Hafizzy's News

Malaysian Genomics Meterai MoU dengan Ajlan bagi meneroka pengedaran perkhidmatan biofarmasiutikal dan ujian saringan genetic di rantau MENA

hafizzysoftdrink
Publish date: Mon, 29 Aug 2022, 04:33 PM

Malaysian Genomics Meterai MoU dengan Ajlan bagi meneroka pengedaran perkhidmatan biofarmasiutikal dan ujian saringan genetic di rantau MENA

Petaling Jaya (29 Ogos) Malaysian Genomics Resource Centre Berhad (Malaysian Genomics; Bursa: MGRC, 0155), pakar genomik dan biofarmaseutikal terkemuka, hari ini mengumumkan bahawa Kumpulan telah menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) untuk meneroka peluang pengedaran produk dan perkhidmatan biofarmaseutikal dan genomik dengan Ajlan & Bros Medical Company (Ajlan).

L-R: Noor Azri Bin Dato’ Sri Noor Azerai, Executive Director of Malaysian Genomics, and H.E. Eng. Ali AlHazmi, Group Chief Executive Officer of Ajlan & Bros Holding Group

Ajlan, yang berpangkalan di Riyadh, Arab Saudi, adalah sebahagian daripada konglomerat multinasional yang ditubuhkan pada 1979 dengan pelaburan ekuiti persendirian global, hartanah dan perindustrian yang meluas.

Sebagai sebahagian daripada MoU, pihak-pihak akan meneroka kemungkinan Ajlan menjadi wakil pemasaran dan pengedaran untuk Genomics Malaysia untuk ujian saringan genetik, sel stem mesenchymal dan produk exosome. Ajlan juga akan mengenal pasti peluang penyelidikan dan pembangunan komersial (R&D) untuk penjujukan dan analisis genom di rantau Timur Tengah dan Afrika Utara (MENA) bagi bidang seperti pertanian, akuakultur, perladangan, penjagaan kesihatan dan bioteknologi perindustrian.

Malaysian Genomics pula akan menganalisis sampel untuk ujian saringan genetik serta menyediakan Ajlan dengan kepakaran genomik dan bioinformatik untuk membida projek melalui Ajlan.

Noor Azri Bin Dato' Sri Noor Azerai, Pengarah Eksekutif Malaysian Genomics, berkata, “Ini adalah peluang yang sangat baik untuk kami meneroka pasaran MENA bagi produk dan perkhidmatan kami, terutamanya dalam bidang R&D di mana kami melihat banyak pertumbuhan terutamanya dalam pertanian dan akuakultur akibat kesan perubahan iklim dan diagnosis kesihatan untuk kumpulan populasi yang berbeza."

H.E. Eng. Ali AlHazmi, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Ajlan & Bros Holding Group, berkata, “Kami berharap dapat bekerjasama dengan Malaysian Genomics untuk membawa perkhidmatan dan produk biofarmaseutikal dan genetiknya ke Arab Saudi, yang merupakan landasan pelancaran yang baik ke rantau MENA. MoU ini hanyalah permulaan kerana kami meneroka bagaimana kami boleh bekerjasama rapat dalam beberapa bulan akan datang.”

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment