itu mengurangkan penggearan kami dan mengukuhkan modal kerja kami adalah untuk mengukuhkan status Kumpulan kami sebagai peneraju dalam menyediakan penyelesaian pemprosesan dan pembungkusan makanan yang komprehensif, memacu komitmen kami terhadap kecemerlangan dan inovasi dalam industri.”

Malacca Securities Sdn. Bhd. ialah Penasihat Utama, Penaja, Penaja Jamin dan Agen Penempatan, dan WYNCORP Advisory Sdn. Bhd. ialah Penasihat Kewangan Korporat EPB Group Berhad.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment