Update

Dato’ Karim Tiada Dalam Senarai Pemegang Saham SCIB

MHAB1990
Publish date: Fri, 30 Jun 2023, 07:41 PM

Dato’ Karim Tiada Dalam Senarai Pemegang Saham SCIB

Syarikat merekodkan percanggahan antara ROD dan daftar pemegang saham yang besar, menasihati Dato’ Karim untuk menentukan status pegangan sahamnya

KUCHING (30 JUN 2023) – Pakar kejuruteraan awam Sarawak Consolidated Industries Berhad  ("SCIB" atau "Syarikat", Bursa: SCIB, 9237) ingin memaklumkan bahawa Dato’ Dr. Ir. Ts. Mohd Abdul Karim bin Abdullah (“Dato' Karim”), yang telah dirujuk oleh pelbagai media sebagai pemegang saham tunggal terbesar Syarikat dengan 21.81% kepentingan, tidak muncul sebagai pemegang saham berdasarkan rekod pendeposit (“ROD”) setakat 21 Jun 2023.

Dato’ Karim juga tidak tersenarai dalam senarai 30 pemegang saham teratas Syarikat. Syarikat telah mencatatkan percanggahan antara RODnya dan daftar pemegang saham besar yang disimpannya berhubung dengan pegangan saham Dato’ Karim. Notis terakhir yang diterima oleh Syarikat berkenaan Dato’ Karim mengenai pertukaran pegangan sahamnya adalah bertarikh 1 November 2021.

 

Setiausaha Syarikat SCIB telah menulis surat kepada Dato’ Karim untuk memaklumkannya tentang percanggahan itu dan meminta pengesahan serta maklumat mengenai status sahamnya tetapi tidak menerima sebarang maklumat terkini daripadanya.

Di bawah Akta Syarikat 2016, pemegang saham mempunyai kewajipan untuk memaklumkan Syarikat dan/atau Pendaftar sekiranya berlaku sebarang perubahan atau pemberhentian pegangan saham sebagai pemegang saham yang besar dan/atau sebarang urusan dalam saham.

Kewajipan SCIB adalah terhad kepada membuat catatan dalam daftar pemegang saham yang besar apabila menerima notis yang diperlukan daripada pemegang saham yang besar dan kemudian membuat pengumuman yang diperlukan kepada Bursa Malaysia Securities Berhad menurut keperluan penyenaraian Pasaran Utama.

Oleh itu, melainkan SCIB menerima notis daripada Dato’ Karim, tiada keperluan bagi Syarikat untuk membuat sebarang catatan dalam daftar pemegang saham yang besar.

Di bawah Akta Syarikat, SCIB tidak akan dianggap mempunyai notis, atau dikehendaki untuk menyiasat tentang hak Dato’ Karim berhubung sahamnya dalam Syarikat. Tiada keperluan untuk SCIB membuat sebarang pendedahan bagi pihak orang yang timbul daripada maklumat dalam ROD dan/atau membetulkan percanggahan itu.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment