Update

MoU Globetronics dan MyDIGITAL Pacu Inovasi Digital di Malaysia

MHAB1990
Publish date: Sat, 07 Sep 2024, 03:47 PM

MoU Globetronics dan MyDIGITAL Pacu Inovasi Digital di Malaysia

Kerjasama Memajukan Matlamat Transformasi 4IR dan ESG Malaysia

KUALA LUMPUR, 6 SEPTEMBER 2024Globetronics Technology Bhd  ("GTB" atau "Kumpulan"), pemain yang terkenal dalam Industri Perhimpunan dan Ujian Semikonduktor Sumber Luar ("OSAT") dan industri semikonduktor, dengan sukacitanya mengumumkan bahawa anak syarikatnya, Globetronics Manufacturing Sdn Bhd (“GMSB”), menandatangani Memorandum Persefahaman (“MoU”) dengan  MyDIGITAL Corporation ("MyDIGITAL"). Perkongsian strategik ini bertujuan untuk memupuk inovasi dan mempercepatkan inisiatif transformasi digital dalam sektor teknologi Malaysia.


Caption from L-R: YBhg Datuk Muhamad Umar Swift, CEO of Bursa Malaysia, Mr Adrian Marcellus, CEO of MyDIGITAL Corporation, YB Gobind Singh Deo, Minister of Digital Malaysia, Ms Heng Charng Yee, CEO of Globetronics Technology Berhad, YBhg Tan Sri Abdul Farid Alias Senior Independent Director of Bursa Malaysia


MyDIGITAL Corporation, sebuah agensi di bawah Kementerian Digital telah diperbadankan sebagai agensi pemantau dan Pejabat Pengurusan Perubahan Strategik untuk memudahkan pelaksanaan inisiatif di bawah Pelan Tindakan Ekonomi Digital Malaysia dan Dasar Revolusi Perindustrian Keempat Negara (“4IR”). Sebagai pusat penyedia untuk Pusat Revolusi Perindustrian Keempat Malaysia (“MYCentre4IR”), MyDIGITAL menganjurkan Cabaran Inovasi MYCentre4IR ESG. Cabaran Inovasi MYCentre4IR ESG direka untuk menggalakkan penggunaan teknologi 4IR dalam kalangan syarikat Malaysia untuk menangani cabaran Alam Sekitar, Sosial dan Tadbir Urus (ESG) yang semakin meningkat dengan berkesan.

MoU antara GMSB dan MyDIGITAL, yang ditandatangani di Bursa Exchange Square, mewujudkan kerjasama strategik yang bertujuan untuk memajukan inovasi digital dan menangani cabaran kritikal ESG melalui penggunaan teknologi 4IR. Di bawah perkongsian ini, kedua-dua pihak akan bersama-sama meneroka dan melaksanakan penyelesaian termaju dalam pembuatan pintar, keselamatan siber dan Industri 4.0. Kerjasama ini menggariskan komitmen mereka untuk memacu transformasi digital Malaysia dan mencapai pertumbuhan teknologi yang mampan dan memastikan manfaat ketara bagi kedua-dua organisasi dan menyumbang kepada matlamat ekonomi negara yang lebih luas.

Pengurusan GTB mengulas, "Kami teruja untuk bekerjasama dengan MyDIGITAL dalam inisiatif penting ini. Perkongsian ini sejajar dengan komitmen kami untuk memacu inovasi dan menyokong matlamat transformasi digital Malaysia. Dengan menggabungkan kepakaran teknikal kami dengan visi strategik MyDIGITAL, kami berhasrat untuk membuat sumbangan kepada kemajuan teknologi negara."

Kerjasama antara GMSB dan MyDIGITAL juga menekankan kepentingan kerjasama antara sektor swasta dan agensi kerajaan dalam mencapai matlamat pembangunan negara. Kedua-dua organisasi komited untuk bekerjasama bagi memastikan kejayaan pelaksanaan inisiatif yang digariskan dalam MoU.

Melihat ke hadapan, GMSB dan MyDIGITAL akan menubuhkan pasukan petugas bersama untuk mengawasi pelaksanaan projek yang dikenal pasti di bawah perkongsian ini. Pasukan petugas ini akan bertanggungjawab untuk memastikan kerjasama itu menghasilkan hasil yang ketara dan menyumbang kepada kedudukan Malaysia sebagai peneraju serantau dalam inovasi digital.

Related Stocks
Market Buzz
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment