Update

Magma Umum Keputusan Kewangan Untuk S1 TK2024

MHAB1990
Publish date: Tue, 28 May 2024, 06:13 PM

Magma Umum Keputusan Kewangan Untuk S1 TK2024

Syarikat Optimis Mengenai Prospek Di Hadapan Di Tengah-tengah Peningkatan Prestasi dalam Segmen Hotel


KUALA LUMPUR, 28 MEI 2024Magma Group Berhad ("Magma" atau "Syarikat"), sebuah kumpulan pegangan hospitaliti dan pelaburan yang dinamik, hari ini mengumumkan keputusan kewangan bagi suku pertama tahun fiskal 2024 (“S1 TK2024”). Syarikat melaporkan hasil sebanyak RM6.922 juta untuk S1 TK2024, dengan pertumbuhan yang ketara berbanding hasil negatif suku yang sama segera (“S4 TK2023”) sebanyak RM2.457 juta. Peningkatan sebanyak RM9.379 juta ini didorong terutamanya oleh pemulihan dalam segmen operasi hotel dan pelarasan strategik dalam pengurusan hotel.

Pada S1 TK2024, segmen operasi hotel Syarikat menjana pendapatan sebanyak RM6.286 juta, peningkatan  ketara daripada RM2.777 juta pada suku yang sama tahun sebelumnya (“S1 TK2023”). Pertumbuhan ini disebabkan oleh peningkatan kadar penghunian dan kemasukan perniagaan dari WOLO Kuala Lumpur. Segmen pengurusan hotel juga menyumbang pendapatan RM0.636 juta.

Walaupun Syarikat melaporkan Kerugian Selepas Cukai (“LAT”) sebanyak RM4.268 juta untuk S1 TK2024, ini mencerminkan persekitaran ekonomi yang lebih luas dan pelaburan berterusan untuk mengukuhkan operasi terasnya. Magma kekal komited untuk meningkatkan keuntungan melalui pengurusan kos yang berkesan dan inisiatif strategik untuk meningkatkan hasil. Kumpulan memberi tumpuan untuk meningkatkan prestasi kewangannya dan menjangkakan pertumbuhan selanjutnya dalam segmen hospitaliti, terutamanya dengan jangkaan peningkatan ketibaan pelancong dari China berikutan dasar visa baharu dan usaha promosi.


Dato' Sri Thomas Liang Chee Fong, Group Managing Director of Magma


Dato' Sri Thomas Liang Chee Fong, Pengarah Urusan Kumpulan Magma Group Berhad, berkata "Keputusan suku pertama kami menyerlahkan kemajuan penting yang kami lakukan dalam segmen operasi hotel. Kemasukan strategik WOLO Kuala Lumpur dan meningkatkan kadar penghunian, khususnya meningkatkan oleh visa perjalanan khas yang dikeluarkan untuk pengembara China, kami kekal fokus untuk memanfaatkan kekuatan ini untuk memacu pertumbuhan yang mampan dan optimis tentang masa depan."

Memandang ke hadapan, Magma kekal komited untuk mencapai kadar penghunian yang lebih baik dan optimis tentang potensi peningkatan dalam Kadar Bilik Purata ("ARR") yang dicetuskan oleh permintaan yang lebih tinggi dalam segmen hospitaliti. Kumpulan memberi tumpuan untuk mencapai keuntungan melalui inisiatif strategik dan pengurusan berkesan hotel Impiana, termasuk Hotel Impiana KLCC, Hotel Impiana Senai dan Hotel Impiana Ipoh, serta WOLO Kuala Lumpur.

Related Stocks
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment