Update

VARIA UMUM PERTUMBUHAN PENDAPATAN KETARA 694% KEPADA RM233.2 JUTA PADA TK2024

MHAB1990
Publish date: Fri, 30 Aug 2024, 01:15 AM

VARIA UMUM PERTUMBUHAN PENDAPATAN KETARA 694% KEPADA RM233.2 JUTA PADA TK2024

Prestasi Kukuh Didorong oleh PTM Walaupun Cabaran Sejarah dan Pelunasan

KUALA LUMPUR, 29 Ogos 2024Varia Berhad ("Varia" atau "Kumpulan"), pemain berpengalaman dalam bidang pembinaan dan pembangunan hartanah, dengan sukacitanya mengumumkan keputusan kewangannya bagi suku kelima tahun kewangan 2024 (" S5 TK2024") dan tempoh lima belas bulan berakhir 30 Jun 2024 ("TK2024"). Tempoh pelaporan ini berikutan keputusan Kumpulan untuk menukar akhir tahun kewangannya kepada 30 Jun.

Untuk S5 TK2024, Varia mencatatkan hasil sebanyak RM84.9 juta, mencerminkan peningkatan 29% daripada RM65.8 juta yang dilaporkan pada suku sebelumnya ("S4 TK2024"). Keuntungan kasar Kumpulan juga menyaksikan peningkatan, meningkat sebanyak 25% kepada RM9.58 juta daripada RM7.69 juta pada S4 TK2024. Di sebalik keuntungan ini, Kumpulan mengalami Kerugian Sebelum Cukai (“LBT”) sebanyak RM7.2 juta, yang berbeza dengan Keuntungan Sebelum Cukai (“PBT”) sebanyak RM2.0 juta yang dicapai pada suku keempat. Kerugian itu didorong terutamanya oleh pelunasan aset tidak ketara, satu isu sejarah yang timbul daripada pengambilalihan Pembinaan Teguh Maju Sdn. Bhd. ("PTM"), di samping peningkatan kos pembiayaan pada suku tersebut.

Dalam perbandingan Tahun ke Tahun (YoY), Varia mencatatkan RM84.9 juta hasil bagi suku semasa, mewakili pertumbuhan ketara 325% berbanding RM19.9 juta pada suku yang sama sebelumnya. Peningkatan hasil yang luar biasa ini sebahagian besarnya didorong oleh anak syarikat yang baru diambil alih, PTM, yang telah memainkan peranan penting dalam meningkatkan prestasi kewangan Kumpulan. Bagaimanapun, Kumpulan telah terjejas oleh pelaksanaan pelunasan sekali sahaja yang berkaitan dengan pengambilalihan PTM, yang membawa kepada caj cukai tertunda bersih ke atas aset tidak ketara berjumlah RM8 juta. Ini, digabungkan dengan kos pembiayaan yang lebih tinggi pada suku semasa, menghasilkan LBT sebanyak RM7.2 juta.

Pertumbuhan yang luar biasa ini sebahagian besarnya disebabkan oleh sumbangan daripada PTM, yang memainkan peranan penting dalam memacu prestasi kewangan Kumpulan. Perolehan Sebelum Faedah, Cukai, Susut Nilai dan Pelunasan (“EBITDA”) Kumpulan bagi tempoh tersebut berjumlah RM18.3 juta, pemulihan ketara daripada kerugian RM8.8 juta pada tahun kewangan sebelumnya, manakala PBT mencecah RM1.2 juta , berbanding lLBT sebanyak RM10.81 juta pada tahun sebelumnya.

Segmen pembinaan kekal sebagai penjana hasil utama bagi Varia, dengan PTM mengetuai caj dengan menyumbang RM231.7 juta kepada jumlah hasil Kumpulan dalam tempoh lima belas bulan. Sumbangan ketara datang daripada projek utama seperti Perkeso, Pulau Indah, dan Taiga, yang melaporkan keuntungan kasar masing-masing RM4.9 juta, RM3.2 juta dan RM0.8 juta. Segmen pembangunan hartanah juga menunjukkan kemajuan positif, dengan projek Taman Arowana Fasa 1 menjana pendapatan RM1.4 juta.

Datuk Benson Lau, Pengarah Urusan Varia, mengulas, "Keputusan untuk tempoh pelaporan lanjutan ini menyerlahkan daya tahan dan kekuatan operasi teras kami, terutamanya sumbangan penting daripada PTM. Walaupun menghadapi cabaran yang ditimbulkan oleh isu-isu lepas berkaitan pelunasan aset tidak ketara , pertumbuhan hasil kukuh kami dan EBITDA yang lebih baik menekankan keupayaan kami untuk mengharungi halangan ini dengan berkesan Dengan buku pesanan yang kukuh melebihi RM2.24 bilion pada 27 Ogos 2024, kami berada pada kedudukan yang baik untuk meneruskan trajektori pertumbuhan kami -kontrak nilai, memacu kecekapan operasi, dan menyampaikan hasil yang mantap kepada pemegang kepentingan kami."

Memandang ke hadapan, Varia Berhad kekal optimistik dengan berhati-hati terhadap prospek pertumbuhan masa depannya. Kumpulan telah memperoleh lebih satu bilion ringgit dalam kontrak baharu untuk bulan lalu, termasuk projek penting seperti "Projek Menaiktaraf Loji Rawatan Kumbahan Serantau" bernilai RM555.0 juta di Pulau Pinang dan kontrak RM61.5 juta untuk pembinaan kemudahan pendidikan di Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjong Malim, Perak. Selain itu, penganugerahan Varia baru-baru ini bagi projek "Rancangan Tebatan Banjir Sungai Muar" bernilai RM410.3 juta di Johor mengukuhkan lagi portfolio infrastrukturnya. Perolahan strategik ini dijangka menyumbang secara positif kepada prestasi kewangan Kumpulan pada tahun-tahun akan datang.


Datuk Benson Lau, Pengarah Urusan Varia


Varia akan terus memberi tumpuan untuk mendapatkan kontrak bernilai tinggi dan memacu kecekapan operasi untuk memberikan hasil yang kukuh untuk pemegang kepentingannya.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment