Update

Globetronics Lapor Keputusan Kewangan S2 TK2024 Berdaya tahan

MHAB1990
Publish date: Fri, 23 Aug 2024, 08:10 PM

Globetronics Lapor Keputusan Kewangan S2 TK2024 Berdaya tahan

Penurunan Hasil Mencerminkan Cabaran Industri, Bagaimanapun Kumpulan Terus Menyampaikan Keuntungan

PULAU PINANG, 23 OGOS 2024Globetronics Technology Bhd  ("GTB" atau "Kumpulan"), pemain yang terkenal dalam industri Perhimpunan dan Ujian Semikonduktor Penyumberan Luar (“OSAT”) dan semikonduktor, dengan sukacitanya mengumumkan keputusan kewangan bagi suku kedua berakhir pada 30 Jun 2024 (“S2 TK2024”). Kumpulan melaporkan hasil sebanyak RM27.8 juta, penurunan 7.0% daripada RM29.9 juta pada suku sebelumnya yang terdekat (“S1 TK2024”).

Penurunan hasil ini menunjukkan pengurangan volum pemuatan daripada beberapa pelanggan utama Kumpulan, keadaan yang telah diburukkan lagi oleh cabaran makroekonomi dan geopolitik yang berterusan yang menjejaskan industri semikonduktor di seluruh dunia.

Pada S2 TK2024, keuntungan sebelum cukai (“PBT”) menyaksikan penurunan sebanyak 17.0 % kepada RM6.5 juta daripada RM7.8 juta, yang sebahagian besarnya disebabkan oleh keuntungan pertukaran asing yang lebih tinggi sebanyak RM1.8 juta yang dicatatkan pada S1 TK2024 berbanding kepada kerugian pertukaran asing RM0.1 juta pada suku semasa.

Pengurusan GTB mengulas, “Walaupun menghadapi cabaran, kami memberi tumpuan untuk memacu pertumbuhan jangka panjang melalui pelaburan modal strategik dan kecemerlangan operasi. Usaha kami pada tahun ini termasuk memperkenalkan produk baharu dan menjalankan proses kelayakan, dengan matlamat untuk meningkatkan lagi prestasi kewangan Kumpulan pada tahun akan datang. Keutamaan kami kekal memberikan nilai kepada pemegang saham kami sambil melibatkan diri secara aktif dengan bakal pelanggan untuk mendapatkan peluang perniagaan baharu.”


Globetronics Technology Bhd


Melihat ke hadapan, GTB kekal optimistik dengan berhati-hati tentang prospeknya untuk baki tahun 2024. Kedudukan tunai Kumpulan yang kukuh dan pengurusan kewangan yang berhemat dijangka menyediakan asas yang kukuh untuk menghadapi cabaran industri yang berterusan sambil meneroka peluang pertumbuhan baharu. Kumpulan bersedia untuk memanfaatkan trend baru muncul dalam industri semikonduktor, disokong oleh pelaburan strategiknya dalam teknologi dan modal insan.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment