Update

Kumpulan EPB Sasar Mengumpul RM40.08 Juta daripada IPO Pasaran ACE

MHAB1990
Publish date: Thu, 27 Jun 2024, 04:41 PM

Kumpulan EPB Sasar Mengumpul RM40.08 Juta daripada IPO Pasaran ACE

IPO Menyasarkan Pengembangan dan Kemajuan dalam Penyelesaian Jentera Pemprosesan dan Pembungkusan Makanan

KUALA LUMPUR, 27 JUN 2024 EPB Group Berhad (“EPB”) dan kumpulan anak syarikatnya (“Kumpulan EPB”), pembekal sehenti bagi penyelesaian jentera pemprosesan dan pembungkusan makanan, dengan sukacitanya mengumumkan pelancaran prospektusnya untuk tawaran awam awal (“IPO”) di Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Berhad (“Bursa Securities”).


Caption from L-R: Mr. Stephen Chua Chee Keong 蔡志强先生 Independent Non-Executive Director, EPB Group Berhad, EPB集团独立非执行董事, Mr. Ooi Hun Pin 黄汉彬先生, Independent Non-Executive Director, EPB Group Berhad, EPB集团独立非执行董事, Mr. Moh Jiun Haur 毛军豪先生, Director of WYNCORP Advisory Sdn Bhd. , WYNCORP Advisory 私人有限公司董事, Mr. Liew Meng Hooi 刘明辉先生 Deputy Managing Director, EPB Group Berhad , EPB集团副董事经理, Mr. Noor Azman Bin Nordin, Independent Non-Executive Chairman, EPB Group Berhad, Mr. Yeoh Chee Min 杨济民先生, Managing Director, EPB Group Berhad , EPB集团董事经理, Ms. Ooi Kim Kew 黄晶球女士, Executive Director, EPB Group Berhad, EPB集团董事经理, Ms. Lim Chia Wei 林嘉薇女士, Managing Director of Malacca Securities Sdn. Bhd. 马六甲证券私人有限公司董事经理, Mr. Khor Chai Tian 许再典先生, Independent Non-Executive Director, EPB Group Berhad, EPB集团独立非执行董事


Pencapaian penting ini ditetapkan untuk mengukuhkan kedudukan pasaran EPB dan menyokong pengembangan operasinya, didorong oleh strategi pertumbuhan yang disasarkan untuk mengembangkan jejak perniagaannya dan pengamalan revolusi industri 4.0 melalui penyepaduan robotik dalam penyelesaian jentera pemprosesan dan pembungkusan makanan mereka.

Kumpulan EPB, yang ditubuhkan pada tahun 1992, telah membina kehadiran pasaran yang kukuh sebagai pembekal penyelesaian yang komprehensif dalam reka bentuk, penyesuaian, fabrikasi, penyepaduan dan automasi tertib pengeluaran untuk segmen penyelesaian jentera pemprosesan dan pembungkusan makanan. Kumpulan EPB juga cemerlang dalam perdagangan selongsong selulosa serta pembuatan dan perdagangan bahan pembungkusan yang fleksibel, memenuhi pelbagai keperluan dalam industri pembuatan makanan.

Untuk makluman, terbitan IPO itu diperuntukkan seperti berikut:

A) Terbitan Awam 71,570,000 saham biasa baharu (“Saham Terbitan”)

Orang Awam Malaysia

·        19,570,000 Saham Terbitan, atau 5.26% daripada modal saham terbitan diperbesar semasa penyenaraian akan disediakan untuk permohonan oleh orang awam Malaysia melalui cara pengundian, yang 50% daripada peruntukan ini yang mewakili 9,785,000 Saham Terbitan akan disediakan kepada pelabur awam Bumiputera.

Orang yang layak

·        21,196,000 Saham Terbitan, atau 5.70% daripada modal saham terbitan diperbesar semasa penyenaraian akan disimpan untuk permohonan oleh pengarah yang layak, pengurusan kanan utama yang layak, pekerja yang layak dan sekutu perniagaan (termasuk mana-mana orang lain yang telah menyumbang kepada kejayaan Kumpulan EPB). 

Penempatan persendirian kepada pelabur Bumiputera yang diluluskan oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (“MITI”)

·        30,804,000 Saham Terbitan, atau 8.28% daripada modal saham terbitan diperbesar semasa penyenaraian akan disediakan untuk permohonan oleh pelabur Bumiputera yang diluluskan oleh MITI melalui penempatan persendirian.

B) Tawaran untuk Jualan 40,000,000 saham biasa (“Saham Tawaran”)

Penempatan persendirian kepada pelabur Bumiputera yang diluluskan oleh MITI

·        15,696,000 Saham Tawaran, atau 4.22% daripada modal saham terbitan diperbesar semasa penyenaraian akan disediakan kepada pelabur Bumiputera yang diluluskan oleh MITI.

Penempatan persendirian kepada pelabur terpilih

·        24,304,000 Saham Tawaran, atau 6.53% daripada modal saham terbitan diperbesarkan semasa penyenaraian, akan disediakan kepada pelabur terpilih.

Perolehan daripada Terbitan Awam berjumlah RM40.08 juta akan diperuntukkan untuk tujuan berikut:-

·       Pengembangan kilang. Termasuk pemerolehan tanah, pembinaan kilang baharu, dan pembelian jentera untuk meningkatkan keupayaan operasi.

·       Pembayaran balik pinjaman bank. Memperkukuh kunci kira-kira dan mengurangkan penggearan untuk meningkatkan kestabilan kewangan.

·       Tujuan modal kerja. Menyokong keperluan operasi harian dan memastikan operasi perniagaan lancar.

·       Tujuan perbelanjaan penyenaraian. Membiayai perbelanjaan IPO Kumpulan EPB.

Permohonan untuk IPO telah dibuka bermula pukul 10 pagi hari ini berikutan pelancaran prospektus dan akan ditutup pada pukul 5 petang. pada 31 Julai 2024. Tarikh penyenaraian IPO Syarikat di Pasaran ACE Bursa Securities disasarkan pada 23 Ogos 2024. Pada harga IPO sebanyak RM0.56 sesaham IPO, EPB akan mempunyai permodalan pasaran RM208.32 juta di hadapan debutnya.

Encik Yeoh Chee Min, Pengarah Urusan EPB Group Berhad, menyatakan, "Kami amat menghargai pengesahan daripada Bursa Securities untuk IPO kami di Pasaran ACE Bursa Securities. Peristiwa penting ini menandakan satu pencapaian bagi perjalanan Kumpulan kami, yang akan meningkatkan keterlihatan kami dan membolehkan kami mengembangkan jejak perniagaan kami. IPO berfungsi sebagai pintu masuk ke pasaran modal, memberikan kami sumber yang diperlukan untuk memacu fasa pertumbuhan dan inovasi kami yang seterusnya, terutamanya dalam bidang integrasi robotik dalam penyelesaian jentera pemprosesan dan pembungkusan makanan yang disediakan kepada pelanggan kami pada masa ini."

Encik Liew Meng Hooi, Timbalan Pengarah Urusan EPB Group Berhad, menyatakan, "Kejayaan kami di Kumpulan EPB dibina atas hubungan yang kukuh dengan pelanggan kami. Dengan bekerja rapat dengan pelanggan kami, kami dapat memahami cabaran mereka dan menyediakan penyelesaian yang sesuai kepada mereka. Memandang ke hadapan, kami teruja untuk meneroka peluang baharu dan memperluaskan penawaran produk kami. Komitmen kami terhadap inovasi dan kecemerlangan akan memastikan kami kekal mendahului arah aliran industri dan terus menyampaikan penyelesaian yang bernilai untuk pelanggan kami."

Puan Lim Chia Wei, Pengarah Urusan Malacca Securities Sdn. Bhd. menambah, "Kami amat berbangga dapat membantu Kumpulan EPB dengan IPOnya yang akan datang. Pendekatan komprehensif Kumpulan EPB untuk menyampaikan penyelesaian jentera pemprosesan dan pembungkusan makanan, digabungkan dengan dorongan berterusan untuk inovasi dan tumpuan yang sepenuhnya terhadap keperluan pelanggan, menetapkan asas yang kukuh untuk perkembangan masa depan. Dengan rekod prestasi yang membanggakan sejak 1992 dan pasukan yang berpengalaman, EPB Group Berhad dengan serba lengkap boleh mengemudi landskap dinamik industri makanan dengan baik."

Malacca Securities Sdn. Bhd. ialah Penasihat Utama, Penaja, Penaja Jamin dan Ejen Penempatan, dan WYNCORP Advisory Sdn. Bhd. ialah Penasihat Kewangan Korporat EPB Group Berhad.

Related Stocks
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment