Update

FLEXIDYNAMIC REKOD HASIL RM4.75 JUTA UNTUK S1 TK2024, MELIHAT PROSPEK MENINGKATKAN DARI INDUSTRI SARUNG TANGAN

MHAB1990
Publish date: Thu, 23 May 2024, 09:23 PM

FLEXIDYNAMIC REKOD HASIL RM4.75 JUTA UNTUK S1 TK2024, MELIHAT PROSPEK MENINGKATKAN DARI INDUSTRI SARUNG TANGAN

Syarikat Berkembang ke dalam Projek Infrastruktur dan Kekal Bertenaga dengan Keuntungan


KUALA LUMPUR, 23 MEI 2024Flexidynamic Holdings Berhad ("Flexidynamic" atau "Syarikat"), penyedia penyelesaian yang mantap untuk industri pembuatan sarung tangan getah, dengan sukacitanya mengumumkan keputusan kewangan bagi suku pertama berakhir 31 Mac 2024 ("S1 TK2024").



Kumpulan mencatatkan hasil sebanyak RM4.75 juta, susut daripada RM10.80 juta pada suku yang sama tahun sebelumnya ("S1 TK2023"). Pengurangan hasil adalah disebabkan oleh pelanggan yang mengutamakan pembaikan dan penyelenggaraan berbanding rancangan pengembangan di tengah-tengah kebangkitan semula Covid-19 baru-baru ini, yang telah menjejaskan dinamik pasaran.

Keuntungan sebelum cukai (“PBT”) untuk S1 TK2024 ialah RM0.15 juta, turun daripada RM0.78 juta pada S1 TK2023. Kemerosotan dalam PBT disebabkan terutamanya oleh kejatuhan hasil, yang telah diimbangi oleh strategi pengurusan kos yang berkesan.

Perbandingan dengan suku sebelumnya yang terdekat (“S4 TK2023”) menyerlahkan anjakan strategik. Walaupun hasil menurun daripada RM8.66 juta pada S4 TK2023 kepada RM4.75 juta pada S1 TK2024, dan PBT berkurangan daripada RM1.21 juta kepada RM0.15 juta, perubahan berurutan ini mencerminkan penyiapan projek margin tinggi pada suku sebelumnya dan meletakkan Syarikat untuk peluang pertumbuhan baharu.

Encik Tan Kong Leong, Pengarah Urusan Flexidynamic, mengulas keputusan: “Walaupun keadaan pasaran yang mencabar, penekanan kami terhadap pengurusan kos dan kecekapan operasi telah membolehkan kami mengekalkan keuntungan. Perolehan kontrak RM12.4 juta untuk loji rawatan air dan pengambilan air di Loji Rawatan Air Chupak, Jajahan Gua Musang, Kelantan, menandakan satu peristiwa penting dalam pengembangan strategik kami ke dalam tenaga boleh diperbaharui dan projek infrastruktur. Kontrak ini bukan sahaja membuka jalan untuk pertumbuhan masa depan tetapi juga mengukuhkan kedudukan pasaran kami dalam industri sarung tangan getah yang kritikal, terutamanya yang diserlahkan oleh kebangkitan semula Covid-19 baru-baru ini dan kenaikan tarif import kepada 25 peratus ke atas sarung tangan buatan China oleh US telah mendorong meningkatkan pertanyaan untuk penyelesaian kejuruteraan kami."

Sejak penubuhannya pada 2021, Flexidynamic telah bertapak kukuh dalam industri pembuatan sarung tangan getah. Pengambilalihan strategik Flexidynamic Engineering Co. Ltd. di Thailand pada 2018 telah mengukuhkan kehadirannya dengan ketara di Asia Tenggara, dengan pejabat operasi di Malaysia dan Thailand, dan kemudahan pembuatan di Banting, Malaysia. Kontrak terbaru ini menandakan satu lagi peristiwa penting dalam perjalanan Flexidynamic ke arah kepelbagaian dan pertumbuhan, membuka jalan baharu dalam sektor infrastruktur dan seterusnya.

Related Stocks
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment