Update

BINTAI REKOD UNTUNG SUKU KEDUA BERTURUT-TURUT DENGAN MENCATAT RM7.65 JUTA PENDAPATAN S4

MHAB1990
Publish date: Tue, 28 May 2024, 06:11 PM

BINTAI REKOD UNTUNG SUKU KEDUA BERTURUT-TURUT DENGAN

MENCATAT RM7.65 JUTA PENDAPATAN S4

Penyelesaian Subsidiari dengan KTIMB Diutamakan Diikuti dengan Kelulusan Pemegang Saham untuk Pengumpulan Dana


PETALING JAYA, 28 MEI 2024 – Bintai Kinden Corporation Berhad ("BKCB" atau "Syarikat"; Bursa: BINTAI, 6998), pakar perkhidmatan kejuruteraan mekanikal dan elektrikal (“M&E”), pengeluar peranti perubatan dan pengendali kemudahan, hari ini mengumumkan bahawa Syarikat mencatatkan hasil sebanyak RM7.65 juta bagi suku keempat berakhir 31 Mac 2024 (“S4 TK2024”), penurunan sebanyak 65.7% berbanding RM22.30 juta dalam tempoh yang sama tahun kewangan sebelumnya (“S4 TK2023). ”).



Penurunan hasil ini disebabkan terutamanya oleh penyiapan beberapa projek M&E pada suku sebelumnya dan kekurangan projek berskala besar baharu pada suku semasa.

Walaupun hasil turun Syarikat melaporkan keuntungan sebelum cukai (“PBT”) sebanyak RM10.73 juta untuk S4 TK2024, peningkatan yang ketara berbanding dengan kerugian sebelum cukai (“LBT”) sebanyak RM114.40 juta pada S4 TK2023. Pemulihan ini disebabkan oleh kos operasi yang lebih rendah yang dicapai melalui langkah pengecilan dan pengurangan kos, serta keuntungan daripada pembalikan kerugian penjejasan nilai ke atas aset kontrak dan pengiktirafan Saham Keutamaan Boleh Tukar Boleh Tebus (“RCPS”) yang diperoleh pada nilai nominal.

Bagi tahun kewangan penuh berakhir 31 Mac 2024 (“TK2024”), Bintai Kinden mencatatkan hasil sebanyak RM36.81 juta, turun 68.3% daripada RM116.10 juta pada tahun kewangan sebelumnya (“TK2023”). Penurunan hasil ini disebabkan terutamanya oleh penamatan sepuluh kontrak legasi Tenaga Nasional Berhad (“TNB”) dan ketiadaan projek utama baharu.

Bagaimanapun, Syarikat mencatatkan PBT yang amat memberangsangkan sebanyak RM5.05 juta untuk TK2024 berbanding LBT sebanyak RM116.62 juta pada TK2023, didorong oleh pengurusan kos yang cekap dan langkah kewangan strategik, termasuk pengiktirafan keuntungan nilai saksama atas pertimbangan luar jangka dan RCPS.

Pada Januari 2024, Bintai Kinden memperoleh pelan penyelesaian hutang RM58.6 juta daripada Kolej Teknologi Islam Melaka Bhd (“KTIMB”) serta menerima kelulusan pemegang saham untuk pelaksanaan penempatan persendirian. Pelan penyelesaian interim dengan KTIMB termasuk pengeluaran segera RM1.5 juta menjelang 30 Jan 2024, dan enam RM250,000 ansuran bulanan. Selain itu, Syarikat telah diberikan kelulusan pemegang saham dan memperoleh RM16.55 juta melalui penempatan persendirian yang bertujuan untuk mengurangkan pinjaman bank dan untuk tujuan modal kerja. Kemajuan strategik ini merupakan langkah kritikal ke arah daya tahan kewangan dan daya hidup operasi.


Datuk Tay Chor Han, Pengarah Urusan merangkap Ketua Pegawai Eksekutif BKC


Datuk Tay Chor Han, Pengarah Urusan merangkap Ketua Pegawai Eksekutif BKCB, menyatakan semangatnya, “Kami berbesar hati melaporkan suku kedua berturut-turut menguntungkan. Hasil positif ini terutamanya disebabkan oleh kejayaan menyiapkan beberapa projek M&E dan langkah pengurusan kos yang cekap. Walaupun hasil keseluruhan telah menurun, Syarikat telah berjaya mencapai penjimatan kos yang ketara dan kecekapan operasi, sambil menghentikan projek warisan secara berperingkat.

Datuk Tay menambah, “Melihat ke hadapan, kami menjangkakan hasil yang lebih baik daripada projek baharu kami. Pada bulan Mei sendiri, kami telah dianugerahkan 2 projek M&E daripada Malaysia Airports Holdings Berhad dan Taghill Projects Sdn Bhd masing-masing. Terdapat juga beberapa tender M&E yang telah kami sertai dan masih menunggu keputusannya. Pada masa yang sama, kami juga sedang giat mengejar peluang untuk mempelbagaikan perniagaan kami dengan membuat tender untuk pekerjaan sivil dan struktur (C&S) dan menjangkakan beberapa anugerah pekerjaan dalam masa terdekat.”

Related Stocks
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment