Update

IPO EPB TERLEBIH LANGGANAN SEHINGGA 61.08 KALI

MHAB1990
Publish date: Fri, 09 Aug 2024, 11:56 AM

IPO EPB TERLEBIH LANGGANAN SEHINGGA 61.08 KALI

Keyakinan Pelabur yang Teguh Mencerminkan Keyakinan terhadap Prospek Pertumbuhan Syarikat

KUALA LUMPUR, 8 OGOS 2024 EPB Group Berhad (“EPB”), dan kumpulan syarikatnya (“Kumpulan”), penyedia penyelesaian mesin pemprosesan dan pembungkusan sehenti yang mantap, mengumumkan bahawa terbitan awam 19,570,000 saham biasa baharu yang disediakan untuk permohonan oleh orang awam Malaysia menurut tawaran awam permulaan (“IPO”) Syarikat telah terlebih langgan sebanyak 61.08 kali.


Captions (L-R): Mr. Liew Meng Hooi, Deputy Managing Director of EPB Group Berhad, Mr. Yeoh Chee Min, Managing Director of EPB Group Berhad


IPO EPB terdiri daripada yang berikut: -

(a)   Terbitan Awam 71,570,000 saham biasa baharu (“Saham Terbitan Awam”) mengikut cara berikut: -

·       19,570,000 Saham Terbitan Awam tersedia untuk permohonan oleh orang awam Malaysia;

·       30,804,000 Saham Terbitan Awam melalui penempatan persendirian kepada pelabur Bumiputera yang diluluskan oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (“MITI”); dan

·       21,196,000 Saham Terbitan Awam dikhaskan untuk pengarah yang layak, pengurusan kanan utama, pekerja dan rakan perniagaan (termasuk mana-mana orang lain yang telah menyumbang kepada kejayaan Kumpulan)

(b)   Tawaran untuk jualan 40,000,000 saham biasa (“Saham Tawaran”) mengikut cara berikut: -

·       15,696,000 Saham Tawaran melalui penempatan persendirian kepada pelabur Bumiputera yang diluluskan oleh MITI; dan

·       24,304,000 Saham Tawaran melalui penempatan persendirian kepada pelabur terpilih.

Kumpulan menerima sejumlah 25,756 permohonan untuk 1,214,904,500 Saham Terbitan Awam bernilai RM680,346,520 daripada orang awam Malaysia, mewakili kadar terlebih langganan sebanyak 61.08 kali. Kategori Bumiputera menyaksikan 11,850 permohonan untuk 456,249,400 Saham Terbitan Awam, dengan kadar lebihan langganan sebanyak 45.63 kali. Kategori Awam merekodkan 13,906 permohonan untuk 758,655,100 Saham Terbitan Awam, menunjukkan kadar terlebih langganan sebanyak 76.53 kali.

Encik Yeoh Chee Min, Pengarah Urusan EPB Group Berhad, melahirkan rasa terima kasihnya: "Kami amat menghargai sambutan yang menggalakkan terhadap IPO kami. Peristiwa penting ini adalah bukti keyakinan pasaran terhadap hala tuju dan potensi strategik EPB. IPO kami berfungsi sebagai pintu masuk ke pasaran modal, memberikan kami sumber yang diperlukan untuk memacu fasa pertumbuhan dan inovasi kami yang seterusnya, khususnya dalam bidang penyepaduan robotik dalam penyelesaian mesin pemprosesan dan pembungkusan makanan yang kami sediakan kepada pelanggan kami menunjukkan kepercayaan ini dan bersedia untuk menggunakan sokongan ini untuk memajukan pertumbuhan kami dan mencipta nilai berkekalan untuk pemegang kepentingan kami."

Encik Liew Meng Hooi, Timbalan Pengarah Urusan EPB Group Berhad, menambah: "Seperti yang ditekankan semasa pelancaran prospektus kami, komitmen kami untuk menyepadukan robotik dan memajukan penyelesaian jentera pemprosesan dan pembungkusan makanan kami akan menjadi pemacu utama untuk pertumbuhan masa depan kami. Minat pelabur terhadap IPO kami menyerlahkan keyakinan pasaran terhadap strategi pertumbuhan kami dan penyelesaian inovatif yang kami sediakan. Kami teruja untuk meneroka peluang baharu dan mengembangkan penawaran produk kami, memastikan kami terus mendahului arah aliran industri dan terus memberikan penyelesaian yang berharga untuk pelanggan kami."

Cik Lim Chia Wei, Pengarah Urusan Malacca Securities Sdn. Bhd., berkongsi: “Sambutan pelabur positif untuk IPO EPB menggariskan kepercayaan pasaran terhadap keupayaan EPB dan prospek masa depan. Industri ini terus menunjukkan prospek pertumbuhan yang teguh, didorong oleh peningkatan permintaan pelanggan untuk penyelesaian yang berkualiti, cekap dan automatik untuk pemprosesan dan pembungkusan makanan. Penyelesaian inovatif Kumpulan EPB dan tumpuan strategik pada automasi dan penyesuaian meletakkannya dengan baik untuk memanfaatkan arah aliran industri ini. Kami berharap dapat menyokong Kumpulan EPB dalam misinya untuk memacu pertumbuhan dan meningkatkan tawaran perkhidmatannya di seluruh rantau ini.”

Malacca Securities Sdn. Bhd. ialah Penasihat Utama, Penaja, Penaja Jamin dan Agen Penempatan, dan WYNCORP Advisory Sdn. Bhd. ialah Penasihat Kewangan Korporat EPB Group Berhad.

EPB Group Berhad bersedia untuk debut di Pasaran ACE Bursa Securities pada 23 Ogos 2024.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment