Update

Kemampuan Menghasilkan Aliran Berulang, Minetech Perkenal Loji Kuasa Suria 9.99MW dalam Memacu Tenaga Boleh Diperbaharui

MHAB1990
Publish date: Thu, 03 Aug 2023, 06:00 PM

Kemampuan Menghasilkan Aliran Berulang, Minetech Perkenal Loji Kuasa Suria 9.99MW dalam Memacu Tenaga Boleh Diperbaharui

Syarikat Beri Komitmen Memajukan Tenaga Boleh Diperbaharui dengan Kejayaan Pentauliahan Loji Tenaga Suria

PETALING JAYA, 3 OGOS 2023 Minetech Resources Berhad ("Minetech" atau "Syarikat"), pakar kejuruteraan awam dan pengeluar produk bitumen, dengan sukacitanya mengumumkan bahawa anak syarikatnya, Coral Power Sdn Bhd ("CPSB"), telah secara rasmi diberikan Sijil Ujian Pentauliahan (CTC) oleh Suruhanjaya Tenaga untuk Loji Janakuasa Solar Skala Besar (LSS) seluas 60 ekar seperti yang diumumkan dalam surat daripada Suruhanjaya Tenaga ("Suruhanjaya") bertarikh 2 Ogos 2023.

Sejak 2017, CPSB telah berada di barisan hadapan dalam aktiviti perniagaan penjanaan kuasa. Selaras dengan Rancangan Malaysia Kesebelas, 2016-2020, Minetech mengiktiraf potensi tenaga boleh diperbaharui dan telah mengenal pasti tenaga solar sebagai sumber yang mampan dan berdaya maju.

Menurut Perjanjian Pembelian Tenaga dan surat Tenaga Nasional Berhad ("TNB"), loji kuasa CPSB telah dibersihkan untuk operasi komersial mulai 29 Mei 2023. Pencapaian ini telah diakui oleh TNB dan Suruhanjaya Malaysia.

Pengurusan Minetech melahirkan rasa bangga mereka dengan pencapaian itu, dengan menyatakan, "Pelaburan kami dalam tenaga boleh diperbaharui bukan sekadar keputusan perniagaan; ia adalah satu janji komitmen kami terhadap pertumbuhan mampan. Dengan menjana 9.99MW tenaga bersih, kami menyumbang kepada alam sekitar dan memastikan sumbangan mampan jangka panjang kepada hasil syarikat kami selama 21 tahun."

"Apabila kami berjaya melancarkan loji tenaga solar ini, kami bukan sahaja melihat kepada pertumbuhan kewangan segera tetapi prospek jangka panjang tenaga hijau. Tenaga boleh diperbaharui ialah sempadan yang menarik untuk inovasi dan kemampanan. Minetech komited untuk meneruskan penerokaannya dan pengembangan dalam sektor penting ini, menyelaraskan amalan perniagaan kami dengan matlamat alam sekitar global dan menyumbang kepada masa depan yang lebih hijau untuk semua."

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment