Update

KJTS LAPOR HASIL S4 TK2023 RM31.5 JUTA, DIPACU OLEH PERTUMBUHAN TENAGA PENYEJUKAN

MHAB1990
Publish date: Wed, 28 Feb 2024, 06:28 PM

KJTS LAPOR HASIL S4 TK2023 RM31.5 JUTA, DIPACU OLEH PERTUMBUHAN TENAGA PENYEJUKAN

Syarikat Menyerlahkan Prestasi Kewangan Yang Teguh Dalam Persekitaran Dinamik


KUALA LUMPUR, 28 FEBRUARI 2024KJTS Group Berhad (“KJTS” atau “Syarikat”) , penyedia perkhidmatan sokongan bangunan di Malaysia, Thailand dan Singapura, dengan sukacitanya mengumumkan keputusan kewangan belum diaudit bagi suku keempat bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2023 (“S4 TK2023”).

KJTS dan anak syarikatnya ("Kumpulan") melaporkan hasil sebanyak RM31.5 juta untuk S4 TK2023 dan RM119.89 juta untuk tahun kewangan ("TK2023"), menunjukkan pertumbuhan didorong terutamanya oleh tenaga penyejuk dan segmen perkhidmatan pembersihan.

Pada S4 TK2023, segmen tenaga penyejuk menyumbang RM14.1 juta, menyumbang 44.76% daripada jumlah hasil, manakala segmen perkhidmatan pembersihan menyumbang RM13.4 juta, mewakili 42.56% daripada hasil Kumpulan. Bagi TK2023, segmen ini masing-masing mencatatkan pendapatan RM55.97 juta dan RM49.92 juta.

Dari segi geografi, Malaysia terus menjadi pasaran terbesar KJTS, menyumbang RM24.4 juta hasil untuk S4 TK2023 dan RM92.9 juta untuk tahun kewangan. Singapura, sebagai pasaran asing terbesar Kumpulan, mencatatkan pendapatan RM6.4 juta pada suku semasa dan RM24.4 juta untuk tahun kewangan.

KJTS mencapai Keuntungan Sebelum Cukai (“PBT”) sebanyak RM2.3 juta pada S4 TK 2023 dan RM9.0 juta untuk tahun kewangan, selepas mengambil kira perbelanjaan pentadbiran, yang terutamanya termasuk kos kakitangan, sewa, perbelanjaan IT dan susut nilai hartanah, loji dan peralatan. Di samping itu, Kumpulan melaporkan keuntungan selepas cukai dan kepentingan bukan kawalan ("PATNCI") sebanyak RM8.15 juta untuk tahun kewangan.

Suku ke suku, KJTS mengalami peningkatan hasil sebanyak 4.95%, meningkat daripada RM30.0 juta pada S3 TK2023 kepada RM31.5 juta pada S4 TK2023. Bagaimanapun, PBT susut daripada RM5.0 juta pada S3 kepada RM2.3 juta pada suku kewangan semasa.

Penurunan ini disebabkan terutamanya oleh peningkatan dalam perbelanjaan operasi, termasuk kos yang berkaitan dengan segmen tenaga penyejukan dan peningkatan kapasiti yang berkaitan dengan tenaga manusia dalam perkhidmatan pembersihan dan segmen pengurusan kemudahan. Ini adalah selaras dengan rancangan strategik Kumpulan untuk meletakkan dirinya bagi pertumbuhan dalam tahun kewangan akan datang.


Puan Azura Binti Azman, the Independent Non-Executive Chairman


Azura Azman, Pengerusi Bebas Bukan Eksekutif KJTS Group Berhad, berkongsi kegembiraannya tentang pencapaian syarikat baru-baru ini, dengan menyatakan, 'Keputusan suku ini bukan sahaja menunjukkan kekuatan model perniagaan kami tetapi juga mencerminkan dedikasi dan kerja keras kami. pasukan. IPO kami yang berjaya pada Januari 2024, mengumpul RM58.9 juta, menandakan keyakinan pasaran terhadap visi dan strategi kami. Dana ini diperuntukkan untuk pertumbuhan, terutamanya dalam segmen pengurusan tenaga penyejukan berulang, kawasan yang telah menunjukkan prestasi yang luar biasa pada suku ini. Suntikan modal memberi kami peluang menarik untuk meningkatkan operasi kami.'

Beliau menambah, Apabila pasaran berkembang, kami digalakkan oleh prospek pertumbuhan kami dalam segmen ini. Tumpuan strategik kami, bersama-sama dengan kemasukan modal baru-baru ini, meletakkan kami dengan baik untuk memanfaatkan peluang pasaran. Kami kekal yakin dengan hala tuju strategik dan keupayaan kami untuk menyampaikan nilai yang mampan kepada pihak berkepentingan kami, dan kami mengharapkan pertumbuhan berterusan pada tahun akan datang dan seterusnya’.

Pada 2 Februari 2024, Syarikat juga telah mengumumkan anak syarikat, KJTN Engineering Co., Ltd. (“KJTN Engineering”) telah menandatangani Perjanjian dengan Central World Hotel Company Limited (“CENTARA”) untuk kerja-kerja pengubahsuaian, peruntukan pengurusan, penyeliaan, kakitangan, bahan, peralatan dan bekalan yang diperlukan untuk mengendalikan dan menyelenggara loji penyejuk (“perkhidmatan O&M”) dan bekalan air sejuk di Hotel Centara Grand di Central World di Bangkok, Thailand untuk tempoh 15 tahun, dengan jumlah yuran tetap THB125.7 juta, atau bersamaan RM16.8 juta, dan yuran berubah setiap bulan berdasarkan air sejuk yang dibekalkan. Kontrak ini dijangka mengukuhkan aliran pendapatan berulang bagi Kumpulan untuk tempoh kewangan yang akan datang.

Related Stocks
Market Buzz
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment