Update

SIAB HOLDINGS ALUKAN PENGARAH EKSEKUTIF BAHARU, BERSEDIA UNTUK PERTUMBUHAN JANGKA PANJANG

MHAB1990
Publish date: Mon, 15 Jul 2024, 05:52 PM

SIAB HOLDINGS ALUKAN PENGARAH EKSEKUTIF BAHARU, BERSEDIA UNTUK PERTUMBUHAN JANGKA PANJANG

Pasukan Komited untuk Memacu Lebih Banyak Kejayaan dengan Tinjauan Positif dalam Industri Pembinaan


KUALA LUMPUR, 15 JULAI 2024 Siab Holdings Berhad (“Siab” atau “Syarikat”), pemain mapan dalam industri pembinaan Malaysia, dengan sukacitanya mengumumkan pelantikan Wong Yih Ming ("Wong”), pengasas dan Pengarah Urusan Taghill Projects Sdn. Bhd. (“Taghill”) dan Vincent Chu Yee Hong (“Vincent”), Timbalan Pengarah Urusan Taghill, masing-masing pada 2 Julai 2024 dan 15 Julai 2024, sebagai Pengarah Eksekutif Syarikat yang baharu, mewakili sebuah peristiwa penting bagi Siab mengenai penambahan kepada Lembaga Pengarah.


Caption (L-R)

Mr. Vincent Chu Yee Hong 周贻丰, Executive Director of Siab Holdings Berhad, Mr. Wong Yih Ming 黄绎铭, Executive Director of Siab Holdings Berhad, Mr. Ng Wai Hoe 吴玮浩, Group Managing Director of Siab Holdings Berhad, Mr. Yap Kek Siung 叶国雄, Executive Director of Taghill


Wong, Vincent, dan Yap Kek Siung (“Yap”), Pengarah Eksekutif Taghill, membawa kekayaan pengalaman dan rekod prestasi yang kukuh dalam industri pembinaan kepada Syarikat. Mereka menyelia dan mengurus Taghill dan Bimtech Solutions Sdn. Bhd. (“Bimtech”), anak syarikat 60% milik Taghill. Antara projek pembinaan terkenal di bawah portfolio Taghill ialah Skyline Kuala Lumpur, The Cove di Melaka, D’Velada di Bukit Jalil, antara lain-lain.

Bimtech ialah pakar dalam teknologi Pemodelan Maklumat Bangunan (BIM) untuk industri pembinaan, perwakilan digital ciri fizikal dan fungsi kemudahan, yang berfungsi sebagai sumber pengetahuan dikongsi untuk maklumat tentang kemudahan, membentuk asas yang boleh dipercayai untuk keputusan semasa kitaran hayatnya dari permulaan dan seterusnya. Bimtech telah terlibat dalam projek terkenal seperti Avenue K Kyliez, Noordin Suite di Pulau Pinang dan Kingwoodz @ Bukit Jalil oleh EXSIM, Cove Melaka oleh Kumpulan KEB, dan 88 Avenue @ Kota Kinabalu oleh Mega City Development, menunjukkan keupayaannya dalam menyampaikan kualiti tinggi , penyelesaian pembinaan yang berteknologi maju.

Ng Wai Hoe, Pengarah Urusan Kumpulan Siab berkata, “Kami sangat teruja untuk mempunyai En. Wong, En. Vincent dan En. Yap menyertai pasukan eksekutif kami. Pengalaman luas mereka dan kepimpinan berwawasan dalam industri pembinaan akan menjadi tidak ternilai kepada Siab ketika kami memulakan fasa seterusnya dalam perjalanan pertumbuhan kami. Rekod prestasi Wong, En. Vincent dan Yap yang terbukti berjaya dalam menguruskan projek berskala besar dan pandangan strategiknya akan mengukuhkan pasukan kepimpinan kami dengan ketara. Dengan kemasukan Taghill dan Bimtech, kami komited untuk menyampaikan kecemerlangan, mengembangkan jangkauan pasaran kami dan meneroka peluang baharu untuk pertumbuhan jangka panjang. Dengan kepakaran mereka dan usaha gabungan kami, saya yakin Siab akan mencapai pencapaian yang luar biasa dan terus mencipta nilai yang besar untuk pemegang kepentingan kami. Kami bersedia untuk memanfaatkan peningkatan permintaan dalam sektor pembinaan dan menyumbang secara bermakna kepada pembangunan infrastruktur Malaysia.”

Wong, Pengarah Eksekutif Siab menyatakan semangatnya tentang peranan baharunya, “Saya berbesar hati untuk menyertai Siab Holdings Berhad pada masa yang begitu penting. Penyepaduan kepakaran Taghill dengan platform teguh Siab mencipta peluang unik untuk memacu pertumbuhan yang ketara. Saya teruja untuk bekerjasama rapat dengan Ng dan seluruh pasukan Siab untuk memanfaatkan kekuatan gabungan kami untuk meningkatkan penyampaian projek kami dan mengembangkan kehadiran pasaran kami dalam jangka masa panjang. Dengan sokongan pasukan kami yang berdedikasi, saya yakin kami akan mencapai pencapaian yang luar biasa dalam masa terdekat.”

Vincent, Pengarah Eksekutif Siab dan Yap, Pengarah Eksekutif Taghill, kedua-duanya menyatakan, “Kami sangat teruja untuk menjadi sebahagian daripada Siab Holdings Berhad. Dengan bekerja bersama Lembaga Pengarah Syarikat, kami bersedia untuk berkembang bersama dan mencapai tahap yang baharu. Dengan kepakaran Bimtech dalam teknologi BIM, kami boleh menawarkan penyelesaian yang inovatif dan cekap kepada pelanggan kami, memastikan kejayaan projek dan kepuasan pelanggan. Penglibatan kami dalam projek berprestij mempamerkan keupayaan dan komitmen kami terhadap kecemerlangan sebagai satu kumpulan. Kami berharap dapat menyumbang kepada pertumbuhan dan kejayaan Siab dalam industri pembinaan.”

Bajet Malaysia 2024 baru-baru ini telah mengukuhkan lagi prospek pertumbuhan Siab, dengan peruntukan besar RM90 bilion untuk perbelanjaan pembangunan yang bertujuan memacu pertumbuhan ekonomi merentasi pelbagai sektor. Pasaran hartanah di Malaysia telah menunjukkan aktiviti luar biasa pada suku pertama 2024, mencatatkan pertumbuhan 34.3% berbanding tempoh yang sama tahun lepas. Lebih 104,297 urus niaga bernilai RM56.53 bilion telah disiapkan, mencerminkan peningkatan 34.3% yang ketara dalam nilai urus niaga.

Anak syarikat milik penuh Siab, Taghill, terus memperoleh projek besar, mengukuhkan lagi kedudukan pasaran Syarikat. Baru-baru ini, Taghill memenangi kontrak baharu daripada Exsim Noordin Sdn. Bhd. bernilai RM176.2 juta seperti yang diumumkan di Bursa Malaysia pada 3 Julai 2024. Penambahan ini meningkatkan jumlah buku pesanan Siab kepada RM2.06 bilion, mencerminkan prestasi kukuh anak syarikat itu dan prospek positif untuk masa depan Siab.

Memandang ke hadapan, Siab dan anak syarikatnya, Bimtech kekal optimistik mengenai prospek industri pembinaan di Malaysia. Syarikat akan terus berpegang kepada pematuhan ketat terhadap tadbir urus korporat yang baik dan komited sepenuhnya untuk memastikan perniagaan seperti biasa dengan meneruskan projek baharu secara aktif. Tumpuan kerajaan terhadap perbelanjaan pembangunan dan pasaran hartanah yang rancak menyediakan asas yang kukuh untuk pertumbuhan yang berterusan. Dengan buku pesanan gabungan yang merangkumi projek penting dan pasukan kepimpinan strategik, Siab berada pada kedudukan yang baik untuk mencapai objektif pertumbuhannya dan memacu penciptaan nilai jangka panjang.

Related Stocks
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment