Hafizzy's News

Syarikat Senaraian Nasdaq Perkukuhkan Perniagaan Tenaga Mampan

hafizzysoftdrink
Publish date: Wed, 08 Nov 2023, 03:12 PM

Syarikat Senaraian Nasdaq Perkukuhkan Perniagaan Tenaga Mampan

AGAPE biayai pembinaan 50 stesen EV oleh Volt Industries di Pahang

KUALA LUMPUR, 8 November 2023AGAPE ATP Corporation tersenarai Nasdaq tempatan ("ATPC" atau "Syarikat"; kod saham: ATPC) akan membiayai pembinaan 50 stesen pengecas kenderaan elektrik (“EV”) oleh Volt Industries Sdn. Bhd. (“Volt Industries”) di Pahang sebagai sebahagian daripada strategi Syarikat untuk membangunkan dan menawarkan penyelesaian tenaga mampan.

ATPC baru-baru ini menandatangani Memorandum Perjanjian (MoA) dengan Volt Industries, di mana Syarikat juga memperoleh 51% kepentingan dalam Volt Industries, pemaju stesen pengecas EV yang berpangkalan di Pahang. ATPC, yang baru-baru ini disenaraikan di Nasdaq, mengkhusus dalam ekosistem ‘kesejahteraan’ global yang mampan dan pembangunan serta pengeluaran penyelesaian teknologi termaju untuk sektor tenaga.

Kiri-Kanan: Datuk Tay Say Jim, Dato Sri Dr How Kok Choong, YB Dato’ Mohamad Nizar bin Dato’ Sri Mohamad Najib dan Edward Ang Mou Lee

MoA itu dihadiri oleh pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) ATPC Dato' Sri Dr. How Kok Choong, CEO Volt Industries Datuk Tan Say Jim, pengasas dan CEO Oriental Industries Enterprise Sdn. Bhd. Edward Ang Mou Lee dan disaksikan oleh Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Pahang, YB Dato’ Mohamad Nizar bin Dato’ Sri Mohamad Najib.

Dato’ Sri Dr. How Kok Choong, pengasas dan CEO AGAPE ATP

Dato' Sri Dr. How Kok Choong, pengasas dan CEO AGAPE ATP, berkata: “IPO kami baru-baru ini di Nasdaq hanyalah permulaan. MoA ini menandakan pengembangan ATPC ke dalam ruang tenaga mampan, mencerminkan cita-cita kami di peringkat tempatan dan global. Dalam menjalin perkongsian dengan Volt Industries ini, kami bukan sekadar membina stesen pengecasan, kami memperkasakan masa depan Malaysia yang mampan. Perkongsian ini menekankan komitmen kami yang tidak berputus asa untuk menerajui transformasi hijau di pentas global."

Beliau menjelaskan, “Tujuan utama perkongsian transformatif ini ialah penerokaan strategik ATPC ke dalam Volt Industries, memperoleh 51% bahagian, di mana pengambilalihan ini menggariskan rancangan ATPC untuk berada di barisan hadapan dalam transformasi EV Malaysia. Projek ini akan dibiayai secara persendirian, tanpa subsidi kerajaan.”

Di bawah MoA, ATPC akan memastikan daya maju kewangan projek dengan mendapatkan pembiayaan utama serta mencari modal tambahan daripada jalan lain. Volt Industries akan memulakan kerja asas projek, termasuk memperoleh semua permit dan lesen yang diperlukan serta memastikan pematuhan sepenuhnya terhadap peraturan tempatan bersama-sama dengan kerja pembinaan.

Datuk Tan Say Jim, CEO Volt Industries berkata, “Kepakaran teknikal kami merangkumi keseluruhan rantaian nilai daripada reka bentuk kepada operasi dan kami melihat kepakaran dan kekuatan kami memuji strategi dan hala tuju korporat ATPC. Kami berharap dapat bekerjasama dengan ATPC untuk melancarkan 50 stesen pengecas EV di seluruh Pahang yang akan membentuk semula landskap pengangkutan negeri ini.”

Pada hari yang sama, ATPC turut menandatangani MoA dengan Oriental Industries Enterprise Sdn. Bhd. (“OIE”), sebuah syarikat yang memberi tumpuan kepada pembangunan bateri EV yang canggih, untuk membentuk Syarikat Tujuan Khas (SPV) yang menyediakan dan mempromosikan pembangunan tenaga boleh diperbaharui di Malaysia. Kedua-dua ATPC dan OIE akan memegang 50% saham dalam SPV.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment