Update

VARIA DIANUGERAH PROJEK TEBATAN BANJIR RM410.3 JUTA DI SEGAMAT, JOHOR

MHAB1990
Publish date: Wed, 28 Aug 2024, 01:47 AM

VARIA DIANUGERAH PROJEK TEBATAN BANJIR RM410.3 JUTA DI SEGAMAT, JOHOR

Satu lagi Kemenangan Kontrak Dijangka Meningkatkan Pendapatan Varia dan Mengukuhkan Kedudukan Pasaran

KUALA LUMPUR, 27 OGOS 2024 Varia Berhad ("Varia" atau "Kumpulan"), pemain berpengalaman dalam bidang pembinaan dan pembangunan hartanah, dengan sukacitanya mengumumkan bahawa anak syarikat milik penuhnya, Pembinaan Teguh Maju Sdn. Bhd. ("PTM"), telah memperoleh kontrak daripada Kator Construction Sdn Bhd. (“KCSB”). Projek itu bertajuk "Rancangan Tebatan Banjir Sungai Muar Fasa 3 Pakej 1 di Daerah Segamat" bernilai RM410.3 juta.

Di bawah terma kontrak ini, PTM akan bertindak sebagai sub-kontraktor, bertanggungjawab untuk menaik taraf Sungai Muar, yang merangkumi pelbagai kerja tebatan banjir kritikal. Projek ini akan dijalankan dalam tempoh 60 bulan, bermula pada 23 Julai 2024, dengan jangkaan tarikh siap pada 22 Julai 2029.

Datuk Benson Lau, Pengarah Urusan Varia mengulas, "Kontrak ini menandakan satu lagi kejayaan bagi Varia Berhad dalam mendapatkan projek berskala besar dan berimpak tinggi. Penglibatan kami dalam projek Rancangan Tebatan Banjir adalah bukti kepakaran kami yang semakin meningkat dalam pembangunan infrastruktur dan kami komitmen untuk menyumbang secara positif kepada komuniti yang kami berkhidmat, kami menjangkakan bahawa projek ini akan meningkatkan pendapatan kami dengan ketara dalam tempoh lima tahun akan datang, mengukuhkan kedudukan kewangan kami yang kukuh dan meningkatkan nilai pemegang saham.”

Dalam perkembangan terkini, Varia telah mendapatkan projek. Pada 23 Julai 2024, PTM telah dianugerahkan kontrak RM555.0 juta oleh Best Metro Builder Sdn. Bhd. untuk mereka bentuk dan membina loji rawatan pembetungan yang komprehensif di Pulau Pinang, sebuah projek yang sejajar dengan matlamat kelestarian alam sekitar Malaysia dan dijangka siap pada Mac 2029. Tidak lama selepas itu, pada 14 Ogos 2024, PTM memperoleh kontrak RM61.5 juta daripada Kemuncak Pesaka Sdn. Bhd untuk membangunkan kemudahan pendidikan di Universiti Pendidikan Sultan Idris, meningkatkan kehadiran Varia dalam sektor pembinaan pendidikan. Selain itu, kontrak baru-baru ini bernilai RM410.3 juta untuk projek 'Rancangan Tebatan Banjir Sungai Muar' di Johor, bertujuan untuk menambah baik tebatan banjir, menggariskan kepakaran dan komitmen Varia yang semakin berkembang terhadap pembangunan infrastruktur.


Datuk Benson Lau, Pengarah Urusan Varia


Kejayaan konsisten Varia dalam mendapatkan kontrak berimpak tinggi mengukuhkan kehadiran pasarannya yang kukuh dan memastikan keterlihatan hasil yang berterusan. Buku pesanan Kumpulan kini berjumlah RM2.2 bilion dan ia dijangka meningkatkan prestasi kewangan Kumpulan dengan ketara dalam tempoh akan datang, mengesahkan kedudukan pasaran strategiknya di seluruh Malaysia.

Sehingga 27 Ogos 2024, 5 petang, harga saham Varia berada pada RM1.040 dengan permodalan pasaran RM442.0 juta.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment