Update

SOLAR DISTRICT COOLING GROUP BERHAD SASAR KUMPUL RM45.09 JUTA DARIPADA IPO

MHAB1990
Publish date: Wed, 28 Aug 2024, 01:45 PM

SOLAR DISTRICT COOLING GROUP BERHAD SASAR KUMPUL RM45.09 JUTA DARIPADA IPO

Kedudukan yang Baik untuk Pertumbuhan dengan Sistem Pengurusan Bangunan dan Penyelesaian Sistem Terma Suria


KUALA LUMPUR, 28 OGOS 2024 Solar District Cooling Group Berhad ("SDCG") dengan sukacitanya mengumumkan pelancaran prospektusnya untuk tawaran awam permulaan (IPO) yang akan datang di Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Berhad ("Bursa Securities"). IPO mewakili pencapaian penting dalam trajektori pertumbuhan syarikat, membolehkan SDCG mengembangkan operasinya dan mengukuhkan kedudukan pasarannya dalam sistem pengurusan bangunan (“BMS”) dan sistem haba suria serta perkhidmatan penjimatan tenaga.


From left to right: Mr. Chris Lai Ther Wei 赖德威, Head of Capital Markets, Mercury Securities Sdn. Bhd., Mr. Chew Sing Guan周新元, Managing Director, Mercury Securities Sdn. Bhd., Mr. Edison Kong 江錦安, Managing Director, Solar District Cooling Group Berhad, Mdm. Eileen Liuk 陸仁芬, Executive Director, Solar District Cooling Group Berhad


SDCG dan anak syarikatnya (“Kumpulan”) terlibat terutamanya dalam penyediaan dan penyelenggaraan BMS, sistem haba suria dan perkhidmatan penjimatan tenaga. Kumpulan mempunyai rekod prestasi yang terbukti dalam meningkatkan kecekapan tenaga merentas sektor penjagaan kesihatan, hospitaliti dan perindustrian. Kumpulan SDCG terlibat dalam menyediakan perkhidmatan prestasi tenaga kepada syarikat konsesi yang menyediakan perkhidmatan sokongan hospital untuk hospital awam. Syarikat konsesi melibatkan SDCG Group sebagai subkontraktor untuk menjalankan kerja kecekapan tenaga yang berkaitan dengan pemasangan sistem air panas terma solar hibrid, dan untuk beberapa kontrak, pemasangan semula lampu pendarfluor lampu LED.

Berikutan pelaksanaan IPO, SDCG dijangka mengumpul RM45.09 juta melalui terbitan 118.67 juta saham pada harga terbitan RM0.38 sesaham. Perolehan akan diperuntukkan mengikut cara berikut:

·        RM1.90 juta untuk pembesaran ibu pejabat di Kajang, Selangor;

·        RM5.00 juta untuk bon tender dan/atau bon prestasi untuk projek masa hadapan;

·        RM18.70 juta untuk pembelian bahan untuk segmen BMS, dan sistem haba suria dan segmen perkhidmatan penjimatan tenaga;

·        RM12.67 juta untuk modal kerja am;

·        RM2.52 juta untuk perbelanjaan modal, termasuk peralatan baharu untuk BMS, pemasangan dan penyelenggaraan sistem air panas terma suria, dan pembelian perisian dan perkhidmatan ICT; dan

·        RM4.30 juta untuk anggaran perbelanjaan penyenaraian.

Permohonan untuk IPO akan dibuka pada pukul 10 pagi hari ini, berikutan pelancaran prospektus, dan akan ditutup pada 6 September 2024. SDCG dijadualkan disenaraikan di Pasaran ACE pada 19 September 2024. Pada harga IPO RM0.38 sesaham, modal pasaran syarikat semasa penyenaraian ialah RM161.05 juta.


From left to right: Mr. Wong Kei Fai 黄竞辉, Independent Non-Executive Director, Solar District Cooling Group Berhad, Ms. Wong Poh May 王宝媚, Independent Non-Executive Director, Solar District Cooling Group Berhad, Mr. Chris Lai Ther Wei 赖德威, Head of Capital Markets, Mercury Securities Sdn. Bhd., Mr. Chew Sing Guan周新元, Managing Director, Mercury Securities Sdn. Bhd., Mr. Edison Kong 江錦安, Managing Director, Solar District Cooling Group Berhad, Mdm. Eileen Liuk 陸仁芬, Executive Director, Solar District Cooling Group Berhad, Ir. Dr. Khairul Azmy Bin Kamaluddin, Independent Non-Executive Chairman, Solar District Cooling Group Berhad, YM Raja Nor Azlina Binti Raja Azhar, Independent Non-Executive Director, Solar District Cooling Group Berhad


Pengarah Urusan SDCG, Encik Edison Kong mengulas, "IPO ini mewakili satu peristiwa penting dalam perjalanan Solar District Cooling Group Berhad. Sejak 2008, kami telah didorong oleh komitmen terhadap inovasi, kecekapan dan kemampanan. Tumpuan kami untuk menyampaikan Pengurusan Bangunan Sistem dan teknologi terma suria telah membantu kami meningkatkan kecekapan tenaga dan menggalakkan pengawasan alam sekitar Dengan penyenaraian ini, kami tidak sabar-sabar untuk menerima peluang baharu dan menetapkan piawaian baharu dalam perniagaan kami, saya amat berterima kasih kepada pasukan, pelanggan dan rakan kongsi kami kepercayaan dan sokongan.”

Ketua Pasaran Modal Mercury Securities Sdn Bhd, Encik Chris Lai Ther Wei menyatakan, “Kami ingin mengucapkan tahniah kepada Lembaga Pengarah dan seluruh pasukan Solar District Cooling Group Berhad atas kejayaan pelancaran prospektus IPO anda. Syabas kerana mencapai satu lagi kejayaan dalam perjalanan korporat anda.”

Mercury Securities Sdn. Bhd. ialah Penasihat Utama, Penaja, Penaja Jamin Tunggal dan Ejen Penempatan Tunggal untuk SDCG.

Related Stocks
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment