Update

Propel Global Umum Pengambilalihan 39% Pegangan Dalam BWE

MHAB1990
Publish date: Fri, 27 Sep 2024, 09:59 PM

Propel Global Umum Pengambilalihan 39% Pegangan Dalam BWE

Meletakkan Kedudukan untuk Pertumbuhan Masa Depan melalui Pengambilalihan Strategik

KUALA LUMPUR, 27 SEPTEMBER 2024 PROPEL GLOBAL BERHAD ("Propel Global" atau "Kumpulan"), penyedia perkhidmatan minyak dan gas (“O&G”), mengumumkan cadangan pengambilalihan baki 39% kepentingan dalam Best Wide Engineering (M) Sdn Bhd (“BWE”).

Propel Global, melalui Propel Oilfield Services Sdn Bhd (“POSSB”), hari ini telah memeterai Perjanjian Jualan Saham (“SSA”) untuk memperoleh baki 39% kepentingan ekuiti dalam BWE menurut perjanjian opsyen jual dan beli yang ditandatangani sebelum ini dengan Vendor daripada BWE. Pengambilalihan itu, bernilai RM6.19 juta, akan meningkatkan pemilikan Kumpulan ke atas BWE daripada 51% kepada 90%, sekali gus mengukuhkan kawalan ke atas BWE.

BWE mempunyai lebih dua dekad pengalaman dalam sektor minyak dan gas, mengkhusus dalam perkhidmatan kejuruteraan, perolehan, pembinaan dan pentauliahan (“EPCC”). Propel Global pada mulanya memperoleh 51% kepentingan dalam BWE pada 6 Januari 2023, dan pemerolehan terbaru ini dijangka meningkatkan penawaran perkhidmatan Kumpulan dengan ketara dalam sektor O&G, terutamanya dalam pembinaan loji, reka bentuk peralatan dan sistem proses. Dengan meningkatkan pegangannya dalam BWE, Propel Global menyasarkan untuk memanfaatkan sepenuhnya pertumbuhan keuntungan masa depan dan mengembangkan kehadiran pasarannya dalam kedua-dua operasi O&G di dalam dan luar pesisir.


Angeline Lee, Pengarah Eksekutif/ Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan


Cik Angeline Lee, Pengarah Eksekutif / Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Propel Global berkata, “Pemerolehan ini mencerminkan komitmen kuat kami untuk mengembangkan kehadiran kami dalam sektor minyak dan gas. Memperoleh baki pegangan dalam BWE membolehkan kami meningkatkan perniagaan teras kami dan memanfaatkan sepenuhnya potensi pertumbuhannya. Propel Global kekal fokus untuk memacu pertumbuhan yang mampan dan menyampaikan nilai kepada pemegang kepentingan kami sambil kami terus mengukuhkan kedudukan kami dalam industri.”

Tambahan pula, Kumpulan telah mencadangkan penempatan persendirian sehingga 10% daripada saham terbitannya, yang akan membolehkan Propel Global mengumpul sehingga RM8.25 juta dalam hasil kasar. Dana yang diperoleh akan diperuntukkan kepada rancangan pengembangan perniagaan, modal kerja untuk overhed, dan anggaran perbelanjaan yang berkaitan dengan penempatan. Peletakan persendirian akan memberikan fleksibiliti kewangan tambahan untuk menyokong cita-cita pertumbuhan Kumpulan tanpa menanggung hutang berfaedah.

Tumpuan strategik Propel Global untuk meningkatkan keupayaannya, ditambah dengan kedudukan kewangannya yang kukuh, meletakkan Kumpulan untuk pertumbuhan masa depan yang teguh. Melangkah ke hadapan, Kumpulan dilengkapi dengan baik untuk merebut peluang dalam sektor minyak dan gas Malaysia, terutamanya melalui peningkatan aktiviti huluan dan potensi kesan limpahan daripada projek EPCC, sambil terus mencipta nilai untuk para pemegang saham.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment