Hafizzy's News

Legacy Trustee Ltd Bekerjasama dengan Kolaborator Kewangan dan Pendidikan Terkemuka di Pusat Perniagaan dan Kewangan Antarabangsa Labuan bagi Portfolio Pengurusan Kekayaan

hafizzysoftdrink
Publish date: Wed, 15 Nov 2023, 03:53 PM

Legacy Trustee Ltd Bekerjasama dengan Kolaborator Kewangan dan Pendidikan Terkemuka di Pusat Perniagaan dan Kewangan Antarabangsa Labuan bagi Portfolio Pengurusan Kekayaan

SINGAPURA (15 NOVEMBER)  Legacy Trustee Ltd (Legacy Trustee atau Syarikat), pemegang amanah persendirian Asia terkemuka dengan Platform Infrastruktur Aset Digital yang menyediakan perkhidmatan pengurusan kekayaan antarabangsa melalui perkhidmatan dan pendidikan portfolio amanah yang direka khas, telah menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) dengan pelbagai institusi dan organisasi kewangan terkenal di Pusat Perniagaan dan Kewangan Antarabangsa Labuan (Labuan IBFC) mengenai Portfolio Pengurusan Kekayaan.

Rakan kongsi yang menandatangani termasuk Alpine Advisory Sdn. Bhd, AMS Trust Company Limited, Estate Planning Practitioners (HK) Limited EPPL (HK), Fintech Bank Limited, GLP Consultancy Sdn Bhd (U Need Will), J. Rotbart & Co Gold Precious Metal, Pacific Invesco Capital Ltd, PFPFA Pte Ltd, UOB Kay Hian Wealth Advisors Sdn. Bhd. dan VCI Global Limited.

Back Row, from left: Vivian Yong, Group COO, VCI Global Limited; Melvin Sho, Representative of Fintech Bank Limited (Labuan); Herman Chong, Director of Strategic transaction-Singapore, J. Rotbart & Co; Jeff Chow, Chief Executive Officer, PFPFA PTE LTD; Alvin Tan, Chief Executive Officer, UOB KayHian Wealth Advisory Sdn Bhd; Julian Seng, Director of Compliance, Alpine Advisory Sdn Bhd; Gary Lee, Founder, GLP Consultancy Sdn Bhd & Lee Chiwi, Chief Executive Officer, Estate Planning Practitioners (HK) Limited. Front Row, from left: Dato Sri Desmond Lim, Board of Advisor, Pacific Invesco Capital; Joyce Louisa, Chief Operating Officer, Legacy Trustee; Dato’ Seri Prof. Dr. Mohamad Zabidi Ahmad, Independent Non Executive Director, BIMB Investment Bank Islam Malaysia Berhad; Nelson Goh, Managing Director, Legacy Trustee; Eric Rodriquez Sigutil, Head, Legal & Secretarial, Bank Islam Trust Company (Labuan) LTD; Komaladewi Sabilawati, Representative of Datuk Iskandar Mohd Nuli, Executive Chairman cum CEO, Labuan IBFC Incorporated; Rita Mohd Sharif, Director/ Principal Officer, AMS Trust Company Limited & See Kok Loong, President, Malaysia Institute of Estate Planner.


Melalui perkongsian ini, Syarikat menyasarkan untuk menyediakan pelanggan dengan pelan pemeliharaan kekayaan bersepadu. Pendekatan kolaboratif ini meningkatkan kemudahan serta melindungi kepentingan terbaik untuk peneroka dan benefisiari.

Pengurusan kekayaan melibatkan beberapa pengurusan aset kewangan strategik untuk mencapai matlamat kewangan individu dan keluarga. Melangkaui daripada simpanan persaraan kepada perlindungan aset untuk generasi akan datang. Amanah memainkan peranan penting dalam merealisasikan spektrum objektif pengurusan kekayaan. Antara faedah utama menggunakan amanah untuk pengurusan kekayaan ialah ia menawarkan fleksibiliti dalam perancangan kewangan untuk pertumbuhan dan pemeliharaan aset sambil mengasingkan kuasa ke atas mengurus, memiliki dan mendapat manfaat daripada aset amanah. Apabila aset diletakkan di bawah amanah, ia tidak lagi dianggap sebagai sebahagian daripada harta pusaka pemberi, yang bermaksud bahawa aset di bawah amanah tidak tertakluk kepada pengagihan harta pusaka tradisional. Ini boleh menjadi sangat penting untuk individu yang mempunyai nilai bersih tinggi yang mungkin mempunyai keperluan perancangan penggantian yang kompleks untuk aset tak alih, aset alih dan empayar perniagaan mereka.

Memandangkan Labuan IBFC ialah pusat perniagaan dan kewangan antarabangsa terkemuka yang menawarkan rangkaian luas produk dan perkhidmatan kewangan, termasuk mekanisme pengurusan kekayaan permintaan baharu yang dinamakan Yayasan Labuan. Antara faedah utama menggunakan Yayasan Labuan ialah menyediakan perlindungan aset dan kerahsiaan. Aset yang dipegang dalam yayasan dimiliki oleh yayasan itu sendiri, dan bukan oleh pengasas atau benefisiari. Selain itu, nama pengasas dan benefisiari tidak didedahkan secara terbuka, memastikan kerahsiaan. Yayasan Labuan juga fleksibel dan cekap cukai.

Berjaya, Legacy Trustee Ltd dan Bank Islam Trust Company (Labuan) Ltd telah mengisytiharkan hasrat masing-masing bagi tujuan mencapai prinsip kerjasama yang menawarkan pilihan struktur Yayasan Labuan yang inovatif dan menarik untuk individu yang bernilai tinggi dan keluarga sebagai sebahagian daripada rancangan pengurusan kekayaan mereka.

Kerajaan Malaysia, melalui Lembaga Perkhidmatan Kewangan Labuan (Labuan FSA), yang mempunyai rangkaian produk dan perkhidmatan kewangan yang luas, dan tenaga kerja mahir, komited untuk membangunkan Labuan sebagai pusat kewangan mampan bertaraf dunia.

Nelson Goh, Pegawai Utama dan Pengarah Urusan Pemegang Amanah Legacy


Nelson Goh, Pegawai Utama dan Pengarah Urusan Pemegang Amanah Legacy berkata, “Dalam era digital kami yang berkembang pesat, aset digital adalah penting, dan kerjasama antara syarikat pemegang amanah digital, pengurus aset dan pengawal selia adalah perlu. Labuan menyasarkan untuk menjadi syarikat kewangan terkemuka di Asia. hab, menawarkan kecekapan cukai, produk kewangan yang pelbagai dan profesional mahir. Untuk mencapai matlamat bersama ini, kedua-dua orang awam dan pemain industri memerlukan akses kepada pengetahuan dan pendidikan berterusan. Yang penting, sinergi dan perpaduan dalam kalangan pemain industri adalah penting untuk mencapai matlamat.”

Beliau menambah, “MoU hari ini melambangkan komitmen kami untuk memperkaya pengurusan kekayaan, perancangan harta pusaka, dan kerjasama institusi dan akademi legasi merentas kewangan. Ia merupakan satu peristiwa penting untuk Legacy Trustee Ltd, Labuan, dan industri kewangan Malaysia.”

MoU ini turut disaksikan oleh wakil Labuan IBFC Incorporated Sdn Bhd (Labuan IBFC Inc.), wakil Bank Islam Trust Company (Labuan) Ltd dan Presiden Institut Perancang Harta Tanah Malaysia (MIEP), Encik See Kok Loong, yang akan menandakan satu langkah penting ke arah menggalakkan penggunaan amanah dan asas dalam pengurusan kekayaan, perancangan harta pusaka dan kepentingan akademik warisan dalam memupuk dalam kalangan institusi kewangan dalam Pusat Perniagaan dan Kewangan Antarabangsa Labuan. Inisiatif ini dipercayai boleh menarik perniagaan dan pelaburan baharu ke Labuan, yang akan memberi manfaat kepada ekonomi Malaysia.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment