Update

Pendapatan Bersih Suku Kedua Hektar REIT Meningkat 42.8% Disokong oleh Portfolio Aset yang Diperbesar dan Dipelbagaikan

MHAB1990
Publish date: Fri, 23 Aug 2024, 12:37 AM

Pendapatan Bersih Suku Kedua Hektar REIT Meningkat 42.8% Disokong oleh Portfolio Aset yang Diperbesar dan Dipelbagaikan

  • Hasil Kasar melonjak sebanyak 34.4% tahun ke tahun kepada RM36.6 juta.
  • Pendapatan Hartanah Bersih meningkat sebanyak 33.7% kepada RM20.7 juta, disokong oleh aliran hasil baharu daripada aset bukan runcit yang diperoleh baru-baru ini - Kolej Yayasan Saad
  • Prestasi kukuh di seluruh Hektar Malls dengan 6.4% Pengembalian Sewa Positif dan hampir 90% penghunian komited keseluruhan.
  • Mengumumkan pengagihan pendapatan interim pertama sebanyak 1.9 sen seunit bersama dengan Pelan Pelaburan Semula Pengagihan Pendapatan

Kuala Lumpur, 22 Ogos 2024 Hektar Asset Management Sdn. Bhd. (“Hektar Asset Management”), pengurus Hektar Real Estate Investment Trust (“Hektar REIT”), dengan sukacitanya mengumumkan keputusan suku kedua bagi tahun kewangan berakhir 30 Jun 2024 (“S2 TK2024”), menonjolkan peningkatan ketara dalam prestasi kewangan yang dipacu oleh baharu sumbangan hasil daripada Kolej Yayasan Saad dan pengurusan operasi yang berkesan.

Pada S2 TK2024, Hektar REIT melaporkan hasil sebanyak RM36.6 juta, meningkat 34.4% berbanding RM27.2 juta pada suku yang sama tahun sebelumnya (“S2 TK2023”) sebahagian besarnya dikaitkan dengan pendapatan sewa yang diiktiraf daripada aset pendidikannya yang baru diperoleh. , Kolej Yayasan Saad (“KYS”). Pendapatan Harta Tanah Bersih (“NPI”) meningkat 33.7% daripada RM15.5 juta kepada RM20.7 juta, dan Pendapatan Direalisasi Bersih melonjak 42.8% kepada RM9.9 juta pada S2 TK2024.

Hektar REIT

Ringkasan Keputusan Kewangan untuk S2TK2024

S2’ 2024

RM’000

S2’ 2023

RM’000

Varians

%

Jumlah Hasil

36,557

27,207

34.4

Pendapatan Harta Bersih (“NPI”)

20,713

15,427

33.7

Pendapatan Realisasi Bersih

9,933

6,956

42.8

Suku dalam tinjauan menyaksikan kadar pengembalian sewa yang menggalakkan di semua Pusat Beli-belah Hektar dengan pengembalian sewa keseluruhan direkodkan pada 6.4%. Pada profil tamat tempoh penyewaannya, sejumlah 28 pembaharuan dan penyewaan baharu telah diperoleh yang merangkumi sehingga 3.2% daripada kawasan boleh disewa bersih portfolio. Secara kumulatif, sejumlah 62 pembaharuan dan penyewaan baharu mewakili 259,676 kps daripada 12.7% daripada kawasan boleh disewa bersih portfolio runcitnya telah disiapkan setakat ini dengan penyewaan lain yang tamat tempoh kini dalam peringkat rundingan lanjutan, di landasan untuk dimuktamadkan menjelang akhir tahun.

Disokong oleh prestasi kewangan yang kukuh, Pengurus Hektar REIT telah mengisytiharkan pengagihan pendapatan interim sebanyak 1.9 sen seunit bagi S2 TK2024, berjumlah RM13.4 juta. Ini diterjemahkan kepada hasil dividen tahunan sebanyak 6.4% berdasarkan harga tutup RM0.595 pada 28 Jun 2024. Pelan Pelaburan Semula Agihan Pendapatan (“IDRP”) akan digunakan, membolehkan pemegang unit melabur semula dividen mereka ke dalam unit baharu. Pemegang unit dibentangkan dengan pilihan ini untuk meningkatkan pelaburan mereka dalam Hektar REIT, sejajar dengan pertumbuhan modal dan objektif pemeliharaan Hektar REIT.

Pada Q2 TK2024, kadar penghunian keseluruhan di Hektar Malls dicatatkan pada 87.2%. Sebaliknya, kadar penghunian terjamin telah meningkat lagi kepada 89.3% dengan penyewa komited untuk membuka pintu mereka kepada pelanggan pada suku tahun akan datang. Angka-angka yang menggalakkan itu terhasil daripada strategi penyewaan Hektar REIT yang dipertingkatkan, Inisiatif Peningkatan Aset (“AEI”) yang berterusan bersama-sama dengan prospek industri runcit yang kukuh untuk baki separuh tahun 2024.

Untuk mengekstrak lagi nilai daripada portfolio aset runcitnya, tumpuan Pengurus kekal pada kedudukan semula keseluruhan Subang Parade. Urban Agenda Design Sdn Bhd baru-baru ini telah dilantik sebagai arkitek utama untuk projek peremajaan yang meliputi reka bentuk dalaman dan luaran Subang Parade yang akan dilaksanakan selama tiga (3) tahun. Urban Agenda Design Sdn Bhd ialah pihak yang berpengalaman dengan portfolio pembangunan semula yang meluas daripada REX KL, Semua House, The Five dan Maximin Office (PJ). Pihak pengurusan meramalkan tahap penghunian yang bertambah baik, pengembalian sewa yang positif, penilaian hartanah dan peningkatan dalam kerja-kerja pengubahsuaian trafik pengunjung. Projek itu kini berada di peringkat reka bentuk terperinci dengan kerja-kerja sebenar di tapak disasarkan untuk dimulakan pada Q1 2025.

Sabrina Halim, Ketua Pegawai Operasi Hektar Asset Management Sdn. Bhd. mengulas, "Keputusan positif yang diperoleh daripada kejayaan pemerolehan aset bukan runcit kami yang pertama menandakan pencapaian penting dalam strategi kepelbagaian kami. Langkah strategik ini bukan sahaja meluaskan portfolio kami tetapi juga meningkatkan daya tahan kami terhadap turun naik pasaran. Kami percaya bahawa mempelbagaikan asas aset kami dengan hartanah menjana pendapatan berkualiti tinggi akan menyediakan aliran hasil yang lebih stabil dan mengurangkan pergantungan kami pada aset runcit sahaja."

Beliau seterusnya menambah, “Ketika kami bergerak ke hadapan, kami sedang meneroka secara aktif peluang-peluang tambahan yang sejajar dengan objektif pertumbuhan jangka panjang kami, memastikan kami terus memberikan pulangan yang mampan dan menarik kepada pemegang unit kami. Komitmen kami untuk mengoptimumkan portfolio aset kami dan melaksanakan amalan pengurusan modal berhemat akan memacu pertumbuhan Hektar REIT dan meletakkan kami kukuh dalam persekitaran pasaran yang semakin kompetitif."


Sabrina Halim, Ketua Pegawai Operasi Hektar Asset Management Sdn. Bhd


Pengurus baru-baru ini mengumumkan hasrat untuk menggandakan saiz portfolio Hektar REIT kepada RM3 bilion menjelang 2027. Dibentangkan oleh pelbagai peluang, Pengurus dengan teliti menilai prospek kebolehlaksanaan kewangan mereka, kekuatan aliran pendapatan, potensi pertumbuhan dan sumbangan kepada pulangan gabungan portfolio mereka. Dengan sasaran untuk memiliki portfolio yang seimbang, Pengurus menumpukan pada terasnya iaitu aset runcit yang kurang mendapat khidmat dengan potensi penciptaan nilai, di samping mengintai aset berdaya tahan seperti hartanah pendidikan dalam segmen K-12 dan hartanah industri ringan. Sementara itu, Pengurus terus meningkatkan inisiatif pemajakan dan pemasaran di Hektar Malls, dengan poket AEI kecil dilaksanakan di tapak untuk meningkatkan lagi cadangan nilai pusat membeli-belah.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment