Update

MGRC Bekerjasama dengan IMU untuk Program Pelatih Siswazah

MHAB1990
Publish date: Wed, 31 Jul 2024, 10:57 PM

MGRC Bekerjasama dengan IMU untuk Program Pelatih Siswazah

Memperkasakan Generasi Generasi Profesional Genomik dan Biofarmaseutikal  

PETALING JAYA, 31 JULAI 2024 Malaysian Genomics Resource Centre Berhad (“MGRC” atau “Kumpulan”), pakar genomik dan biofarmaseutikal terkemuka, melalui MGRC Therapeutics Sdn. Bhd. (“MGRC Therapeutics”), anak syarikat milik penuh Kumpulan, berbesar hati untuk bekerjasama dengan IMU, sebuah institusi pengajian tinggi swasta terulung, dalam Program Pelatih Siswazahnya. Inisiatif ini memberi tumpuan kepada memupuk kecemerlangan pendidikan industri dan melatih generasi profesional penjagaan kesihatan akan datang.

IMU, yang terkenal dengan komitmennya untuk melahirkan pengamal yang cemerlang, melihat kerjasama ini sebagai langkah penting dalam memastikan graduan mereka bersedia untuk pasaran kerja yang kompetitif. Dengan lebih 30 tahun tumpuan khusus dalam pendidikan penjagaan kesihatan, IMU memegang penghormatan sebagai universiti perubatan swasta permulaan untuk mencapai status pentauliahan diri daripada Agensi Kelayakan Malaysia (MQA) dan telah menerima pengiktirafan tertinggi SETARA untuk kali ketiga berturut-turut.

Program Pelatih Siswazah menawarkan peluang kepada graduan IMU daripada Ijazah Sarjana Muda Sains Gunaan (Kepujian) dalam Bioteknologi Perubatan dan Sarjana Muda Sains (Kepujian) dalam Sains Bioperubatan untuk mendapatkan pengalaman langsung dalam industri genomik dan biofarmaseutikal. Graduan terpilih akan mendapat manfaat daripada laluan kerjaya holistik yang memanfaatkan ekosistem luas MGRC. Program ini menunjukkan sinergi antara akademia dan industri, memastikan kesesuaian kurikulum dan pembangunan bakat awal.

Para peserta akan menerima bimbingan daripada pakar industri, pendedahan kepada teknologi termaju, dan penglibatan dalam projek penyelidikan terobosan. Program ini direka untuk memupuk kemahiran penting seperti pemikiran kritis, penyelesaian masalah, dan pemikiran inovatif, menyediakan graduan untuk peranan kepimpinan dalam kerjaya masa depan mereka. Ia berfungsi sebagai tempat latihan untuk pelajar, menawarkan peralihan yang lancar kepada tenaga kerja dengan kemungkinan pekerjaan penuh berdasarkan prestasi.

Azri Azerai, Pengerusi Eksekutif Malaysian Genomics menekankan kepentingan inisiatif ini, dengan menyatakan, “Kerjasama dengan Universiti IMU ini mencerminkan dedikasi kami untuk memupuk bakat muda dan menyokong pembangunan pemimpin masa depan dalam sektor genomik dan biofarmaseutikal. Dengan menyediakan latihan praktikal dan peluang kerjaya, kami bukan sahaja menyumbang kepada pertumbuhan peribadi dan profesional graduan ini tetapi juga mengukuhkan komitmen kami terhadap amalan perniagaan yang mampan dan bertanggungjawab."


Azri Azerai, Pengerusi Eksekutif Malaysian Genomics


Profesor Gerard George, Pengarah Urusan Kumpulan IMU menambah mengenai perkongsian itu, berkata, “Kami gembira dapat bekerjasama dengan MGRC dalam Program Pelatih Siswazah ini. Inisiatif ini adalah bukti komitmen berterusan kami untuk menyediakan pelajar kami permulaan yang terbaik untuk kerjaya mereka. Dengan bekerjasama dengan pemain industri terkemuka seperti MGRC, kami boleh memastikan bahawa graduan kami dilengkapi dengan kemahiran praktikal dan pengetahuan industri yang diperlukan untuk cemerlang dalam bidang genomik dan biofarmaseutikal yang berkembang pesat." 


Profesor Gerard George, Pengarah Urusan Kumpulan IMU


Kerjasama ini menekankan komitmen MGRC terhadap tanggungjawab sosial dan tadbir urus. Dengan melabur dalam pendidikan dan latihan profesional, MGRC menyasarkan untuk meningkatkan kecekapan tenaga kerja, membangunkan tenaga kerja mahir yang mampu memacu inovasi masa depan dalam genomik dan biofarmaseutikal, dan menggalakkan pembangunan mampan. Selain itu, ia mengukuhkan penglibatan komuniti dengan membina hubungan yang kukuh dengan institusi akademik dan komuniti untuk menyokong pertumbuhan pendidikan dan profesional.

Inisiatif ini mewakili pendekatan proaktif MGRC untuk menyepadukan prinsip ESG ke dalam operasi terasnya, memastikan Kumpulan bukan sahaja mencapai kejayaan perniagaan tetapi juga menyumbang secara positif kepada masyarakat.


Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment