Update

Zainal Iskandar dilantik Ketua Pegawai Eksekutif baharu Hektar REIT

MHAB1990
Publish date: Thu, 26 Sep 2024, 10:37 PM

Zainal Iskandar dilantik Ketua Pegawai Eksekutif baharu Hektar REIT

Kuala Lumpur, 26 September 2024 Hektar Asset Management Sdn. Bhd., pengurus Hektar Real Estate Investment Trust (Hektar REIT), melantik Zainal Iskandar Ismail sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) baharunya, berkuat kuasa serta-merta, selepas mendapat kelulusan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia pada 12 September 2024.

Zainal Iskandar membawa pelbagai kepakaran dengan pengalaman lebih 20 tahun merentasi pelbagai industri, termasuk hartanah, minyak dan gas, logistik, hospitaliti, tenaga boleh diperbaharui dan telekomunikasi. Kerjayanya yang luas dalam kewangan korporat, penstrukturan semula dan transformasi perniagaan telah menyaksikan beliau berjaya mengemudi kedua-dua pasaran domestik dan antarabangsa, memacu pertumbuhan dan menggiatkan semula banyak perniagaan.

Beliau pernah berkhidmat sebagai Pengarah Bukan Bebas Bukan Eksekutif di Lembaga Pengarah REIT, di mana bimbingan strategiknya memainkan peranan penting dalam membentuk hala tuju amanah. Beliau pernah berkhidmat sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan dan Pengarah Eksekutif Perak Corporation Berhad, di mana beliau memainkan peranan penting dalam menerajui pemulihan yang memulihkan keuntungan selepas beberapa tahun menghadapi cabaran kewangan. Beliau juga pernah memegang jawatan kanan seperti Pengerusi Jawatankuasa Eksekutif dan Ahli Lembaga Pengarah Lumut Maritime Terminal Sdn. Bhd. (Pelabuhan Lumut) dan memainkan peranan penting dalam penstrukturan semula hutang Perak Corp.

Di samping peranan kepimpinannya, Zainal Iskandar telah berkhidmat sebagai Pengerusi PKEINPK Properties Sdn. Bhd., Rakan Kongsi Urusan Heureka Capital Partners, dan sebagai Ahli Lembaga Pengarah Perbadanan Ekonomi Islam Perak. Beliau memulakan kerjayanya dengan Kumpulan RENONG-United Engineers (Malaysia), di mana beliau menyumbang kepada perkembangan korporat utama, termasuk Tawaran Awam Permulaan (IPO) TIME dotcom Berhad dan penstrukturan semula Kumpulan RENONG-UEM. Beliau memiliki Ijazah Sarjana Muda Perdagangan dalam Perakaunan dari Universiti Auckland, New Zealand.


En. Zainal Iskandar Ismail, Ketua Pegawai Eksekutif Hektar REIT


Bercakap mengenai peranan baharunya, En. Zainal Iskandar Ismail berkata, "Saya benar-benar berbesar hati untuk menyandang jawatan Ketua Pegawai Eksekutif di Hektar REIT. Saya ingin mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada pendahulu saya di atas kepimpinan teladan beliau, yang telah menetapkan asas yang kukuh untuk masa hadapan. Memandang ke hadapan, saya teruja dengan peluang untuk pertumbuhan dan mencipta nilai yang ada di hadapan kami. Bersama-sama dengan sokongan Lembaga Pengarah dan pasukan pengurusan yang berdedikasi, saya yakin bahawa kami akan terus meningkatkan Hektar REIT dan menjana kemampanan berpanjangan dan pulangan jangka panjang untuk pemegang unit kami."

Lembaga Pengarah menyatakan keyakinan mereka terhadap pelantikan itu, dengan menyatakan, "Pelantikan Zainal Iskandar datang pada masa yang menarik dan penting untuk Hektar REIT. Pengalaman kepimpinannya yang luas, ditambah dengan pandangan strategiknya, menjadikannya calon yang ideal untuk mengemudi amanah melalui fasa seterusnya. Kami yakin kepakaran beliau akan mengukuhkan lagi kedudukan kami dalam pasaran, dan di bawah kepimpinan beliau, Hektar REIT akan terus berkembang maju dan memberikan nilai kepada semua pihak berkepentingan."

Related Stocks
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment