Update

Minetech Dianugerahkan Projek Hidrokuasa Kecil bernilai RM36.71 Juta

MHAB1990
Publish date: Thu, 12 Jan 2023, 10:04 AM

Minetech Dianugerahkan Projek Hidrokuasa Kecil bernilai RM36.71 Juta

Syarikat akan membina loji hidrokuasa kecil 3MW yang terletak di Sungai Pelagat, Besut, Terengganu

From L-R: Ts. Shahidan Izham bin Yeop Ibrahim, Director of Tesdec Hydropower Sdn Bhd; Ir. Rosdan bin Ismail, Executive Director of Tesdec Hydropower Sdn Bhd; YB Ir Saiful Azmi, Chairman of Tesdec Hydropower Sdn Bhd; YAB Dato' Seri Dr Ahmad Samsuri bin Mokhtar, Menteri Besar of Terengganu; Dato' (Dr). Ts. Awang Daud bin Awang Putera, Executive Chairman of Minetech Resources Bhd; Ts. Azlan Shah bin Zainal Arif, Executive Director of Minetech Resources Bhd; and Matt Chin Leong Choy, Executive Director of Minetech Resources Bhd


KUALA LUMPUR (11 JANUARI) Minetech Resources Berhad (Minetech or the Syarikat), pakar kejuruteraan awam dan pengeluar produk bitumen hari ini mengumumkan bahawa anak syarikat milik penuh Syarikat, Techmile Resources Sdn Bhd (TRSB), telah  menerima surat anugerah (LOA) daripada Tesdec Hydropower Sdn Bhd (Tesdec Hydropower) untuk kejuruteraan, perolehan, pembinaan dan pentauliahan (EPCC) loji hidrokuasa kecil 3MW di Sungai Pelagat, Besut, Terengganu  bernilai RM36.71 juta.

Projek yang dijangka bermula pada Januari 2023, diikuti dengan pembinaan pada 2025, dijangka siap menjelang Mei 2027, berada di bawah program suapan tarif (FiT) Pihak Berkuasa Pembangunan Tenaga Lestari (SEDA)  di mana perniagaan atau individu yang memegang sijil kelulusan suapan SEDA boleh menjual RE pada kadar FiT kepada pemegang lesen pengedaran seperti Tenaga Nasional Berhad.

TRSB menyediakan EPCC serta perkhidmatan penyelenggaraan, pembaikan dan baik pulih (MRO) untuk industri tenaga.  Tesdec Hydropower ialah sub-subsidiari Tesdec Berhad (“Tesdec”) melalui anak syarikatnya, Tesdec Services Sdn Bhd. Tesdec dimiliki sepenuhnya oleh kerajaan Terengganu manakala Tesdec Hydropower terutamanya terlibat dalam aktiviti tenaga pembaharuan (RE), pembangunan dan kemudahan di negeri ini.

Dato' (Dr). Ts. Awang Daud bin Awang Putera, Pengerusi Eksekutif Minetech berkata, “Projek ini mewakili kami satu lagi langkah ke hadapan dalam usaha kami ke dalam RE yang bermula pada 2020 sebagai sebahagian daripada transformasi organisasi di Minetech, yang merangkumi kepelbagaian dan rasionalisasi.  Pergerakan kami ke dalam RE membolehkan kami mengambil bahagian dalam pembangunan ekonomi mampan yang selaras dengan inisiatif dalam beberapa tahun kebelakangan ini untuk menjadi lebih hijau dan memastikan kesejahteraan sosial.”

“Projek loji hidrokuasa kecil 3MW akan membolehkan kami mempamerkan kemampuan Minetech semasa kami mencari lebih banyak peluang dalam RE.  Sebagai pelabur fotovoltaik solar berdaftar dengan SEDA dan pemilik loji kuasa solar terapung 9.99MW AC yang terletak di Pantai Remis, Perak, kami juga mampu menjual tenaga elektrik kepada agensi kerajaan, perniagaan dan individu di bawah Program Pemeteran Tenaga Bersih SEDA atau NEM 3.0.”

YAB Dato' Seri Dr. Ahmad Samsuri bin Mokhtar, Menteri Besar Terengganu berkata, “Kerajaan negeri komited untuk memacu pertumbuhan ekonomi melalui projek sebegini di mana kesan limpahan positif termasuk mengurangkan pelepasan gas rumah hijau, mengurangkan kesan aktiviti manusia terhadap alam sekitar dan  menjaga kesejahteraan masyarakat melalui kemajuan sosio-ekonomi.”

Pengerusi Tenaga Tesdec Hydropower, YB Ir. Saiful Azmi bin Suhaili berkata, “Kami berbesar hati untuk memulakan projek tenaga boleh diperbaharui ini yang akan membawa manfaat kepada rakyat Terengganu dengan menyediakan sumber elektrik yang stabil dan bersih yang juga boleh menyokong kuasa sandaran yang penting sekiranya berlaku gangguan atau gangguan bekalan elektrik.”

Majlis menandatangani LOA telah diadakan di Primula Beach Hotel, Kuala Terengganu dan disaksikan oleh Menteri Besar Terengganu, YAB Dato' Seri Dr Ahmad Samsuri bin Mokhtar dan Pengerusi Eksekutif Minetech, Dato' (Dr).  Ts.  Awang Daud bin Awang Putera.  Pengarah Eksekutif, Ts.  Azlan Shah bin Zainal Arif dan En Matt Chin menandatangani bagi pihak TRSB manakala Pengarah, Ir.  Rosdan bin Ismail dan Ts.  Shahidan Izham bin Yeop Ibrahim, menandatangani untuk Tesdec Hydropower.

Related Stocks
Market Buzz
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment