Update

APB UMUM PELABURAN STRATEGIK DALAM INDUSTRI EMS DAN SEMIKONDUKTOR DENGAN PELABURAN GLOBETRONICS STRATEGIK

MHAB1990
Publish date: Mon, 18 Dec 2023, 01:35 PM

APB UMUM PELABURAN STRATEGIK DALAM INDUSTRI EMS DAN SEMIKONDUKTOR DENGAN PELABURAN GLOBETRONICS STRATEGIK

APB Menjadi Pemegang Saham Kedua Terbesar dalam Globetronics dengan Pelaburan RM140 juta


SHAH ALAM, 18 DISEMBER 2023 – APB Resources Berhad ("APB" atau "Kumpulan"),  fabrikasi utama peralatan kejuruteraan reka bentuk, hari ini mengumumkan pelaburan strategik di dalam industri Perkhidmatan Pembuatan Elektronik (EMS) dan semikonduktor. Kumpulan bersedia untuk mengambil alih kira-kira 10.41% daripada Globetronics Technology Berhad ("Globetronics"), bersamaan dengan 70 juta saham, untuk jumlah balasan tunai RM140 juta.

Globetronics, pemain utama dalam sektor EMS dan semikonduktor, berada pada kedudukan yang baik dalam pasaran Elektrik dan Elektronik (E&E) yang berkembang di Malaysia.  Menurut laporan IMR, pasaran ini berada pada trajektori menaik, dengan unjuran menunjukkan bahawa eksport E&E akan mencecah RM629.10 bilion pada 2023 dan terus berkembang pada Kadar Pertumbuhan Tahunan Kompaun (CAGR) sebanyak 7.9%, berpotensi mencecah RM867.83 bilion menjelang 2027. Tinjauan pasaran yang positif ini mengukuhkan keputusan Kumpulan APB untuk melabur dalam Globetronics sebagai langkah strategik dan tepat pada masanya.

Setelah selesai cadangan pengambilalihan ini, APB akan muncul sebagai pemegang saham kedua terbesar dalam Globetronics. APB juga bercadang untuk melantik wakil korporat ke lembaga pengarah Globetronics, mengukuhkan lagi komitmen dan perkongsian Kumpulan.

APB menjangka untuk terlibat dalam perakaunan ekuiti untuk pelaburan ini sebagai syarikat bersekutu, berikutan semakan dengan juruaudit Kumpulan. Pendekatan ini akan membolehkan APB mengiktiraf bahagian keuntungan Globetronics selaras dengan kepentingan ekuiti 10.41%. Langkah kewangan strategik seperti itu dijangka akan meningkatkan pendapatan Kumpulan APB dan mewujudkan aliran pendapatan tambahan.

Lembaga Pengarah APB Resources Berhad, mengulas: "Pelaburan kami dalam Globetronics menandakan pengembangan strategik ke dalam industri pertumbuhan tinggi. Sebagai pemegang saham kedua terbesar, kami berharap dapat menyumbang dengan ketara kepada hala tuju masa depan dan kejayaan Globetronics. Pengambilalihan ini bukan sekadar pengembangan portfolio kami; ia adalah satu lonjakan ke arah potensi pendapatan yang dipertingkatkan pada masa depan dan kehadiran yang lebih kukuh dalam sektor teknologi."

Sehingga 18 Disember 2023, 12:30 tengahari, harga saham APB berada pada RM2.65, mewakili permodalan pasaran RM299.1 juta.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment