Update

Kumpulan Magma Umum Keputusan Kewangan Untuk S4 TK2023

MHAB1990
Publish date: Thu, 29 Feb 2024, 07:59 PM

Kumpulan Magma Umum Keputusan Kewangan Untuk S4 TK2023

Syarikat Mengharapkan Pertumbuhan dalam Sektor Perhotelan Hidup Semula


KUALA LUMPUR, 29 FEBRUARI 2024Magma Group Berhad ("Magma" atau "Syarikat"), sebuah kumpulan pegangan pelaburan dinamik, hari ini berkongsi pencapaian kewangan bagi suku keempat tahun fiskal 2023 (“S4 TK2023”) dan menyerlahkan pencapaian yang menjanjikan prospek. Syarikat mencatatkan Kerugian Selepas Cukai (“LAT”) sebanyak RM3.147 juta pada suku semasa, mewakili peningkatan ketara daripada LAT sebanyak RM5.575 juta pada suku tahun sebelumnya. Penyempitan kerugian yang ketara dikreditkan kepada prestasi yang lebih baik dalam segmen hotel dan kepimpinan yang berkesan di bawah pasukan pengurusan baharu.

Melangkah ke hadapan, Magma bersedia untuk memanfaatkan momentum positif dalam industri hospitaliti, didorong oleh inisiatif strategik oleh Tourism Malaysia dan jangkaan lonjakan ketibaan pelancong, terutamanya dari China dan Indonesia. "Tahun Melawat Perak 2024" dan polisi bebas visa untuk pelancong tertentu dijangka akan memantapkan lagi industri itu.


Dato' Sri Thomas Liang Chee Fong, Pengarah Urusan Magma


Dato' Sri Thomas Liang Chee Fong, Pengarah Urusan Kumpulan Magma Group Berhad, berkata, "Tahun ini menandakan titik perubahan penting bagi Magma apabila kami menutup lembaran yang mencabar dan membuka lembaran baharu. Keputusan mahkamah membenarkan penarikan balik tuntutan mahkamah itu. mewakili bukan sahaja kemenangan undang-undang, tetapi permulaan baharu yang simbolik untuk kumpulan kami. Ditambah dengan peningkatan progresif dalam prestasi kewangan kami dalam sektor perhotelan, kami lebih yakin berbanding sebelum ini dalam laluan kami ke hadapan. Pemulihan dalam operasi hotel dan pelarasan strategik dalam hotel pengurusan mengesahkan pandangan optimis kami untuk sektor ini. Kami bersedia untuk memanfaatkan peluang baharu dan komited untuk pertumbuhan yang mampan, memanfaatkan kekuatan kami untuk mengemudi landskap industri hospitaliti yang menjanjikan."

Sebagai imbasan, Public Bank Berhad telah memulakan saman sivil terhadap anak syarikat Magma, Astaka Mekar Sdn. Bhd., dan entiti berkaitan anak syarikat atas tunggakan kewangan yang belum dijelaskan pada Jun 2023, mencerminkan cabaran yang mendasari Syarikat pada masa itu.

Berikutan beberapa siri prosiding undang-undang dan peralihan strategik dalam kepimpinan Magma, landskap berubah dengan ketara. Pada 9 Januari 2024, dalam perkembangan penting, mahkamah membenarkan Public Bank Berhad menarik balik tuntutan mahkamah, melambangkan permulaan baharu untuk Magma di bawah pengurusan baharunya. Resolusi ini bukan sahaja membebaskan Syarikat daripada bebanan pertikaian masa lalu tetapi juga sejajar dengan hala tuju kepimpinan baharu untuk menyesuaikan semula fokus Magma ke arah pertumbuhan strategik dalam segmen hospitaliti dan hartanah serta meneroka jalan perniagaan baharu. Magma, didorong oleh pemulihan ini dan janji tumpuan yang diperbaharui, kini bersedia untuk memanfaatkan peluang untuk pembangunan mampan, mencerminkan kesan positif transformasi pengurusannya.  

Related Stocks
Market Buzz
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment