Update

BINTAI KINDEN UMUMKAN PENAMBAHBAIKAN KEDUDUKAN ALIRAN TUNAI DAN KEMAJUAN POSITIF KE ARAH MENAPI STATUS PN17

MHAB1990
Publish date: Wed, 31 Jul 2024, 11:46 PM

BINTAI KINDEN UMUMKAN PENAMBAHBAIKAN KEDUDUKAN ALIRAN TUNAI DAN KEMAJUAN POSITIF KE ARAH MENAPI STATUS PN17

PETALING JAYA, 31 JULAI 2024Bintai Kinden Corporation Berhad ("BKCB" atau "Syarikat"; Bursa: BINTAI, 6998), pakar perkhidmatan kejuruteraan mekanikal dan elektrikal ("M&E"), pengilang peranti perubatan dan pengendali kemudahan, sukacita mengumumkan Kumpulan telah berjaya menyusun semula dan menjadualkan semula semua kemudahan perbankannya yang mungkir dengan pembiayanya.

Berikutan itu juruaudit luar BKCB, HLB Ler Lum Chew PLT, yang sebelum ini menyatakan Penafian Pendapat mengenai usaha berterusan untuk tahun kewangan berakhir 31 Mac 2023, telah mengurangkan pendapat diubah suai mereka kepada Pendapat Layak tanpa pengubahsuaian berkaitan usaha berterusan bagi tahun kewangan semasa 31 Mac 2024.

Sebagai imbasan semula, BKCB telah melaporkan hasil sebanyak RM36.8 juta dan untung bersih RM3.2 juta bagi tahun kewangan berakhir 31 Mac 2024. Ini merupakan peningkatan yang ketara berbanding keputusannya bagi tahun kewangan berakhir 31 Mac 2023, di mana hasil adalah RM116 .1 juta dengan kerugian bersih RM114.5 juta. Peningkatan dalam keuntungan selepas cukai adalah disebabkan oleh kos operasi yang lebih rendah yang dicapai melalui pengecilan saiz dan langkah kawalan kos yang berkesan.

BKCB telah mencapai kemajuan yang besar melalui inisiatif strategik termasuk mendapatkan buku pesanan yang kukuh, merundingkan syarat yang menguntungkan dengan bank dan pemiutang, melaksanakan langkah-langkah pengurangan kos, memuktamadkan projek tertunggak, dan memastikan pembayaran penghutang tepat pada masanya. Usaha-usaha ini sangat penting dalam memacu Syarikat ke arah pemulihan.

Pada 30 Julai 2024, Bintai menerima kelulusan Maybank untuk penstrukturan semula dan penjadualan semula anak syarikat milik penuhnya, Kejuruteraan Bintai Kindenko Sdn Bhd (“KBK”) kemudahan perbankan. Penstrukturan semula ini melibatkan penukaran Overdraf Kontrak/Bil Perdagangan yang tertunggak kepada kemudahan Pinjaman Berjangka, mengembalikan kemudahan Overdraf sebanyak RM6.9 juta, dan kemudahan Jaminan Bank sebanyak RM10.0 juta, seperti dalam Surat Tawaran bank bertarikh 30 Julai 2024. Dengan kelulusan ini, semua kemudahan perbankan Kumpulan Bintai telah ditetapkan, menandakan satu lagi peristiwa penting dalam perjalanan pemulihan Syarikat.

Datuk Tay Chor Han, Pengarah Urusan merangkap Ketua Pegawai Eksekutif Bintai Kinden, mengulas, “Penyingkiran sebarang kenyataan buruk yang berkaitan dengan usaha berterusan oleh juruaudit luar kami adalah bukti kepada kemajuan penting yang telah kami lakukan dalam menstabilkan dan mengukuhkan kedudukan kewangan kami. Ini, bersama-sama dengan penstrukturan semula kemudahan perbankan kami dan anugerah kontrak baru-baru ini, mempamerkan komitmen kami untuk mengembalikan Bintai Kinden ke landasan pertumbuhan yang mampan. Kami berterima kasih kepada pihak berkepentingan kami atas sokongan dan keyakinan mereka yang tidak berbelah bahagi dalam usaha pemulihan kami.”


Datuk Tay Chor Han, Managing Director cum CEO of Bintai Kinden


Berdasarkan perkembangan positif ini, Bintai Kinden akan melibatkan penasihatnya untuk merangka pelan penyelarasan kendiri yang bertujuan untuk meningkatkan status PN17nya. Syarikat komited untuk memastikan pihak berkepentingan dimaklumkan mengenai kemajuan selanjutnya dalam hal ini.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment