Hafizzy's News

Hektar REIT Catat Penambahbaikan Besar

hafizzysoftdrink
Publish date: Fri, 26 Aug 2022, 05:48 PM

Hektar REIT Catat Penambahbaikan Besar

NPI MENINGKAT 34% PADA S2 2022 & PENDAPATAN BERSIH DIREALISASI NAIK 151% BAGI 1H 2022

§  Perolehan S2 2022 lebih tinggi 14% dan Pendapatan Bersih Direalisasi melonjak 317%

§  Kadar penghunian kekal stabil pada 84.8%

§  Agihan pendapatan interim income 2.70 sen diisytiharkan

§  Dianugerah “Syarikat Terbaik Tahunan Bagi Perhubungan Pemegang Saham & Komuniti”

§  Pendedahan ESG & Inisiatif Kelestarian kekal bidang fokus utama kami

Kuala Lumpur (26 Ogos) – Hektar Asset Management Sdn. Bhd., Pengurus Hektar Real Estate Investment Trust (Hektar REIT), hari ini mengumumkan keputusan suku kedua berakhir 30 Jun 2022 (S2 2022). Hektar REIT merekodkan hasil sebanyak RM29.37 juta, meningkat 14.2% berbanding RM25.71 juta yang dicatatkan pada suku yang sama tahun sebelumnya. Hasil yang lebih tinggi adalah disebabkan oleh peningkatan pendapatan sewa & tempat letak kereta serta penghunian hotel yang lebih tinggi. Hektar REIT mencatatkan pendapatan bersih hartanah sebanyak RM13.70 juta, meningkat 34.3% berbanding RM10.20 juta pada S2 2021, manakala pendapatan bersih yang direalisasikan ialah RM6.57 juta, peningkatan yang ketara sebanyak 317.3% berbanding tempoh yang sama pada tahun sebelumnya.

Pendapatan seunit meningkat dengan ketara sebanyak 311.8% kepada 1.40 sen untuk S2 2022 berbanding suku yang sama pada tahun sebelumnya. Berdasarkan prestasi kewangan bagi suku semasa, Hektar REIT telah mengisytiharkan pengagihan pendapatan interim sebanyak 2.70 sen seunit, berjumlah RM12.72 juta, akan dibayar pada 26 September 2022.

Prestasi Hektar REIT untuk enam bulan berakhir 30 Jun 2022 (1H 2022) menunjukkan peningkatan hasil sebanyak 11.4% kepada RM58.49 juta berbanding RM52.49 juta yang dicatatkan dalam tempoh yang sama tahun sebelumnya. Pendapatan hartanah bersih sebanyak RM30.33 juta menunjukkan peningkatan sebanyak 24.8% berbanding RM24.30 juta pada 1H 2021, manakala pendapatan bersih yang direalisasikan meningkat sebanyak 151.0% kepada RM20.32 juta berbanding RM8.10 juta yang dicatatkan pada 1H 2021.

Selepas dua tahun berturut-turut pandemik Covid-19, landskap runcit kini melalui normalisasi & fasa awal pemulihan. Portfolio pusat beli-belah di bawah Hektar REIT telah mengalami peningkatan 58% tahun ke tahun (y-o-y) dalam jumlah pengunjung dan bilangan kereta 50% lebih tinggi berbanding tahun lalu. Ini seiring dengan peningkatan besar dalam prestasi jualan penyewa di pusat membeli-belah kami. Di sebalik prestasi yang bertambah baik, Pengurus telah menerima pakai tinjauan berhati-hati untuk suku akan datang memandangkan tekanan inflasi dan prospek ekonomi global yang tidak menentu yang mungkin menjejaskan aktiviti ekonomi domestik. Sebagai sebahagian daripada langkah kemampanan perniagaan kami untuk memastikan pusat membeli-belah kami mempunyai penghunian yang stabil, kami akan terus memantau dan menyemak strategi penyewaan kami.

Johari Shukri bin Jamil, Ketua Pegawai Eksekutif Hektar Asset Management Sdn. Bhd.

Johari Shukri bin Jamil, Ketua Pegawai Eksekutif Hektar Asset Management Sdn. Bhd. berkata: “Sebagai sebahagian daripada strategi perniagaan mampan, kami akan terus mengguna pakai pengurusan kewangan yang berhemat, inisiatif pengoptimuman kos dan meningkatkan kecekapan aset kami untuk membantu mengurangkan kesan peningkatan kadar faedah dan peningkatan kos inflasi. Tambahan pula, kami terus meningkatkan penglibatan kami dengan semua pihak berkepentingan, termasuk penyewa, untuk menawarkan mereka kadar sewa yang kompetitif untuk memudahkan pemulihan mereka.

“Pada masa yang sama, untuk pembeli dan pelanggan setia kami, kami terus berusaha untuk meningkatkan kemudahan sedia ada di pusat membeli-belah kami untuk memberikan pengalaman runcit yang hebat. Bagi pemegang unit yang dihargai, kami kekal komited untuk mengagihkan sekurang-kurangnya 90% daripada pendapatan bersih direalisasikan Hektar REIT bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2022.”

“Aset Di Bawah Pengurusan Hektar REIT (AUM) terdiri daripada lima pusat membeli-belah berfokuskan kejiranan dan satu pusat beli-belah serantau, yang memainkan peranan penting dalam berkhidmat sebagai hab komuniti. Baru-baru ini, inisiatif Kelestarian dan CSR Hektar REIT telah diiktiraf dan dianugerahkan dengan Syarikat Terbaik untuk Penglibatan Pihak Berkepentingan & Komuniti di Anugerah Kelestarian & CSR Malaysia 2022. Kami berbesar hati menerima anugerah ini dan akan terus memainkan peranan kami ke arah peningkatan komuniti kami.”

“Begitu juga, usaha kami ke arah Alam Sekitar, Sosial & Tadbir Urus (ESG) telah diiktiraf dan diberi ganjaran oleh Indeks FTSE4Good Bursa Malaysia oleh FTSE Russell menerusi peningkatan penarafan 4 bintang dalam penilaian terkini Jun 2022. Pengiktirafan ini seterusnya mengesahkan komitmen kami untuk mengurangkan jejak alam sekitar kami, meningkatkan tadbir urus korporat kami, dan meningkatkan tanggungjawab kami terhadap pemegang kepentingan kami."

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment