Update

AmanahRaya REIT Ambilalih Aset Strategik Pendidikan Swasta di Glenmarie Shah Alam dengan harga RM31.4 juta

MHAB1990
Publish date: Fri, 30 Aug 2024, 12:33 AM

AmanahRaya REIT Ambilalih Aset Strategik Pendidikan Swasta di Glenmarie Shah Alam dengan harga RM31.4 juta

Kuala Lumpur, 29 Ogos 2024 AmanahRaya Real Estate Investment Trust (“AmanahRaya REIT”) hari ini mengumumkan pembelian aset pendidikan swasta pada harga RM31.4 juta di Glenmarie, Shah Alam, Selangor. Pembelian itu, yang dibuat melalui Pemegang Amanahnya, Pacific Trustees Berhad, merupakan langkah strategik untuk meningkatkan portfolio AmanahRaya REIT sebagai pelopor REIT dalam sektor  pendidikan dengan menjana pendapatan yang berkualiti tinggi.


Exchange of documents at the signing ceremony

Caption L-R: George Cheah, Director of Pacific Trustees Berhad, YM Tunku Rozita Tunku Abdul Malek, Managing Director of AmanahRaya-Kenedix REIT Manager Sdn Bhd, Shahlan Md Shukor, Non-Independent, Non-Executive Director of AmanahRaya-Kenedix REIT Manager Sdn Bhd, Ahmad Feizal Sulaiman Khan, Group Managing Director of Amanah Raya Berhad, Mr. Lim Chun Pang, Director of Stuttgart Holdings Sdn Bhd, Mr. Lim Seng Hock, Director of Stuttgart Holdings Sdn Bhd


Pembelian itu termasuk pembaharuan perjanjian penyewaan sedia ada dengan Tinta Pendidikan Sdn. Bhd. (“TPSB”), mendapatkan sewaan 15 tahun atas asas sewaan bersih. Pengaturan ini dijangka memberikan AmanahRaya REIT aliran pendapatan yang stabil dan berkembang, dengan nilai pulangan bersih 6% disokong oleh semakan sewa dua angka yang telah dipersetujui setiap tiga tahun.

Lokasi utama hartanah di kawasan komersial dan industri ringan yang berdaya saing di Glenmarie, dengan jaringan lebuh raya utama dan berdekatan dengan Stesen LRT Glenmarie, meningkatkan lagi nilainya dalam portfolio Amanah.

Hartanah pegangan bebas itu kini diduduki oleh TPSB, penyedia pendidikan swasta yang dihormati menawarkan pendidikan prasekolah, rendah dan menengah.

YM Tunku Rozita Binti Tunku Abdul Malek, Pengarah Urusan AmanahRaya Kenedix REIT Manager Sdn. Bhd. (AKRM) selaku Pengurus Amanah, menyatakan, “Kami teruja untuk menambah harta pendidikan swasta ini ke dalam portfolio kami. Lokasi strategik dan sewaan jangka panjangnya dengan TPSB sejajar dengan strategi kami untuk mendapatkan pendapatan yang stabil dan berulang untuk pemegang unit kami. Ini adalah pemerolehan pertama kami dalam 6 tahun sejak 2018. Kami yakin pelaburan ini akan mengukuhkan pendapatan kami dan memberi kesan positif kepada prestasi kewangan kami dari semasa ke semasa.”


Group photo at the Signing Ceremony of the Sale & Purchase Agreement between Pacific Trustees Berhad, Stuttgart Holdings Sdn Bhd, Tinta Pendidikan Sdn Bhd and the REIT Manager, AmanahRaya-Kenedix REIT Manager Sdn Bhd


Ia akan dibiayai melalui pembiayaan bank sedia ada AmanahRaya REIT dan dana yang dijana secara dalaman, dijangka selesai pada suku pertama 2025. Pengurus memberi jaminan bahawa urus niaga itu tidak akan menjejaskan jumlah unit dalam terbitan atau pegangan pemegang unit yang besar daripada Amanah, dengan harga belian dibayar sepenuhnya secara tunai. Setelah siap, hartanah itu dijangka menyumbang secara positif kepada pendapatan AmanahRaya REIT dari tahun kewangan berakhir 31 Disember 2025 dan seterusnya.

Pemerolehan ini mewakili kemajuan ketara dalam strategi jangka panjang AmanahRaya REIT untuk membina portfolio mampan yang menawarkan pendapatan yang stabil dan peluang pertumbuhan untuk pemegang unitnya.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment