Update

BETAMEK WUJUDKAN KERJASAMA PENYELIDIKAN DENGAN UNIVERSITI TEKONOLOGI PETRONAS

MHAB1990
Publish date: Wed, 04 Sep 2024, 12:21 AM

BETAMEK WUJUDKAN KERJASAMA PENYELIDIKAN DENGAN UNIVERSITI TEKONOLOGI PETRONAS

Kolaboratif untuk Membangunkan Teknologi Infotainment Generasi Seterusnya dengan Ciri Kawalan Kanak-kanak

KUALA LUMPUR, 03 SEPTEMBER 2024 Betamek Berhad ("Betamek" atau "Syarikat"), Pengeluar Reka Bentuk Asal ("ODM") dan peneraju dalam perkhidmatan pembuatan elektronik ("EMS") untuk industri automotif, berbesar hati untuk mengumumkan bahawa anak syarikat milik penuhnya, Betamek Research Sdn Bhd. (“BRSB”), telah memeterai Perjanjian Kerjasama Penyelidikan ("RCA") dengan Institut Teknologi PETRONAS Sdn Bhd. ("ITPSB"), sebuah anak syarikat Universiti Teknologi PETRONAS (“UTP”).

 

Muhammad Fauzi Bin Abd Ghani, Executive Director of Betamek

Kerjasama itu menumpukan pada pembangunan projek inovatif bertajuk "SafeSync360: Next-Gen Infotainment with Child Guard Technology." yang bertujuan untuk menolak sempadan keselamatan automotif dan infotainmen dengan menyepadukan teknologi termaju yang mengutamakan keselamatan dan kesejahteraan kanak-kanak dalam kenderaan sambil menyediakan kandungan dan penyelesaian hiburan bermaklumat.

Universiti Teknologi Petronas ialah universiti penyelidikan Malaysia terkemuka yang ditubuhkan pada 10 Januari 1997. Dimiliki sepenuhnya oleh Petroliam Nasional Berhad (“PETRONAS”), syarikat multinasional minyak dan gas Malaysia, UTP terletak di kampus seluas 400 hektar di perbandaran baharu Seri Iskandar, Perak, Malaysia. Pada tahun 2023, UTP mendapat pengiktirafan sebagai universiti terbaik di Malaysia menurut Times Higher Education World University Rankings. ITPSB, sebagai anak syarikat UTP, memainkan peranan penting dalam memajukan inisiatif penyelidikan ini dan memupuk kerjasama yang menyumbang kepada kemajuan teknologi dan inovasi di Malaysia.

Kerjasama ini sejajar dengan objektif strategik Betamek untuk meningkatkan penawaran produknya melalui inovasi dan kemajuan teknologi. Projek SafeSync360 mewakili satu langkah penting ke hadapan dalam membangunkan penyelesaian automotif generasi akan datang yang bukan sahaja menghiburkan tetapi juga melindungi penumpang. Inisiatif ini menekankan komitmen Betamek untuk berada di barisan hadapan dalam inovasi elektronik automotif.

Encik Muhammad Fauzi Abd Ghani, Pengarah Eksekutif Betamek menyatakan, "Kami teruja dengan kerjasama dengan Universiti Teknologi PETRONAS ini, yang mencerminkan komitmen berterusan kami terhadap inovasi dan keselamatan dalam industri automotif. Projek SafeSync360 adalah bukti dedikasi kami dalam membangunkan teknologi canggih yang meningkatkan keselamatan dan pengalaman penumpang kenderaan, terutamanya kanak-kanak, kami menantikan kejayaan menyiapkan projek ini dan impak positifnya terhadap penawaran produk masa depan kami.

Harta intelek (“IP”) hasil daripada kerjasama ini akan dimiliki oleh BRSB. Ini termasuk sebarang ciptaan, kaedah, proses, reka bentuk, pelan, lukisan, maklumat saintifik, teknikal atau kejuruteraan atau dokumentasi yang dibangunkan semasa projek. Kedua-dua pihak telah sama-sama bersetuju dengan terma dan syarat yang berkaitan dengan pemilikan IP.

Related Stocks
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment