Hafizzy's News

Rinani Group Berhad Kuasai 5.85% Pegangan dalam Malaysia Genomics

hafizzysoftdrink
Publish date: Sat, 15 Jul 2023, 10:41 AM

Rinani Group Berhad Kuasai 5.85% Pegangan dalam Malaysia Genomics

Pengerusi Eksekutif Azri Azerai Mengalu-alukan Rinani Group Berhad sebagai Pemegang Saham Substantial dalam Penstrukturan Semula Kumpulan

PETALING JAYA (14 Jul)  Malaysian Genomics Resource Centre Berhad (Malaysian Genomics atau Kumpulan; Bursa: MGRC, 0155), pakar genomik dan biofarmaseutikal terkemuka, hari ini mengumumkan bahawa Rinani Group Berhad (Rinani) telah menjadi pemegang saham yang besar dengan memperoleh 5.85% kepentingan bersamaan dengan 7.62 juta saham dalam Kumpulan.

Azri Azerai, Pengerusi Eksekutif Malaysian Genomics

Azri Azerai, Pengerusi Eksekutif Kumpulan, mengalu-alukan perkembangan penting ini, “Kami teruja untuk mempunyai Rinani Group Berhad sebagai pemegang saham yang besar. Pelaburan mereka datang pada masa yang penting ketika kami sedang beralih ke biofarmaseutikal dan meneruskan pelbagai inisiatif pertumbuhan."

Azri menekankan bahawa kemunculan Rinani sebagai pemegang saham yang besar akan memainkan peranan penting dalam penstrukturan semula Kumpulan dan fasa pertumbuhan seterusnya. "Penglibatan mereka membawa banyak peluang dalam sains hayat dan aplikasinya, yang sejajar dengan strategi pertumbuhan kami," katanya.

Inisiatif Kumpulan baru-baru ini digariskan oleh perjanjian pembekalan antara anak syarikat milik penuhnya, MGRC Healthcare Sdn Bhd ("MGRC-H") dan DLF Engineering Pte Ltd ("DLF"). Perjanjian ini memerlukan MGRC-H membekalkan DLF dengan ujian saringan genetik dan produk sel seperti sel stem mesenchymal khusus aplikasi, sel NK, eksosom dan rejuvium selama setahun, dengan potensi pembaharuan mengikut syarat yang dipersetujui bersama.

Sebagai kesimpulan, Azri berkata, "Ketibaan Rinani sebagai pemegang saham yang besar mengukuhkan kedudukan kewangan kami dan kapasiti kami untuk memanfaatkan peluang yang berkembang dalam sektor penjagaan kesihatan. Bersama-sama, kami berada pada kedudukan yang lebih baik untuk menyampaikan nilai yang mampan kepada pemegang kepentingan kami."

Sehingga 15 Julai 2023, harga saham MGRC berada pada 0.455 sen, mencerminkan modal pasaran sebanyak RM59.20 juta.

Related Stocks
Market Buzz
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment