Hafizzy's News

Citaglobal jalin kerjasama dengan Teknologi Genetec

hafizzysoftdrink
Publish date: Fri, 07 Oct 2022, 12:59 PM

Citaglobal jalin kerjasama dengan Teknologi Genetec

Menyasar untuk membangunkan sistem pengurusan storan tenaga bateri untuk sumber tenaga boleh diperbaharui dan menjadi pemain tenaga boleh diperbaharui utama di Malaysia

KUALA LUMPUR (6 OKTOBER) – Citaglobal Berhad (Citaglobal), syarikat infrastruktur dan konglomerat tenaga yang pelbagai hari ini melaksanakan perjanjian kerjasama eksklusif mereka dengan Genetec Technology Berhad (Genetec), peneraju teknologi dalam menyediakan barisan pembuatan automasi kilang pintar sepenuhnya, untuk membangunkan sistem pengurusan storan tenaga bateri untuk menyimpan dan mengurus kuasa berlebihan semasa penjanaan tenaga yang boleh diperbaharui.

Kedua-dua pihak akan memuktamadkan perjanjian dalam tempoh satu (1) bulan, dengan lanjutan secara automatik selama satu bulan atau tempoh lanjutan sedemikian tidak lewat daripada enam (6) bulan dari tarikh Perjanjian Kerjasama. Perjanjian muktamad ini akan menyaksikan syarikat tujuan khas (SPV) akan dibentuk berdasarkan pegangan saham 50:50 antara kedua-dua pihak.

L-R: Citaglobal Berhad's COO Wan Shariman Wan Mohamed and Group Executive Chairman and President Tan Sri Dato Sri (Dr.) Mohamad Norza Zakaria; and Genetec Technology Berhad's MD Chin Kem Wing and CFO Mr. Tan Kon Hoan at the signing ceremony held at Sime Darby Convention Centre on 6th October 2022 .

Pengerusi Eksekutif Kumpulan Citaglobal dan Presiden Yang Berbahagia Tan Sri Dato Sri Dr. Mohamad Norza Zakaria, Pengasas dan Pengarah Urusan Genetec, Encik Chin Kem Weng hadir untuk menandatangani perjanjian tersebut.

Ybhg. Tan Sri Dato Sri Dr. Mohamad Norza berkata: “Kerjasama ini menandakan kemasukan kami ke dalam industri tenaga boleh diperbaharui, yang akan menjadi kawasan pertumbuhan penting bagi Kumpulan bergerak ke hadapan. Kami gembira dapat bekerjasama dengan Genetec untuk projek ini. Dengan kepakaran Genetec dalam segmen kenderaan elektrik dan simpanan tenaga - disokong oleh asas pelanggan ‘blue chip’ yang unik - kami yakin bahawa bersama-sama, kami akan memainkan peranan utama dalam menghijaukan Malaysia. Pengurusan storan tenaga bateri hanyalah salah satu daripada segmen tenaga boleh diperbaharui yang sedang kami teliti.

En. Chin menambah, “Selama lebih 25 tahun, Genetec telah menyediakan sistem dan peralatan perindustrian automatik termaju yang berkesan kos, tersuai, terkini kepada pelbagai sektor, terutamanya segmen teknologi, storan tenaga dan kenderaan elektrik. Penyimpanan tenaga, adalah penting kepada perniagaan kami dan kami mengharapkan kerjasama berpotensi ini dengan Citaglobal dalam projek yang akan memainkan peranan dalam membangunkan infrastruktur tenaga boleh diperbaharui negara."

Dorongan untuk tenaga boleh diperbaharui hanya meningkat sejak beberapa dekad yang lalu. Matlamat neutral karbon Malaysia menjelang 2050 meletakkan negara itu mendahului negara Asia Tenggara dalam komitmen karbon.

Pada masa ini, Malaysia telah mencapai 23% pemasangan tenaga boleh diperbaharui dan merancang untuk mencapai 40% menjelang 2035.

Di bawah Pelan Hala Tuju Tenaga Boleh Diperbaharui Malaysia, peralihan ke arah sistem tenaga rendah karbon tertumpu kepada empat sumber tenaga boleh diperbaharui utama: solar, biojisim, biogas dan hidro.

Perniagaan semasa Citaglobal termasuk kejuruteraan awam dan pembinaan, minyak dan gas, dan pembuatan. Pelan transformasi Kumpulan termasuk penglibatannya dalam tenaga boleh diperbaharui, pengurusan kemudahan, telekomunikasi, infrastruktur dan sektor teknologi.

Astramina Advisory Sdn Bhd ialah Penasihat Kewangan untuk Citaglobal dan Pengatur Transaksi untuk Teknologi Genetec untuk kerjasama sistem pengurusan penyimpanan tenaga bateri ini.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment