Update

SDCG DAN SERIKANDI TANDATANGANI MOU UNTUK PERLUASKAN PERKHIDMATAN KECEKAPAN SOLAR DAN TENAGA DI BRUNEI

MHAB1990
Publish date: Fri, 04 Oct 2024, 11:20 PM

SDCG DAN SERIKANDI TANDATANGANI MOU UNTUK PERLUASKAN PERKHIDMATAN KECEKAPAN SOLAR DAN TENAGA DI BRUNEI

Kerjasama untuk Meneroka Penyaman Udara Suria, Sistem Terma Suria dan Penyelesaian Pengurusan Bangunan

KUALA LUMPUR, 4 OKTOBER 2024 Solar District Cooling Group Berhad ("SDCG") dengan sukacitanya mengumumkan anak syarikat milik penuhnya, Solar District Cooling Sdn Bhd telah menandatangani Memorandum Persefahaman (“MOU”) dengan Serikandi Oil Field Services Sdn Bhd (“Serikandi”).


Solar District Cooling Group Berhad​


SDCG dan anak syarikatnya (“Kumpulan”) terlibat di dalam penyediaan dan penyelenggaraan Sistem Pengurusan Bangunan (“BMS”), sistem haba suria dan perkhidmatan penjimatan tenaga. Kumpulan mempunyai rekod prestasi yang terbukti dalam meningkatkan kecekapan tenaga merentas sektor penjagaan kesihatan, hospitaliti dan perindustrian. SDCG terlibat dalam menyediakan perkhidmatan prestasi tenaga kepada syarikat konsesi yang menyediakan perkhidmatan sokongan hospital untuk hospital awam. Syarikat konsesi melibatkan SDCG Group sebagai subkontraktor untuk menjalankan kerja kecekapan tenaga yang berkaitan dengan pemasangan sistem air panas terma suria hibrid, yang kadangkala turut termasuk pemasangan semula lampu pendarfluor lampu LED.

Kerjasama ini adalah untuk mengukuh dan mengembangkan peluang perniagaan dalam penyaman udara solar, sistem haba solar, dan perkhidmatan penjimatan tenaga di Brunei Darussalam. Kerjasama strategik ini akan merangkumi penyediaan dan penyelenggaraan BMS penyejuk api gas, dan sistem air sejuk.

Pengarah Urusan SDCG, Edison Kong mengulas, "MOU ini merupakan peluang menarik bagi SDC untuk mengembangkan jejak kami ke Brunei dengan kerjasama Serikandi. Kami bersama-sama komited untuk memperkenalkan penyelesaian tenaga termaju seperti penyaman udara solar, haba solar sistem, dan perkhidmatan pengurusan bangunan yang komprehensif yang boleh meningkatkan kecekapan tenaga dengan ketara untuk pelanggan di seluruh Brunei. Kami percaya kerjasama ini akan menyediakan platform untuk berkongsi pengetahuan dan berinovasi dalam sektor tenaga boleh diperbaharui, memacu amalan mampan.

Pengarah Serikandi, Shaikh Khalid Shaikh Hj Ahmad menambah, “Perkongsian dengan SDC sejajar dengan matlamat strategik kami untuk memajukan penggunaan tenaga boleh diperbaharui di Brunei. Dengan bekerjasama dalam penyaman udara solar, sistem terma dan penyelesaian pengurusan bangunan, kami berada pada kedudukan yang baik untuk menangani permintaan yang semakin meningkat untuk tenaga mampan dan kecekapan operasi di rantau ini."

MOU itu akan memudahkan pertukaran maklumat dan kepakaran, serta kerjasama mengenai peluang perniagaan yang berpotensi di Brunei. Perjanjian itu menggariskan komitmen kedua-dua syarikat untuk memacu kemampanan dalam pengurusan tenaga dan memenuhi keperluan pelanggan yang mencari penyelesaian yang boleh dipercayai dan cekap tenaga.

Pada malam sebelum penyenaraiannya, SDCG memperoleh dua kontrak bernilai RM8.13 juta daripada Mitrajaya Construction Sdn Bhd untuk kerja-kerja sub-kontrak untuk satu blok hospital 11 tingkat untuk Avisena Healthcare Sdn Bhd di Shah Alam, dan dijangka siap menjelang Mei 2027. Pada 24 September 2024, mereka juga telah memeterai perjanjian kerjasama dengan Sunrise Shares Energy Sdn Bhd untuk mempromosikan penggunaan penyelesaian tenaga boleh diperbaharui dan khidmat nasihat kemampanan merentas pelbagai sektor di Malaysia.

Pada pukul 5 petang ini harga saham SDCG ditutup pada RM0.465 dengan modal pasaran RM197.1 juta.

Related Stocks
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment