Hafizzy's News

Southern Score Builders Berhad Menyelesaikan Pelan Regularisasi

hafizzysoftdrink
Publish date: Wed, 09 Nov 2022, 02:18 PM

Southern Score Builders Berhad Menyelesaikan Pelan Regularisasi

Syarikat akan memberi tumpuan kepada mengembangkan perniagaan perkhidmatan pembinaan dan pembuatan IBS

KUALA LUMPUR (9 NOVEMBER) SOUTHERN SCORE BUILDERS BERHAD (Southern Score Builders atau Syarikat”; Bursa: SSB8, 0045), bekas syarikat Guidance Note 3 (GN3), telah melengkapkan pelan penyusunan semula yang melibatkan, antara lain, pengambilalihan Southern Score Sdn Bhd (SSSB), kontraktor G7. Berikutan pengambilalihan itu, Southern Score Builders akan terlibat dalam penyediaan perkhidmatan pengurusan pembinaan terutamanya untuk bangunan kediaman bertingkat tinggi. Saham Syarikat juga meneruskan dagangan selepas digantung sejak Disember 2020.

From L-R:  G Neptune’s Independent Non-Executive Director Cheah Hannon and Non-Independent Non-Executive Chairman Dato’ Haji Mohd Amran Bin Wahid; Southern Score Builders’ Executive Director Datuk Sydney Lim Tau Chin, Managing Director Tan Sri Datuk Seri Gan Yu Chai and Executive Director and Chief Executive Officer Gan Yee Hin; G Neptune’s Executive Director Chai Tham Poh; Southern Score Builders’ Independent Non-Executive Directors Yvonne Phe Kheng Peng and Amy Too Siew Mooi. 

Diketuai oleh pasukan pengurusan yang berpengalaman dan teknikal yang kuat, SSSB mengamalkan amalan pembinaan yang menyokong pengoptimuman kecekapan projek pembinaannya. Ia mengguna pakai sistem bangunan perindustrian (IBS) dalam kebanyakan projek pembangunan dan pembinaannya yang bertujuan untuk meningkatkan produktiviti dan meningkatkan kualiti projeknya.Selain itu, dengan memanfaatkan model penghantaran ringan aset dan fleksibel, SSSB dapat menawarkan proses bangunan yang standard dan cekap kos yang membolehkan skalabiliti dan fleksibiliti dengan pendedahan yang lebih rendah kepada harga kitaran dan rumah.

SSSB mencatatkan keuntungan bersih sebanyak RM6.51 juta, RM19.20 juta dan RM35.18 juta pada tahun kewangan berakhir 31 Disember 2019, 2020 dan 2021, serta margin keuntungan bersih yang direalisasikan masing-masing sebanyak 9.7%, 12.9% dan 12.3% dalam tempoh 3 tahun.

Pelan regularisasi yang terlibat, antara lain, pengambilalihan keseluruhan kepentingan ekuiti dalam SSSB daripada Super Advantage Property Sdn Bhd (Super Advantage) untuk pertimbangan pembelian sebanyak RM252.0 juta yang dipenuhi melalui terbitan 1.68 bilion saham pertimbangan. Super Advantage, sebagai vendor SSSB, telah menyediakan jaminan keuntungan bersih terkumpul sebanyak RM80.0 juta dalam tempoh tiga tahun dari 2022 hingga 2024.

Selain daripada pengambilalihan, pelan regularisasi yang lengkap juga melibatkan perkara berikut:

  • penyatuan setiap sepuluh saham sedia ada dalam Southern Score Builders menjadi satu bahagian yang disatukan;
  • penyelesaian hutang berjumlah RM3.1 juta kepada Encik Chai Tham Poh, Pengarah Eksekutif Southern Score Builders, melalui terbitan 20.67 juta saham penyelesaian;  
  • penempatan persendirian sebanyak 543.05 juta saham pada harga terbitan RM0.20 sesaham kepada pelabur yang dikenal pasti; dan
  • pengecualian di bawah peraturan pengambilalihan daripada kewajipan untuk melaksanakan tawaran pengambilalihan mandatori bagi baki saham Southern Score Builders yang belum dimiliki oleh Super Advantage serta Tan Sri Datuk Seri Gan Yu Chai dan Gan Yee Hin (Pengecualian).

Penyempurnaan Pelan Regularisasi akan membolehkan Syarikat kembali kepada kedudukan kewangan dan keuntungan yang lebih baik dan kukuh. Selanjutnya, pengambilalihan SSSB akan membolehkan Syarikat mempelbagaikan perniagaannya ke dalam perkhidmatan pengurusan pembinaan di mana Syarikat dijangka mendapat manfaat daripada pemulihan yang dijangkakan dalam sektor pembinaan.

Pemegang saham Super Advantage ialah Tan Sri Datuk Seri Gan Yu Chai, Pengarah Urusan Southern Score Builders, seorang veteran dalam industri pembinaan dan pembangunan hartanah dengan pengalaman lebih daripada 30 tahun serta Gan Yee Hin, Pengarah Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif Southern Score Builders.

Gan Yee Hin

Pengarah Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif Southern Score Builders, Gan Yee Hin, berkata, "Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada Bursa Securities atas bimbingan dan sokongan mereka sepanjang perkembangan pelan regularisasi. Terima kasih juga diucapkan kepada Kenanga Investment Bank Berhad, penasihat utama, penaja dan ejen penempatan berhubung dengan pelan regularisasi dan kepada Malacca Securities Sdn Bhd, penasihat bebas untuk Pengecualian. Kami juga ingin mengiktiraf kerja-kerja profesional lain yang bekerja keras untuk memastikan kejayaan pelan regularisasi."

"Sebagai entiti tersenarai, Southern Score Builders akan dapat mengembangkan lagi perkhidmatan pembinaan kami sambil memanfaatkan kepakaran dan rangkaian perniagaan kami. Kami juga mempergiatkan usaha kami dalam pengeluaran IBS melalui pembinaan kilang pembuatan kerana kami melihat permintaan yang semakin meningkat daripada sektor pembinaan."

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment