Update

SCIB Peroleh RM70 Juta Kemudahan Perbankan

MHAB1990
Publish date: Thu, 18 Jul 2024, 07:32 PM

SCIB Peroleh RM70 Juta Kemudahan Perbankan

Meningkatkan Kecekapan Kewangan untuk Kecemerlangan dan Pertumbuhan Operasi


KUCHING, SARAWAK, 18 JULAI 2024 – Pakar sistem bangunan perindustrian, Sarawak Consolidated Industries Berhad ("SCIB" atau "Syarikat) bersama anak syarikat milik penuhnya SCIB Industrialised Building System Sdn. Bhd.(“SIBS”) dengan sukacitanya mengumumkan jaminan kemudahan perbankan Islam berjumlah RM70 juta. Kemudahan ini telah disediakan oleh Small Medium Enterprise Development Bank Malaysia Berhad ("SME Bank" atau "Bank"), yang menonjolkan keyakinan Bank terhadap model perniagaan dan trajektori pertumbuhan SIBS.


SCIB


Kafalah (Jaminan Bank-i) (‘Kalafah”) bernilai RM15 juta, ditetapkan untuk mengeluarkan jaminan prestasi.Kemudahan ini terpakai kepada kontrak yang diberikan oleh pelbagai entiti termasuk Kementerian, Jabatan atau Agensi Kerajaan Persekutuan; Badan Kerajaan Negeri, Agensi atau Syarikat; Badan Berkanun atau Agensi Separuh Kerajaan Lain; serta Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) dan anak syarikat mereka, dan Syarikat Pelaburan Pautan Kerajaan (GLIC) dan anak syarikat mereka, dengan syarat entiti ini memegang sekurang-kurangnya 51% pegangan saham oleh kerajaan atau entitinya.

Kemudahan kedua, Kredit Pusingan-i bernilai RM55 juta, direka bentuk untuk membiayai keperluan modal kerja yang berkaitan dengan kontrak daripada jenis pihak yang memberi yang sama seperti Kalafah. Ini memastikan SCIB mengekalkan kecairan yang mencukupi untuk mengurus dan menyampaikan projek dengan cekap, menyokong aliran operasi syarikat yang teguh dan meningkatkan kapasiti penyampaiannya merentas pelbagai projek kerajaan dan separa kerajaan.

Encik Ku Chong Hong, Pengarah Urusan SCIB, mengulas mengenai kemudahan baharu “Menjaga kemudahan perbankan ini menandakan kemajuan penting dalam strategi kewangan kami, meningkatkan kapasiti kami untuk menyokong projek yang lebih besar dan mengurus aliran tunai dengan lebih berkesan. Rangka kerja kewangan ini bukan sahaja mengukuhkan kunci kira-kira kami tetapi juga memberikan kami ketangkasan untuk memanfaatkan peluang yang muncul dengan cepat dan cekap. Kami komited untuk memanfaatkan tahap fleksibiliti kewangan baharu ini untuk memacu pertumbuhan yang mampan dan menyampaikan nilai yang dipertingkatkan kepada pemegang kepentingan kami."


Mr. Ku Chong Hong, Managing Director of SCIB


Kemudahan ini dijangka meningkatkan kestabilan dan ketangkasan kewangan SCIB, membolehkan syarikat mengekalkan kepimpinannya dalam sektor pembinaan dan infrastruktur tanpa menjejaskan modal saham atau struktur pemegang sahamnya.

Pada pukul 5 petang 18 Julai 2024, harga saham SCIB ditutup pada RM0.280, mencerminkan modal pasaran RM184.4 juta.

Related Stocks
Market Buzz
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment